Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Geweldige tooltjes. :thumbsup:
Vriendelijke groet,
Jaap
Dank je Jaap. Ze doen precies wat ze moeten doen.

Heel bruikbare tool. Ga ik onthouden en ook maken.
Ik zal morgen wat maten noteren. En ik gebruik een tropisch hardhout. Weet de naam niet, alleen dat het erg hard is. Als je boort krijg je stof en geen krullen.

Hoe ga je de vorm van de volgende gangen controleren ? heb je mallen gemaakt ?
Dat is een moeilijk punt. Ik moet op eenderde van de Stevens uitkomen incl de eerste gangen op de kimmen. Ik gebruik als richting de horizontale waterlijnen. Die heb ik uitgezaagd in hardboard en die probeer ik te volgen. Ik ben wel aan het denken om nog een mal te maken van spant 17 en een paar op de boeg. Kijken of ik enigszins goed uitkom. Verder veel meten.
 
Ik vind die klemmen echt fantastisch! Heel mooi gevonden en gemaakt Stephan.

Ik ben wel erg benieuwd naar het verdere verloop van de rompbeplanking. Waar stopt het vlak (aantal gangen beschreven door Witsen en van Yck) en daarna de rompbeplanking totaan de eerste berghout. Kies je voor een verdeling van planken met verjongen of per gang anders totdat het berghout wordt bereikt?
kortom, ik volg nog steeds!
 
Ik vind die klemmen echt fantastisch! Heel mooi gevonden en gemaakt Stephan.

Ik ben wel erg benieuwd naar het verdere verloop van de rompbeplanking. Waar stopt het vlak (aantal gangen beschreven door Witsen en van Yck) en daarna de rompbeplanking totaan de eerste berghout. Kies je voor een verdeling van planken met verjongen of per gang anders totdat het berghout wordt bereikt?
kortom, ik volg nog steeds!
Dankjewel Peter.
Veel over het verloop is voor mij ook nog steeds een ontdekkingstocht. Ik ben wel veel aan het lezen tussen door en ik moet je zeggen, het is geen gemakkelijke weg. Ik probeer om gelijke gangen te houden tot het berghout. Maar dat hoeft niet. Het is wel mooier natuurlijk als me dat lukt.
Ik ga nu aan het boek van Ab beginnen over Abel Tasman. Daar staat ook een complete uitleg.
 
De tekening van de klemmen met details.

Drawing1.jpg
 
Nu de eerste gangen tegen de kiel liggen moet ik controleren of ik wel in de juiste richting aan het gaan ben. Ik heb een lijnen plannen dat ik enigszins wil volgen om de juiste vorm te kunnen benaderen. Door op deze manier te bouwen zal het natuurlijk nooit helemaal de romp krijgen zoals in de tekeningen. Daarvoor zal je met frames en mallen moeten werken. Om op die methode te bouwen wilde ik niet en dus gaan we het benaderen. Prima.
Maar niet helemaal. Bij de achtersteven is het bij de 3e gang nog te smal en zal ik breder moeten gaan, oftewel de gangen moeten ter hoogte van frame 5 veel vlakker liggen.
Ik heb een paar foto's genomen om een en ander te laten zien. In elk geval al de laatst geplaatste gang ingezaagd om een richtingsgevoel te krijgen.

IMG_3378.JPG

Bovenste foto is met de eerste waterlijn (onderste) uit de tekening. de gele lijn geeft ongeveer de richting waar de gang zou moeten lopen.

IMG_3379.JPG


Als ik de spanten uit de tekening er naast houd dan kan je zien dat ik bij 9 veel breder moet zitten. Bij nameten blijk dat ik tussen spant 5 en 11 veel vlakker moet gaan en ervoor en erna zit ik in de goede richting.
Na veel meten en passen kom ik tot de conclusie dat ik de bovenste gang op die plaats opnieuw moet maken. Hier nog een paar foto's:

IMG_3373.JPG

IMG_3374.JPG

IMG_3375.JPG

IMG_3376.JPG

IMG_3377.JPG


Ik zal later laten zien hoe ik hiermee verder ga. Gelukkig werken we met hout en zal je er straks niks meer van zien als ik er mee klaar ben. Mits het mij lukt om die scherpe buiging in de latjes te krijgen. We gaan ons best doen.

Met deze manier kan ik ook mooi laten zien hoe ik alles in vorm krijg. Hoe ik alles controleer. stukjes papier met de tekeningen erlangs houden op de juiste plek. En kijken of alles waterpas is en of stuurboord en bakboord gelijk zijn.

Bedankt voor het meekijken.
 
Stephan, dit zijn ongeveer dezelfde problemen als waar ik tegenaan liep bij de bouw van mijn koggen.
Ja, er zit een erg onnatuurlijk overgang van de steven naar het vlak, ik moet over een lengte van 5 cm ongeveer een plankje 90 graden torderen. En dat zonder dat er iets achter zit. Misschien dat ik het daar op de Batavia manier moet doen. Door de buitenhuid op die plek met dubbele beplanking ga doen. De latjes halveren qua dikte, dan gaat het buigen makkelijker.
 
Stefan, heb een aantal maanden niet op het forum gezeten, en zie nu pas dit verslag. Dit is scratch-build in het kwadraad.... Respect, strak werk, en ook nog eens van eigen tekeningen...
Heel mooi om dit te volgen...
 
Stefan, heb een aantal maanden niet op het forum gezeten, en zie nu pas dit verslag. Dit is scratch-build in het kwadraad.... Respect, strak werk, en ook nog eens van eigen tekeningen...
Heel mooi om dit te volgen...
Dankjewel Ronald, mooie woorden. Je bent hartelijk welkom hier, meedenken en kijken mag met commentaar.
 
Het eerste latje zit er weer op, nu eerder en meer getordeerd waardoor het vlak eerder op de achtersteven begint.
Je ziet nu ook dat de gang van bovenaf gezien meer in lijn is met de mal die ik van het lijnen plan heb gemaakt.
Op de andere kant zie je ook de nieuwe verbindingen die ik heb gemaakt voor de nieuwe gang, daar moet hij nog (cirkels) De voorste zit er in elk geval netjes op. En dit was best wel een .......... om dit voor elkaar te krijgen. Als de lijm helemaal uitgehard is de andere kant. Hoop dat die net zo makkelijk gaat [sarcasm/off]

IMG_3380.JPG
IMG_3381.JPG
IMG_3382.JPG
IMG_3383.JPG
 
Momenteel ben ik bezig met de bouw van een kogge. Het grootste deel van de romp is al klaar. Als ik bij mijn modellen planken moet buigen doe ik het altijd op de zelfde manier. Ik houdt dat plankje een tijdje in mijn mond en zuig er op. Na zo'n vijf minuten kun je dan het ding alle kanten op torderen en bevestig het direct op de juiste plek. Als er ingewikkelde planken bij zitten dan vorm ik dat eerst met een strookje dun aluminium. Dat kun je dan knippen en buigen totdat het goed zit en het blijft in die vorm staan. Daarna buig ik het plat en dan heb ik de juiste vorm van de plank. Spuug is overigens uitstekend materiaal om overtollige houtlijn op de planken te verwijderen. Het is ook zeer bruikbaar, en het wordt veel gedaan, om oude schilderijen schoon te maken.
 
Het zal best kunnen dat de plankjes met speeksel goed te buigen zijn. De enzymen in speeksel breken eiwitten af en daarom wordt het in de renovatie als reinigingsmiddel gebruikt. Vooral vergulde oppervlakken en olieverf schilderijen. Maar om plankjes te buigen werkt weken in water ook prima, vooral als het heet is. Een klein scheutje ammoniak in het water werkt nog beter. Maar om nu op die latjes te lopen zuigen...
Op SOS waren er die messing en koper patineren met urine. Tja, je moet daar hobby aan hebben. Dan kies ik toch liever voor ammoniak en keukenzout welk hetzelfde effect heeft als alternatief. Wel mooie adviezen als je niet wilt dat vreemden aan je modellen komen met hun vingers.
 
Laatst bewerkt:
Wordt er ook beschreven op welke hoogte de gangen op de scheg moeten eindigen als het vlak af is? Daarna begonnen ze met de spanten van oprichting en invulling.
 
Wordt er ook beschreven op welke hoogte de gangen op de scheg moeten eindigen als het vlak af is? Daarna begonnen ze met de spanten van oprichting en invulling.
Ik gebruik het lijnenplan van het Hohenzollern model voor de maatvoering.
Ik weet waar de berghouten komen en daar oriënteer ik mij op.
Die info staat wel in het boek van Abel Tasman zijn schepen. 1/3 van de hoogte
 
Back
Top