Beste mensen,
gezien de vele reacties ben ik dan misschien toch een verklaring schuldig waarom ik het niet meer zo leuk vind hier op het forum.
Het is eigenlijk al begonnen een hele tijd terug met de manier waarop wij onze lijntjes beleggen en daarna de trosjes opschieten op de nagelbank.
Dat was niet juist volgens Stephan en hij liet dan niet zien zoals het ook kon, maar zoals het moet en ging daarin net zo lang door om zijn gelijk
te halen dat het enigszins irritant begon te worden. Dit terwijl het slechts laten zien hoe het ook kon, historisch of niet, een stuk vriendelijker
was geweest. Deze vorm van 'dominantie' werd gaande weg steeds een stukje erger en daarin wringt de schoen. Kennis hebben over allerlei zaken in deze
complexe wereld van de oude zeilvaart is zelfs na dertig jaar nog steeds mondjes maat wat mijzelf betreft. Maar als iemand mij vraagt bijv.
wat is een hals en waar dient hij voor, dan hoef ik geen boek te raadplegen, maar kan ik je precies vertellen wat het is. Nou is het helemaal
niet erg als je iets opzoekt, want zo zijn we tenslotte allemaal eens begonnen, maar zolang je allerlei zaken moet opzoeken dan kun je dus
niet beweren dat je kennis van zaken hebt, hetgeen deze meneer dus van zichzelf beweert. Het resultaat is soms dat er foutieve info word verstrekt
o.a. in een verslag betreffende de waterloopklos, is slechts één voorbeeld, er zijn er nog meer, reageren heeft totaal geen zin omdat er
net zolang word door gegaan tot het gelijk is behaald. Nu is er weer een discussie over de 'sloepstakel' die ondanks dat deze hier bij mij thuis
in maar liefst 7 boeken beschreven word... Dat deze takel niet op zichzelf de bijboten over de muur kan liften mag duidelijk zijn, het is een samenspel
van diverse takels, maar de naam blijft daarom wel de naam. En dit soort dingen storen mij en ontnemen mij de moed om op topics te reageren zoals ik dat
al jaren doe met de intentie om mensen wegwijs te maken in de wereld van de oude zeilvaart. Het plaatsen van updates in een eigen verslag is uiteraard
een belangrijk item op het forum, zodat je de mensen kunt laten zien hoe je te werk gaat. Ik ben gewent om dit zeer uitgebreid te doen en zodoende
hoop ik dat met name mensen die beginnen met deze hobby hier iets van opsteken. Ik herhaal echter regelmatig dat mijn manier van werken niet gebonden is
aan regels en wetten, maar ontstaan is uit ervaring en als iemand het anders kan of wil doen, dan is dat prima. En als ik beticht word van betweterigheid,
wat dus gebeurd is, dan begrijp je er maar weinig van.
Scheepvaart, modern en de oude zeilvaart, is niet slechts een hobby van mij, maar een passie die ik al heb vanaf mijn 12e levensjaar.
Ik heb een groot deel van mijn leven op zee doorgebracht en aan boord van een schip is er net zoveel respect voor een dek-jongetje als voor de
gezagvoerder en dat respect voor elkaar begin ik hier een beetje te missen. Dus misschien moet ik mijn plaats inruilen voor de nieuwe generatie,
waar ik duidelijk een stuk minder van begrijp. Ik heb het al vermeld, ik ben gewoon iemand met fouten en tekortkomingen, maar dat wil nog niet zeggen
dat ik daarom moet zwichten voor dominantie. De enige intentie die ik hier op het forum had, was mijn passie voor de zeilvaart en het bouwen van modellen
te delen met mensen waarvan ik dacht dat ze er in geïnteresseerd waren en verder niets.
Groet Piet.