Vasa (Wasa) Corel 1:75

heb dit ooit ergens gezien op MSW, maar vergeten op te slaan.
touwtje aan uiteinde insteekkanon vastgelijmd, insteken
kanonsluik voorzien van gaatje en monteren
touwtje door kanonsluik heen steken en voorzien van een knoopje in de open stand
uiteinde daarna in de romp steken

het lijkt veel werk maar het scheelt toch heel wat touwtjes af te werken en erin te prutsen. als er niet te veel tussen komt dan hoop ik binnenkort de 1e luiken te monteren

zo de insteekkanons zitten erin.

2014-05-29%2016.00.00.jpg

kom er nu achter dat ik nog "even" scharniertjes moet gaan maken voor de kanonsluiken (messing pennetjes omgebogen en daarna even zwarten)

Uiteindelijk komen deze door de wand.
Dit deel heeft de functie om van binnenuit het luik dicht te trekken.
Nadat de luiken zijn aangebracht zal dit uiteinde doir de wand gestoken worden.

Bedoel je dat het touw wat nu van binnen komt, door het luik gaat, en dan weer naar binnen door een gat boven de poort.
In de romp dus, zoals op de foto van het Wasa model

vasa-schip-36781313.jpg

Dat wordt nog een uitdaging om al die knoopjes bij de luiken op de goede plek te krijgen. Maar goed. Gezien de rest zal dit ook wel lukken :)

dat wordt een gaatje boren op de betreffende plek, touwtje in de secondenlijm dopen en dan in het gaatje, even vasthouden en klaar
(dat is de theorie ten minste)

Dat wordt nog een uitdaging om al die knoopjes bij de luiken op de goede plek te krijgen. Maar goed. Gezien de rest zal dit ook wel lukken :)

Knoopje op de juiste plek - luikje over het draadje schuiven - tweede knoopje op het luikje leggen. Daarna het luikje op zijn plaats lijmen en draadje door het gat boven het luikje.

Zo zou ik het doen - is niet zo moeilijk lijkt me.

.... en draadje door het gat boven het luikje.

Zo zou ik het doen - is niet zo moeilijk lijkt me.

@Hans, de knoopjes tegen het luikje lijken me inderdaad geen probleem, het ging om het gaatje in de romp en hoe het draadje hierin te bevestigen.

@Jan, ik had inderdaad ook dezelfde oplossing bij mijn schip bedacht. Sommige schepen kun je er nog van binnen bij en dan is een knoopje de beste oplossing. Helaas zijn veel kanonsluiken tegen een ontoegankelijk stukje romp en zal ik ook een drupje secondelijm gebruiken. Het zal lastig zijn niet te vlekken met de lijm bij het insteken. Ook hoop ik dat de touwtjes stevig genoeg vast komen te zitten. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking van jouw techniek. Succes

@Hans, de knoopjes tegen het luikje lijken me inderdaad geen probleem, het ging om het gaatje in de romp en hoe het draadje hierin te bevestigen.

Hier heb ik het draadje gewoon in het gaatje geduwd en daarna met een tandenstoker een drupje secondenlijm erop gedaan.

Hier heb ik het draadje gewoon in het gaatje geduwd en daarna met een tandenstoker een drupje secondenlijm erop gedaan.

Dat lijkt me nog een stuk makkelijker :D. Dan zou de lijm theoretisch wel wat langs de draad naar binnen moeten kruipen om enig houvast te krijgen: ...zitten de draadjes bij jouw ook redelijk goed vast?

ik zal beide methodes gaan proberen. heb er toch ruim 50 te gaan.
maar zoals eerder geschreven zal ik eerst scharniertjes moeten gaan maken.

Ik ga het straks andesrs doen hoor.
Secondelijm droogt te snel naar mijn mening, tenzij je een langzamere gebruikt, maar dan is het natuurlijk geen secondenlijm meer;)
Als je een heel klein beetje morst of even de romp raakt, krijg je een bijna niet te verwijderen witte uitslag.
Een beetje epoxy lijm (2 componenten) lijkt mij beter, een vlekje kun je makkelijker wegvegen, en het is nog een beetje te corrigeren voor het uithard.

Dat lijkt me nog een stuk makkelijker :D. Dan zou de lijm theoretisch wel wat langs de draad naar binnen moeten kruipen om enig houvast te krijgen: ...zitten de draadjes bij jouw ook redelijk goed vast?

Je komt er later nooit meer aan - dus losraken zal niet zo snel gebeuren.

Ik gebruik altijd houtlijm om de draadjes in de gaatjes te bevestigen. Reageert niet met de verf, droogt transparant op en zit muurvast. Wat ook makkelijker is dat je met houtlijm rustiger kunt werken, terwijl secondelijm direct droogt

Back