Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het is bijna een ‘georganiseerde chaos’, Stephan. Maar dat echt in positieve zin. Het is ‘wat voorhanden is gebruiken’. Voldoende ‘vlees’ om straks alles mooi in vorm te schuren/steken. Heb er alle vertrouwen in dat het een mooie romp vorm gaat worden.In de modelbouw is niets eenvoudig. Zelfs bij het bouwen op deze manier zijn er dingen die tijd kosten. Zelfs na veel passen en meten ontdek je delen die aangepast moeten worden. Maar het deel tot en met frame 6 (als ik nog van frames kan spreken) is klaar. Omdat ik werk met veel resthout dat ik overhield na het maken van de buikstukken en andere onderdelen, heeft het de look van een Hollandse bouw. Geen enkel stuk ziet er hetzelfde uit en er is maar een klein restje hout over. Welke ik opnieuw bewaar, je weet maar nooit waar het voor nodig is.
Bekijk bijlage 584672
Bekijk bijlage 584673
Bekijk bijlage 584674
Bekijk bijlage 584675
Bekijk bijlage 584676
Bekijk bijlage 584677
Een bijzonder effect is dat ik tijdens het bouwen bijna geen tekening gebruik. Ik kan het breedste deel van het schip zien, de berghout is gemarkeerd en er zijn al een paar spanten waar ik naartoe kan werken. Dit geeft me een idee hoe deze Nederlandse schepen zijn gebouwd en dat een tekening vooraf gewoon niet nodig was. Je kunt deze schepen gewoon bouwen met wat metingen en een paar eenvoudige richtlijnen/regels. De vorm van het schip ontstaat vanzelf tijdens het bouwen.
Dankjewel, trouwe volger. Je complimenten zijn een goede aanmoediging.Geweldig stukje model bouw.![]()
![]()
Vriendelijke groet,
Jaap
Dankjewel Peter, het ziet er inderdaad rommelig uit, maar het vormt wel de lijn die het moet zijn. Je ziet bijna de bouw uit het wrak terug wat in Den Helder ligt.Het is bijna een ‘georganiseerde chaos’, Stephan. Maar dat echt in positieve zin. Het is ‘wat voorhanden is gebruiken’. Voldoende ‘vlees’ om straks alles mooi in vorm te schuren/steken. Heb er alle vertrouwen in dat het een mooie romp vorm gaat worden.
Gr. Peter
Gaat goed komen, Stephan. Met een fijne korrel band gaat het wat minder hard. De ‘180’ is er in 2 soorten: Edelkorund en Silicium-CarbideEven een kleine update over een vraag die ik kreeg op SOS. Hoe maak je deze balkjes, vorm je ze voor 100% en past ze dan in of schuur je alles naderhand in vorm? Het antwoord is allebei. Ik maak ze zo goed als ik kan passend, met een kleine overmaat. Nadeel daarvan is dat als ik een rijtje of 5 verder ben de overmaat steeds groter word.
Bekijk bijlage 584901
Bekijk bijlage 584902
Dit is moeilijk te voorkomen en niet erg, moet toch nog schuren. Dat doe ik dan ook na een rijtje van 5 à 7, om te voorkomen dat de houtjes te dik worden.
Bekijk bijlage 584903
Bekijk bijlage 584904
Dat schuren met de hand is nogal een vervelende klus voor mijn handen, het met iedere keer een stukje doen is dan nog te doen, maar evengoed op den duur pijnlijk. Op marktplaats kwam ik een lintschuurmachientje tegen van Proxxon voor een zeer goede prijs. En dit is een aanwinst. Ik kan nu het harde kersenhout redelijk goed vormen hiermee en het dan afwerken met de hand. De machine is natuurlijk grof geweld maar de dikke stukken zijn er goed mee te doen. De laatste fase met de hand en dat scheelt toch erg veel. Ik had hem eerder moeten hebben.
Bekijk bijlage 584905
Je moet hem even leren kennen. Hij is wat onhandig vast te houden, maar je kan de kop draaien. En als je hem losjes vasthoud en over de plek die je schuurt heen en weer beweegt, dan is hij heel goed te gebruiken. Heel nauwkeurig zelfs. Een aanwinst.Gaat goed komen, Stephan. Met een fijne korrel band gaat het wat minder hard. De ‘180’ is er in 2 soorten: Edelkorund en Silicium-Carbide
Gr. Peter
Het ziet er mooi uit Stephan. Het gebruik van materiaal moet je leren. Al die losse spant delen, letterlijk en figuurlijke onder de knie krijgen. Ook zo met je nieuwe schuurmachientje. Komt goed!En nog 2
Bekijk bijlage 585613
Bekijk bijlage 585614
Het bouwen op van een schip op deze manier word steeds leuker. Hoe meer ik doorkrijg hoe het moet en waar ik op moet letten. Het is niet eens zo heel erg moeilijk wanneer je het onder de knie krijgt. Wel tijdrovend natuurlijk, maar dat is de fun van bouwen.
Dankjewel Peter, kersenhout is inderdaad niet hetzelfde als noten, beuken of linde. Het is harder maar zeker niet constant van hardheid. Ik denk dat dit komt door uit welk deel van de boom het stuk komt. Je ziet het ook aan de kleur. Donker is harder dan de lichtere kleur. Het harde kan bijna net als buxus zijn. Ik heb hier een plankje liggen dat erg hard en dicht is. Mooi rood. Dat heb ik eerder al gebruikt voor draaiwerk en kleine blokken te maken. Ook het bovenste spiegel ornament van de PW heb ik uit dat stuk.Het ziet er mooi uit Stephan. Het gebruik van materiaal moet je leren. Al die losse spant delen, letterlijk en figuurlijke onder de knie krijgen. Ook zo met je nieuwe schuurmachientje. Komt goed!
Gr. Peter