Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Eerst Piet, blij dat je terug bent.

Hans, de krachten op het roer vallen mee, gestuurd wordt er voornamelijk met de zeilen.
De helmstok is voor de kleine correcties, immers, elke graad die het roer uit de hartlijn staat kost snelheid.
En kleine correcties kosten niet zoveel kracht.
Je moet het niet vergelijken met de schuurdeuren die aan de oude sleepschepen hingen.
Die moesten wel, omdat ze geen eigen voortstuwing hadden.
De zeilschepen van toen hadden wel hun eigen voortstuwing, de wind.

oke ,merci voor de uitleg.

was aan het denken tijdens een storm ,als er veel krachten op het roer staan , zwakste schakel breekt dan.
Teveel hornblower gekeken

was aan het denken tijdens een storm ,als er veel krachten op het roer staan , zwakste schakel breekt dan.
Ja - dat kan gebeuren. Maar de zwakste schakel was dan niet de helmstok, maar de kiel waar het roer aan vastzat. Deze brak bij een zware storm dan domweg met roer en al van het schip af (wat daarna in no time zonk). Het is wellicht daarom dat de onderste beplanking doorliep tot over de kiel, om extra stevigheid te geven.

Ter aanvulling wat de vraag van @newbie betreft over de dikte van de helmstok;

Daar een zeewaardig zeilschip op zee voornamelijk stuurt middels de zeilen is het roer slechts bedoeld voor kleine correcties en
om te sturen bij weinig wind en het in- en uitlopen van een haven.

Je kan wel bedenken dat het roer tijdens storm een kwetsbaar item was hetgeen door zware zeegang alle kanten kon worden op geslingerd,
met als niet ondenkbaar gevolg breuk.

Dat de helmstok niet te zwaar werd uitgevoerd heeft daarom een niet onbelangrijke reden. De ophanging van het roer aan de achtersteven is
zodanig ontworpen (het hangt los in de vingerlingen) zodat in geval van nood, zoals zware storm het roer loskomt van de achtersteven
om schade aan steven en kiel te voorkomen.
Indien de helmstok een zeer sterke zware balk zou zijn, zou dus het nut van het los opgehangen roer verloren gaan,
omdat dan de zware helmstok zou vermijden dat het roer uit de vingerlingen word getild met alle noodlottige gevolgen
van dien, zoals schade aan steven en kiel....

Het roer werd ook om die reden gezekerd met een ketting of touw (zorgketting) aan het schip zodat het niet verloren zou gaan.

Wegens de vele positieve berichten en telefoontjes, zowel privé als in dit verslag heb ik besloten na enige dagen van bezinning om dit verslag dan toch maar af te maken. Ook heb ik gelezen dat de rust weer een beetje is weer gekeerd. Voorlopig hou ik me alleen bezig met mijn eigen verslag en koester ik dan toch de hoop om in de toekomst weer op de oude manier verder te kunnen.
Tevens wil ik iedereen bedanken voor de berichtjes en steun :thumbsup:

Ik heb gezien dat @*Hans* enkele foto's heeft geplaats, nog bedankt daarvoor Hans.

De foto's die nog ontbreken zijn die van de details die ik heb aangebracht op de dekken en tegen de verschansing zoals; nagelbanken, kruishouten en knechten,

Op de foto hieronder zijn de kruishouten tegen de verschansing van het achterschip te zien en de knecht die tussen de bezaan mast en het stuurhuisje staat. De knecht is voorzien van twee klampen aan beide kanten.
Bekijk bijlage 429994

Braadspil + de gaten aangepast voor de fokkemast en de boegspriet,
Bekijk bijlage 429995

Op het dek tussen de opbouwen is een grote knecht geplaatst rechts schuin achter de grote mast + een nagelbank voor de mast. aan de voorkant aan beide kanten een nagelbank met 4 korvijnnagels en achter aan beide kanten een kruishout tegen de verschansing,
Bekijk bijlage 429996

En het hele plaatje, waar de dekken zijn behandeld met transparante matte lak op waterbasis en de opbouw is behandeld met Danish-oil,
Bekijk bijlage 429997

Tenslotte heb ik de geschutpoorten voorzien van een ring en kabeltje en de scharnieren, ook heb ik de standaard nog een tikkie aangepast omdat deze wat minder stabiel bleek te zijn, tevens is de hele romp in de D-oil gezet.
Hiermee is de romp volledig afgebouwd en ga ik binnenkort beginnen aan het mastwerk, ra's enz.
Bekijk bijlage 429998
Hans liet al weten dat ik i.p.v. messing, koper heb gebruikt voor de vingerlingen, dit is wegens de kleur die zo wat beter uitkomt.
gewoon AF zoals altijd,top.:yes:

Vandaag het model en de standaard in de matte transparante lak gezet en een begin gemaakt met de juffers aan de romp,
JPG_1659_6359_bewerkt-1.jpg

Constructie puttingijzers;

In het voorbeeld van de bouwbeschrijving worden de puttingijzers gemaakt van ineen gedraaid zwart staal/ijzerdraad en daar is uiteraard helemaal niets mis mee. Ik vind het echter mooier om ze te maken van touwwerk en laat hier zien hoe ik te werk ga:

Eerst worden de gaatjes geboord van één mm in het berghout, de positie voor de gaatjes kun je vinden op één van de grote tekeningen die 1:1 zijn, (op de foto de gaatjes voor de juffers van de grote mast aan stuurboord), de onderlinge afstand van de gaatjes is 12 mm,
JPG_1662_6362_bewerkt-1.jpg

De puttings worden gemaakt van 0,5 mm bruin draad van Kolderstok, links op de foto (A) dit draad word om de juffer gelegd waarna ik een bindsel maak van 0,1 mm ook bruin draad (B) en het bindsel word gelegd bij (C). Om de puttings allemaal even lang te maken tel ik de slagen van het bindsel voor iedere juffer, (D)
JPG_1660_6360_bewerkt-1.jpg

Vervolgens smeer ik ong. een cm van het draad wat ik eerst ineen heb gedraaid in met witte houtlijm, waarna het overtollige draad word afgesneden,
JPG_1663_6363_bewerkt-1.jpg

Daarna word het eindje met de lijm die nog niet droog is in één van de gaten in het berghout gestoken,
JPG_1664_6364_bewerkt-1.jpg

Waarna de putting met een nageltje word vast gezet en geborgd,
JPG_1670_6365_bewerkt-1.jpg

Daar de nageltjes wel zwart zijn maar enigszins glimmen tip ik ze aan met mat zwart nr. 33 van Humbrol,
JPG_1661_6361_bewerkt-1.jpg

Dit is natuurlijk een stuk bewerkelijker dan het draad uit de beschrijving, maar ik vind het er wel aardig uitzien en ik heb toch niet zoveel anders te doen....

Vandaag de fokkemast + de steng gemaakt volgens de bouwbeschrijving. Mast is gemaakt van 6 mm rondhout en naar de top afgeschuind tot 4,5 mm en de steng is 4 mm dik en afgeschuind naar de top tot 2 mm. De mast en steng zijn verbonden met twee woelings van 0,5 mm bruin garen en het verbinding stuk is over een lengte van 30 mm afgeschuind en pas gemaakt.

De zaling heb ik opnieuw gemaakt en een tikkie fijner uitgevoerd en de langszalingen iets dichter bij elkaar gezet, waardoor de nommerstukken (oren) ook iets smaller konden worden uitgevoerd, hetgeen ik persoonlijk net iets mooier vind, ook is er nu straks wat meer ruimte voor de hoofdtouwen voor het want,
JPG_1677_6371_bewerkt-1.jpg

Op de volgende foto is de verbinding tussen mast en steng goed zichtbaar,
JPG_1678_6372_bewerkt-1.jpg

JPG_1680_6374_bewerkt-1.jpg

Piet, let wel op hoe je de mars plaatst. Er zitten gaatjes in de bovenrand waar de juffers doorheen vastgezet worden. Deze moeten (uiteraard :rolleyes:) aan de zijkant.

Piet, let wel op hoe je de mars plaatst. Er zitten gaatjes in de bovenrand waar de juffers doorheen vastgezet worden. Deze moeten (uiteraard :rolleyes:) aan de zijkant.
Hans bedankt, want zulke subtiele foutjes zou ik zomaar kunnen maken, maar ik heb er rekening mee gehouden. De beplanking van het platform loopt langsscheeps net als het dek en de gaatjes zitten aan de zijkanten. (op het 4e fotootje hierboven is het goed te zien, rechts is de voorkant en links de achterkant van de mast)

Back