Verslag hms Diana deel twee

Ik ben over de helft met de 2e beplanking, dus er komt langzaam schot in.
(gisteren ingeschreven voor het abbonnement voor de Sovereign of the Seas van DeA. Ik hoop alle delen binnen te hebben als de Diana gereed is)

verder beplanken

Ben inmiddels over de helft met de 2e laag planken. Op de foto aanpassingen en verjongen van de latten bij de boeg.
full

Ook bij het achterschip moeten diverse latten worden aangepast.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het schip is best wel groot, de romp meet zonder het galjoen 77 cm, dus het beplanken vergt toch wel wat tijd.
De latten worden vast gepint zodat ze mooi strak tegen elkaar liggen, waarna de lijm even nodig heeft om te drogen.
full

planken vanaf de kiel

full

Ik ben inmiddels begonnen met een aantal planken vanaf de kiel, omdat ik hier liever hele breedtes heb. Als ik helemaal vanaf boven tot de kiel beplank eindig ik misschien in een half of nog smaller plankje.

full

De 2e beplanking loopt door tot de achtersteven, op het achterste stuk van de steven komt een vertikale lat van 3mm breed, aangegeven met het potloodsteepje.

Hoi Piet,

Ik ben benieuwd hoe straks over ± 5 planken de scherpe knik zal gaan lopen tussen de romp en de kiel, succes.

A3

Je bedoeld denk ik het rood gemarkeerde stukje, dat is de steven en niet de kiel, maar dit terzijde. Als het buigen niet goed gaat, dan laat ik de latten stoppen tot de knik en vul de rest op met kleine stukjes lat. Omdat hier straks koperen plaatjes op komen gaat dat later niet meer opvallen. Maar eigenlijk voorzie ik geen probleem omdat ik de latte haaks kan buigen of zelfs nog een kleinere hoek dan 90 graden. Maar je hebt wel gelijk, het is een moeilijk stukje. (ik hou wel van een beetje moeilijk, is weer een uitdaging)

Op de bovenste foto te zien heb je de beplanking toch in 'n mooie lijn met de kiel lopen Piet.
Als je bang voor 'n smalle plank bent kun je nu toch even meten en eventueel nu al iets verjongen mocht dit nodig wezen?

Op de bovenste foto te zien heb je de beplanking toch in 'n mooie lijn met de kiel lopen Piet.
Als je bang voor 'n smalle plank bent kun je nu toch even meten en eventueel nu al iets verjongen mocht dit nodig wezen?

Ik begrijp je punt Dick, maar ik leg altijd een lat of 4 vanaf de kiel naar boven zodat ik daar hele breedtes kan gebruiken. Vevolgens beplank ik weer van boven naar beneden, dat vind ik makkelijker werken.

ziet er prachtig uit piet ; denk best ook tot aan de bocht beplanken en daar achter losse stukken zetten. anders ga je het je zelf erg mooilijk maken.

stealers (instekers)

De eerste stealers zijn een feit, bij de boeg een kleintje en waarschijnlijk de enige. De rest van de beplanking bij de boeg moet grotendeels verjongt worden.
full

het achterschip heeft wel wat meer stealers (instekers) nodig van wege de vorm en de grotere breedte dan de rest van het onderwaterschip.
full

Ik probeer altijd zo symetrisch mogelijk te beplanken, maar vanwege de verschillend breedtes van de latten is dat bijna onmogelijk. de verschillen zijn minimaal, maar tiendes van milimeters op een een heleboel latten, kom je toch niet onder wat verschil uit.

Zal in het echt beslist niet anders geweest zijn, en is volledig acceptabel!

Ik denk dat iedereen dit probleempje heeft, ik tenminste wel. Het ziet er bij jou echt heel fraai uit.
Het hielp mij wel om na elke plank de overgebleven ruimte op te meten om de breedte van de volgende plank te bepalen. Dat voorkomt dat het steeds meer uit de pas gaat lopen.

Omdat dit niet bepaald het makkelijkste schip is om te beplanken, maak ik er maar een uitgebreid verslag van zodat beginnende bouwers hier hun voordeel mee kunnen doen.
Nou Piet, ik volg je verrichtingen elke dag omdat het voor mij een nieuwe insteek is om je romp voor een
tweede keer te beplanken en als ik heel eerlijk ben zie ik ervan ook het voordeel (nog) niet van in.
Ik denk zelfs, dat het zou mij er van weerhouden zou om aan zo'n schip te beginnen.(dubbel rompwerk)
Maar jou eind resultaat zal me misschien er wel van overtuigen dat het toch de moeite loont.

groetjes, A3

Nou Piet, ik volg je verrichtingen elke dag omdat het voor mij een nieuwe insteek is om je romp voor een
tweede keer te beplanken en als ik heel eerlijk ben zie ik ervan ook het voordeel (nog) niet van in.
Ik denk zelfs, dat het zou mij er van weerhouden zou om aan zo'n schip te beginnen.(dubbel rompwerk)
Maar jou eind resultaat zal me misschien er wel van overtuigen dat het toch de moeite loont.

groetjes, A3

Adrie, het dubbel beplanken van een romp geeft een véél mooiere afwerking, dan een enkel beplankte romp. Tevens word je schip hierdoor een stuk steviger. Het eind resultaat is natuurlijk pas te beoordelen na het schuren van de 2e beplanking.
Een ander voordeel is dat je dunnere latten kan gebruiken. Op de Victory bijv. die ik enkel heb beplankt, waren de linde latten 2mm dik, dit is nodig omdat je er niet aan ontkomt om de romp te schuren voor een glad resultaat. Tijdens het schuren worden je latten dunner en dus fragieler.
Latten van 1mm dik zijn een stuk makkelijker te behandelen dan die van 2mm dik.
Maar het is geen wet hoor, slechts een eigen keus. Persoonlijk ben ik wel voor dubbel beplanken.
Het dubbel beplanken heeft ook als voordeel dat je alle oneffenheden die toch niet te vermijden zijn bij de 1e beplanking wegwerkt.

achtersteven

Gisterenavond de achtersteven afgewerkt, op de foto is het nog dryfit omdat het beplanken op dit punt nog wat problemen geeft ivm de geringe ruimte aan de boven kant. Dus ik ga nu eerst de beplanking op maat maken voor ik dit definitief vast lijm.
full

Je ziet wel dat het een lastig hoekje is om de lattjes goed aan te brengen.
full

Aan het eind van de beplanking komt later nog een afwerklat van 1x1mm.

laatste loodjes

Ik heb nog 9 latten te gaan. Zelden heb ik zo lang over een romp beplanken gedaan als deze keer. Het is natuurlijk een groot schip, maar ook niet de makkelijkste romp om te beplanken. Daarbij komt ook nog (vind ik) dat notenhout niet het meest soepele hout is voor dit werk. Ik denk wel dat als straks de romp is geschuurd en helemaal afgewerkt het resultaat er mag zijn!
full

Bijna zonde om straks het onderwaterschip af te dekken met koperen plaatjes.....

Back