Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Dank voor je reactie Dave, kalven is het opvullen met buikstukken, zogstukken, wrangen en alle andere om stevigheid te maken aan het geheel.

Je kan hier in dit verslag ook veel begrippen tegenkomen
https://www.modelbouwforum.nl/threads/spiegelschip-140-voet-1-88-de-rode-pieternel.267873/

Dank voor de tip ! Dat forum itemziet er mooi uit moet ik zeggen. Ik ga op mijn gemak de 6 pagina's bekijken. En met jouw antwoord moet ik weer drie woorden opzoeken, haha :D:);)

Bedankt weer allen voor de likes, commentaar en het bezoek aan mijn log.

De kim is klaar en nu ga ik aan de binnenzijde de zitters plaatsen. Maar eerst het gedeelte dat ik beplankt heb een beetje netjes maken. Schuren, schrapen en opvullen waar nodig. Ook moet ik soms een stukje vervangen. En aangezien het wrak dat in Den Helder tentoongesteld staat uit veel reparatiewerk bestaat, mag dat ook wel zichtbaar zijn. Het geeft een beetje realistische aanblik van het geheel.
Hier een voto overzicht hoe ik een lelijk stuk vervang, ook een paar stukjes die ik eerder had gedaan en de spijkers op het achterste gedeelte.

IMG_4463.JPG
IMG_4464.JPG
IMG_4465.JPG
IMG_4466.JPG
IMG_4467.JPG
IMG_4468.JPG
IMG_4469.JPG
IMG_4470.JPG
IMG_4471.JPG
IMG_4472.JPG

Wordt een prachtig model. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap
bedankt Jaap.

Hogeschool van modelbouw is dit.
Volg je in stilte en bewondering.
Stephan,
dit is hoog nivo modelbouw
Cees en Jan, mooi compliment. Dankjewel. Het is stap voor stap en laag op laag wat ik doe. Het leuke is nu dat je inderdaad een scheepsvorm ziet groeien zoals het 400 jaar geleden op de werf gebeurde. En het is ook een leerzaam proces, je leert steeds meer over de bouw van deze schepen en hoe het gedaan werd.

Dit is knap werk hoor. Erg leuk om zogeheten reparatiestukken te tonen! Daar moet je ballen voor hebben maar wel heel toepasselijk.
Dankjewel Peter, mooi compliment. Over dat repareren, dat is een behoorlijk fijn en secuur klusje. Gaat ook tijd inzitten. Het moet beter zijn dan het stukje dat er was.

Prachtig gedaan, zeer leerzaam :wave

Dankjewel Patrick, ook een mooi compliment en inderdaad leerzaam. Je kan de boeken lezen of dat programma van Ab Hoving doornemen om het te bestuderen. Maar het namaken wat daar beschreven staat is veel leerzamer. Je begrijpt zo steeds meer het hoe en waarom. Alleen de benamingen moet ik blijven terugzoeken, zal de leeftijd wel zijn.

Allemaal nogmaals bedankt voor de likes, mooie woorden en het bezoek aan mijn bouwverslag.
zogstuk
Op deze manier bouwen is een heel andere inslag, veel meer werk het groeit maar heel langzaam uit tot een schip. Elk onderdeel moet je apart maken en te plaatse passend maken. Veel werk, maar ontzettend leuk om te doen.
Ik zal hier laten zien hoe ik een steeker maak.
Ik begin met een kartonnen malletje dat ik passen en bijwerken passend maak.

IMG_4478.JPG

Dat malletje gebruik ik om een plankje vorm te geven.

IMG_4479.JPG

Die maak ik passend op de huid aan de binnenzijde.

IMG_4480.JPG

IMG_4481.JPG

Na aftekenen van de steeker zaag ik dit uit en maak het geheel passen met de hand.

IMG_4482.JPG

IMG_4483.JPG

IMG_4484.JPG

Nu nog mooi afwerken en het eerste deel is klaar.

IMG_4485.JPG

IMG_4486.JPG

IMG_4487.JPG

Ik lijm het nog niet vast, eerst de andere kant en dan lijm ik beide delen en ga naar het volgende onderdeel.
Dit onderdeel duurde ongeveer 2,5 uur om te maken, de andere kant gaat wat sneller, het malletje kan ik gelukkig spiegelen en met maar weinig aanpassing past het.
Totaal iets van 4 tot 4,5 uur werk. Pfff nog maar een paar te gaan geloof ik :weetnie:
Ik hou jullie af en toe op de hoogte met de vorderingen. Bedankt voor het bezoek.

Laatst bewerkt:
Allemaal nogmaals bedankt voor de likes, mooie woorden en het bezoek aan mijn bouwverslag.

Op deze manier bouwen is een heel andere inslag, veel meer werk het groeit maar heel langzaam uit tot een schip. Elk onderdeel moet je apart maken en te plaatse passend maken. Veel werk, maar ontzettend leuk om te doen.
Ik zal hier laten zien hoe ik een zogstuk maak.
Ik begin met een kartonnen malletje dat ik passen en bijwerken passend maak.

Bekijk bijlage 583123

Dat malletje gebruik ik om een plankje vorm te geven.

Bekijk bijlage 583124

Die maak ik passend op de huid aan de binnenzijde.

Bekijk bijlage 583125

Bekijk bijlage 583126

Na aftekenen van het zogstuk zaag ik dit uit en maak het geheel passen met de hand.

Bekijk bijlage 583127
Bekijk bijlage 583128
Bekijk bijlage 583129

Nu nog mooi afwerken en het eerste deel is klaar.

Bekijk bijlage 583130
Bekijk bijlage 583131
Bekijk bijlage 583132

Ik lijm het nog niet vast, eerst de andere kant en dan lijm ik beide delen en ga naar het volgende onderdeel.
Dit onderdeel duurde ongeveer 2,5 uur om te maken, de andere kant gaat wat sneller, het malletje kan ik gelukkig spiegelen en met maar weinig aanpassing past het.
Totaal iets van 4 tot 4,5 uur werk. Pfff nog maar een paar te gaan geloof ik :weetnie:
Ik hou jullie af en toe op de hoogte met de vorderingen. Bedankt voor het bezoek.
Mooi om zou de verschillende stappen te zien, Stephan. Dan krijg je een indruk van hoe je tot een onderdeel komt. En natuurlijk de tijd die het kost om alles in beeld te brengen.
Gr. Peter

Back