Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Hoi Stephan, het ziet er geweldig uit ! Ik volg ook deze scratch bouw met veel interesse; voorlopig geen scratch bouw voor mij, maar je weet nooit in de verre toekomst :-).

De buikstukken zijn in vorm gemaakt met beitel en klopper. Dit ging eigenlijk best goed. Het vlak is erg stevig en kan goed tegen een stootje. Wel oppassen, je neemt snel te veel hout weg. Maar ook dat is geen probleem, kleine foutjes mogen en doen mee met hoe deze schepen in het echt werden gebouwd.
Na dit klusje wilde ik het kolzem plaatsen, zolang de kimmen en oplangen er nog niet opzitten is het vlak makkelijk bereikbaar. In modelbouw moet je de volgorde aanpassen, je kan tenslotte niet altijd overal makkelijk bij.
Eerst maar eens de maat bepalen (5x12 mm.) en een mooie kersenhouten balk in die maatvoering gezaagd en geschuurd. In het midden en bij het achterschip deze opgedeeld en toen moest die geplaatst worden.
Uitmeten op de juiste plek en verlijmen. Opspannen was wel een dingetje, met gewichten kreeg ik de bocht die bij de boeg en het achterschip komt er niet in, en zulke lange klemmen die de afstand overbruggen heb ik niet.
Gelukkig bied de Proxxon MF70 uitkomst, het schip past er net onder en door de boorkop omlaag te draaien werkt die als een klem. Dat de constructie in dit stadium al erg sterk is, is goed te zien op de foto's. Het gewicht is een halve kilo wat erop ligt.

IMG_4446.JPG

IMG_4447.JPG

Nadat voor beide keren de lijm uitgehard was heb ik het kolzem vastgenageld aan de buikstukken met koploze messing nageltjes. Het eindresultaat ziet u hier:

IMG_4448.JPG

IMG_4449.JPG

IMG_4450.JPG

IMG_4451.JPG

IMG_4452.JPG

Prachtige oplossing voor wat betreft het klemmen tijdens het drogen van de lijm. En het is prachtig afgewerkt met de messing nageltjes. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

De buikstukken zijn in vorm gemaakt met beitel en klopper. Dit ging eigenlijk best goed. Het vlak is erg stevig en kan goed tegen een stootje. Wel oppassen, je neemt snel te veel hout weg. Maar ook dat is geen probleem, kleine foutjes mogen en doen mee met hoe deze schepen in het echt werden gebouwd.
Na dit klusje wilde ik het kolzem plaatsen, zolang de kimmen en oplangen er nog niet opzitten is het vlak makkelijk bereikbaar. In modelbouw moet je de volgorde aanpassen, je kan tenslotte niet altijd overal makkelijk bij.
Eerst maar eens de maat bepalen (5x12 mm.) en een mooie kersenhouten balk in die maatvoering gezaagd en geschuurd. In het midden en bij het achterschip deze opgedeeld en toen moest die geplaatst worden.
Uitmeten op de juiste plek en verlijmen. Opspannen was wel een dingetje, met gewichten kreeg ik de bocht die bij de boeg en het achterschip komt er niet in, en zulke lange klemmen die de afstand overbruggen heb ik niet.
Gelukkig bied de Proxxon MF70 uitkomst, het schip past er net onder en door de boorkop omlaag te draaien werkt die als een klem. Dat de constructie in dit stadium al erg sterk is, is goed te zien op de foto's. Het gewicht is een halve kilo wat erop ligt.

Bekijk bijlage 581547
Bekijk bijlage 581548

Nadat voor beide keren de lijm uitgehard was heb ik het kolzem vastgenageld aan de buikstukken met koploze messing nageltjes. Het eindresultaat ziet u hier:

Bekijk bijlage 581549
Bekijk bijlage 581550
Bekijk bijlage 581551
Bekijk bijlage 581552
Bekijk bijlage 581553
Mooi om te zien hoe je de kolzem heb geplaatst met wat extra handjes, Stephan. De nageltjes zullen zeker helpen hem op zijn plaats te houden.
gr. Peter

Jaap, Patrick en Peter bedankt voor jullie mooie worden. Het is inderdaad soms zoeken naar oplossingen, dat soms erg veel tijd in beslag neemt. Ervaring opdoen, volgende keer gaat iets sneller.
En natuurlijk bedankt voor de likes en het bezoek aan mijn verlag

Ik ben nu bezig de beplanking op de kim aan te brengen, ik zal net onder het eerste berghout daarmee pauzeren. Zodat ik de binnen kant kan kalven. en de wegering aanbrengen.
Het is veel buigen, soms breken van plankjes maar ook meten, meten en nog eens meten. Ik wil een beetje precies uitkomen onder de berghouten en niet met halve gangen eindigen. Het is net schaken, ver vooruit denken.
Hier een paar foto's hoe ik een en ander in vorm breng, klem en de rommel rondom als je bezig bent.
Ook blijf ik de beitels gebruiken, het geeft een mooi effect aan de buitenkant van de planken. Je steekt minuscule stukjes weg om het gelijk te krijgen en het effect aan de planken geeft een beetje de realiteit weer hoe die huidplanken in het echt in vorm gemaakt werden. De beitels zijn wel nog te groot, wellicht dat ik toch eens ga kijken voor een wat meer handzamer stel.

IMG_4453.JPG
IMG_4454.JPG
IMG_4455.JPG
IMG_4456.JPG

Jaap, Patrick en Peter bedankt voor jullie mooie worden. Het is inderdaad soms zoeken naar oplossingen, dat soms erg veel tijd in beslag neemt. Ervaring opdoen, volgende keer gaat iets sneller.
En natuurlijk bedankt voor de likes en het bezoek aan mijn verlag

Ik ben nu bezig de beplanking op de kim aan te brengen, ik zal net onder het eerste berghout daarmee pauzeren. Zodat ik de binnen kant kan kalven. en de wegering aanbrengen.
Het is veel buigen, soms breken van plankjes maar ook meten, meten en nog eens meten. Ik wil een beetje precies uitkomen onder de berghouten en niet met halve gangen eindigen. Het is net schaken, ver vooruit denken.
Hier een paar foto's hoe ik een en ander in vorm breng, klem en de rommel rondom als je bezig bent.
Ook blijf ik de beitels gebruiken, het geeft een mooi effect aan de buitenkant van de planken. Je steekt minuscule stukjes weg om het gelijk te krijgen en het effect aan de planken geeft een beetje de realiteit weer hoe die huidplanken in het echt in vorm gemaakt werden. De beitels zijn wel nog te groot, wellicht dat ik toch eens ga kijken voor een wat meer handzamer stel.

Bekijk bijlage 582042 Bekijk bijlage 582043 Bekijk bijlage 582044 Bekijk bijlage 582045
Mooi dat je na al het werk op de bodem nu weer de hoogte in kan, Stephan. Geeft weer nieuwe energie.
Gr. Peter

Mooi dat je na al het werk op de bodem nu weer de hoogte in kan, Stephan. Geeft weer nieuwe energie.
Gr. Peter
Dank je Peter, het geeft inderdaad weer wat extra zin om meer van de vorm te kunnen zien.
Ik zal gelijk een update geven.
2 gangen inmiddels gedaan van de 5 die erop moeten komen. Op het achterschip al bezig met de 3de.
Ik kom nu ook op een punt dat ik echt moet kijken waar en wanneer te verjongen. Ook is het vanaf nu wat makkelijker met beplanken, er zitten minder rare bochten in vanaf dit punt.

IMG_4461.JPG
IMG_4462.JPG

Respect voor de vorderingen. Vind het erg knap hoe je dit uitvoert. Zonder bouwframe en op deze schaal.
Dankjewel Rob, ik gebruik alleen de kielmal die ik in het begin gemaakt heb. Daarmee kan ik de hoogte meten in vergelijking met de tekening. Het is niet meer dan een houten lat met merktekens voor de spanten. Bovenkant is in de kromming van de kiel. Je ziet hem op de foto in de achtergrond.
20240508_182653.jpg

Alle ander metingen doe ik globaal met de tekeningen van de spanten.

Zijn weer hele mooie vorderingen, mijn complimenten. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Vriendelijke groet,
Jaap
bedankt Jaap voor de reactie.

Ik was even achterop geraakt met het volgen van jouw bouw. Mooi om allemaal te lezen en her en der moet ik een woordje opzoeken :-) Voor kalven geeft het internet nog geen goed synoniem. Wel veel geleerd over koeien :-). En wegering blijkt gang te zijn.

Ik was even achterop geraakt met het volgen van jouw bouw. Mooi om allemaal te lezen en her en der moet ik een woordje opzoeken :) Voor kalven geeft het internet nog geen goed synoniem. Wel veel geleerd over koeien :). En wegering blijkt gang te zijn.
Dank voor je reactie Dave, kalven is het opvullen met buikstukken, zogstukken, wrangen en alle andere om stevigheid te maken aan het geheel.

Je kan hier in dit verslag ook veel begrippen tegenkomen
https://www.modelbouwforum.nl/threads/spiegelschip-140-voet-1-88-de-rode-pieternel.267873/

Laatst bewerkt:
Back