Jaap Smith
Vriend van modelbouwforum.nl
Geweldige tooltjes. 
Vriendelijke groet,
Jaap

Vriendelijke groet,
Jaap
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank je Jaap. Ze doen precies wat ze moeten doen.Geweldige tooltjes.
Vriendelijke groet,
Jaap
Ik zal morgen wat maten noteren. En ik gebruik een tropisch hardhout. Weet de naam niet, alleen dat het erg hard is. Als je boort krijg je stof en geen krullen.Heel bruikbare tool. Ga ik onthouden en ook maken.
Dat is een moeilijk punt. Ik moet op eenderde van de Stevens uitkomen incl de eerste gangen op de kimmen. Ik gebruik als richting de horizontale waterlijnen. Die heb ik uitgezaagd in hardboard en die probeer ik te volgen. Ik ben wel aan het denken om nog een mal te maken van spant 17 en een paar op de boeg. Kijken of ik enigszins goed uitkom. Verder veel meten.Hoe ga je de vorm van de volgende gangen controleren ? heb je mallen gemaakt ?
Dankjewel Peter.Ik vind die klemmen echt fantastisch! Heel mooi gevonden en gemaakt Stephan.
Ik ben wel erg benieuwd naar het verdere verloop van de rompbeplanking. Waar stopt het vlak (aantal gangen beschreven door Witsen en van Yck) en daarna de rompbeplanking totaan de eerste berghout. Kies je voor een verdeling van planken met verjongen of per gang anders totdat het berghout wordt bereikt?
kortom, ik volg nog steeds!
Ja, er zit een erg onnatuurlijk overgang van de steven naar het vlak, ik moet over een lengte van 5 cm ongeveer een plankje 90 graden torderen. En dat zonder dat er iets achter zit. Misschien dat ik het daar op de Batavia manier moet doen. Door de buitenhuid op die plek met dubbele beplanking ga doen. De latjes halveren qua dikte, dan gaat het buigen makkelijker.Stephan, dit zijn ongeveer dezelfde problemen als waar ik tegenaan liep bij de bouw van mijn koggen.
Dankjewel Ronald, mooie woorden. Je bent hartelijk welkom hier, meedenken en kijken mag met commentaar.Stefan, heb een aantal maanden niet op het forum gezeten, en zie nu pas dit verslag. Dit is scratch-build in het kwadraad.... Respect, strak werk, en ook nog eens van eigen tekeningen...
Heel mooi om dit te volgen...
Soms kom je armpjes met handjes te kortZal niet gemakkelijk zijn geweest, maar het levert wel een prachtig resultaat op.
Vriendelijke groet,
Jaap
Ik gebruik het lijnenplan van het Hohenzollern model voor de maatvoering.Wordt er ook beschreven op welke hoogte de gangen op de scheg moeten eindigen als het vlak af is? Daarna begonnen ze met de spanten van oprichting en invulling.