Verslag hms Diana deel twee

De planken van 1x5 zijn inderdaad iets beter van kwaliteit in mijn kit, maar die zijn juist voor het onderwaterschip. De plankjes boven de waterlijn zijn van 1x4.
Ik vind de smallere planken die ik nu gebruik wel realistischer qua schaal.
Daar het onderwaterschip ook bekopert word is denk ik gekozen voor een bredere plank om dat deze dus wegvallen onder de koperen plaatjes.

Helemaal eens met de opmerkingen over de noten latjes. in Barneveld kun je andere kopen die van veeeeel betere kwaliteit zijn. Ze zijn een fractie van een millimeter dikker en breder en, voor het hele schip, kost het wel wat. Reden voor mij om door te gaan met de latjes uit de kit. Het eindresultaat na schuren is goed genoeg, maar tijdens het bouwen is het inderdaad irritant.
Die van jou zitten er trouwens strak op, Piet.
Gr. Paul

Helemaal eens met de opmerkingen over de noten latjes. in Barneveld kun je andere kopen die van veeeeel betere kwaliteit zijn. Ze zijn een fractie van een millimeter dikker en breder en, voor het hele schip, kost het wel wat. Reden voor mij om door te gaan met de latjes uit de kit. Het eindresultaat na schuren is goed genoeg, maar tijdens het bouwen is het inderdaad irritant.
Die van jou zitten er trouwens strak op, Piet.
Gr. Paul

Voor dat deel van de romp wat bekoperd wordt kun je overwegen om linden plankjes te nemen. Het valt toch weg. Hou je nog een voorraadje noten over voor andere projectjes.

bovenkant 2e beplanking gereed

full

De kleine opening boven de galjoenscheg word later uitgevijlt voor de boegspriet. (foto hier onder)
full
full
full
De beplanking van 1x4 mm latjes boven het berghout is gereed. (alles moet nog geschuurd worden)

full

volgende fase is het beplanken van het onderwaterschip met latjes van 1x5 mm noten.

(lindelatjes gebruiken zoals hans schrijft is geen optie, omdat mijn linde latten 1,5 mm dik zijn en ik heb er ook niet voldoende. 2e reden dat dat niet gaat is dat er een gedeelte zichtbaar blijft tussen de waterlijn en het berghout)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er zeker strak uit, ook al is het noten wat anders dan we gewend zijn.
Maar met de nodige zorg gaat het perfect hoor.
Netjes gedaan Piet.
Ik las bij Sjors dat je extra uitleg gaat geven bij het bekoperen; GRAAG!!!!;)

Het ziet er mooi strak uit Piet en noten werkt misschien wel lastig maar je zal eens zien als je het geschuurd hebt hoe mooi of het dan is.

beplanken onderkant

De planken voor de onderkant zijn aanzienlijk beter van kwaliteit en ipv 4- zijn ze 5 mm breed.
Dus voor we over bekoperen gaan praten moeten deze er eerst op!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus voor we over bekoperen gaan praten moeten deze er eerst op!

Piet even een beginnerling vraagje:
Waarom moet je de onderkant eerst met een toplaag latten voorzien, als je ze in tweede instantie deze net aangebrachte latten weer gaat bedekken met de koperen plaatjes, waarom niet direct beginnen met de koperen plaatjes ?

Omdat de beplanking boven en onder de waterlijn altijd even dik is.
Zou je de 2e laag onder weglaten dan zou je een hele rare rand krijgen omdat de plaatjes dan "terug liggen" ,plaatjes zijn beduidend dunner dan de 1 mm dikke 2e beplanking.
Ze moeten dus óp de 2e huid liggen tot de waterlijn.

Laatst bewerkt:
Waarom moet je de onderkant eerst met een toplaag latten voorzien, als je ze in tweede instantie deze net aangebrachte latten weer gaat bedekken met de koperen plaatjes, waarom niet direct beginnen met de koperen plaatjes ?

Ik denk dat je dan gaat zien dat de zinkplaatjes wat dieper liggen t.o.v. de tweede beplanking als je het zink direct op de eerste beplanking plaatst. Scheelt een millimeter. Lijkt weinig en als er een berghout tussen de tweede beplanking en het zink zit, dan valt het misschien niet zo op. Maar ik zou er ook voor kiezen de volledige romp van een tweede laag te voorzien.

Klaas en Erik hebben al een reden aangegeven, maar een andere reden om gewoon te beplanken is; Tussen berghout en de koperen plaatjes (waterlijn) blijft nog een stuk van de beplanking zichtbaar, vooral bij boeg en achtersteven is nog veel van de 2e beplanking zichtbaar, dus dat zou geen gezicht zijn zonder de 2e beplanking. En dan heb ik het nog niet over het verschil in houtsoort tussen 1e en 2e beplanking. Dus Adri, die 2e beplanking is toch echt wel nodig, ook voor het onderwaterschip!

Op deze foto zie je precies wat ik bedoel, de witte pijl geeft de 2e beplanking aan die zichtbaar blijft tussen plaatjes en berghout.

Op bovenstaande foto kun je ook zien dat de waterlijn gemaakt is van een rij rechte (horizontaal) liggende plaatjes. Zo creëer je een mooie rechte waterlijn zonder dat je daar plaatjes moet versnijden.
Dus m.a.w. als je de waterlijn hebt bepaald, met een potlood of tape, dan leg je daar de 1e rij plaatjes tegen en vervolgens breng je de plaatjes aan vanaf de kiel naar de reeds aangebrachte waterlijn. dit geeft een mooie strakke afwerking.

Dit is nu exact wat ik wilde weten Piet.
Ik heb het ook gezien bij een model van de Victory maar niet bij een Agamemnon.....
Nu is het voor mij te laat anders krijg ik 2 verschillende rompen ( plaatjes dan )
Maar je krijg dan inderdaad een strakke lijn.
is dit wat jij gaat doen ?

Back