Vasa (Wasa) Corel 1:75

hier komen nog zwarte strips op te zitten, nog even een goed materiaal hiervoor vinden (ik zit te denken aan papierstrookjes van zwart papier)

Jan in de autospeciaalzaak kun je fijne zwarte tape vinden wat hier goed voor te gebruiken is. Ik heb het o.a. gebruikt voor de mast woelings (kuipbanden) op mijn doorsnede. Is makkelijk op maat te snijden indien iets te breed.

Gestart met de afwerking van de kanons

2014-05-01%2021.53.06.jpg

nu de voor de verdere afwerking eerst maar eens een malletje maken zodat ik deze compleet kan maken voordat ik deze op het dek plaats.

Ter voorbereiding van de afwerking van de kanons even een 2-tal malletjes gemaakt (2 verschillende maten)

2014-05-04%2013.13.41.jpg

En verder de gaten voor de korvijnagels geboord.

2014-05-04%2014.10.02.jpg

2014-05-04%2014.09.57.jpg

Jan,

Dit gaat de goed kant op maar ik heb een paar vraagjes......

!. kanon's wagentjes blijven naturel ?
2. Komen er nog blokken en wat dies meer zei op ?
3. Je heb een aardig voorraadje verf zo.
Hoe hou je die goed ?

Sjors,

1. de wagentjes blijven naturel
2. er komen nog de nodige blokken op natuurlijk zie voorbeeld in Stockholm wat ik wil proberen na te streven
gIMG_3360.jpg

3. ik doe niets speciaal om de verfvoorraad goed te houden.

tussen de bedrijven door begonnen aan de bevestiging van de puttingijzers en de jufferblokken er in gemaakt. nu bleek de keuze voor Stabilit toch niet zo goed, want ik kon de jufferblokken er niet in krijgen.

verder bleek nu dat ik enige tijd geleden de afmetingen van de kanonsopeningen gewijzigd had, maar hier bij geen rekening had gehouden met de puttingijzers.
het is dus wat passen en meten geworden. (ik moet nog 2 puttingijzers aanpassen voordat ik ze kan vastmaken

2014-05-18%2015.40.38.jpg

2014-05-18%2015.40.34.jpg

Ik denk dat het straks nauwelijks opvalt dat de puttings anders zitten omdat deze weer wegvallen achter de kanonsluiken.

daar ga ik ook vanuit. moet nog wat verzinnen voor het vastmaken van het touwtje aan de bovenzijde van de kanonsluiken.
Ik zat te denken aan een gaatje te boren en daarna het draadeindje in de secondenlijm dopen en in het gaatje steken.
het andere eind wil ik gelijk aan de insteekkanonnen vastmaken als ik deze in de opening steek.
binnenkort eens een proefje gaan maken.

Jan,

Als je nog een opening heb aan de bovenzijde van de geschuts poort kan je ook een draadje door het gaatje steken, met een pincet pakken en doorhalen en dan een knoopje inleggen en voorzichtig terug trekken.
Als je de putting ijzers plaatst, probeer de lijn te volgen die de ( Engelse benaming ) shrouds volgt.
Heb daar bijna een complete oorlogsvoering over gehad op MSW.

Jan,

Als je de putting ijzers plaatst, probeer de lijn te volgen die de ( Engelse benaming ) shrouds volgt.
Heb daar bijna een complete oorlogsvoering over gehad op MSW.

Heb ik ook nog even naar zitten kijken, of de puttingijzers in het verlengde van het staande want liggen. Voor zover ik kon zien wel...

Ok Jan,

Was zo maar een losse opmerking.
Wat ik zelf heb gedaan bij de San Ildefonso is de mast plaatsen.
Touwtje eraan en ik kon precies de lijn volgen.
Gaat ook niet altijd op maar het werkt wel.

Op deze vrije dag maar weer eens aan de slag
allereerst de gaten geboord voor de insteekkanons

2014-05-29%2012.58.05.jpg

een dryfit aan een zijde

2014-05-29%2012.56.29.jpg

en touwtjes gelijmd aan de achterzijde, deze gaan straks door het kanonsluik weer de wand in, zo zitten ze alvast aan een zijde vast. als de lijm droog is nog even de uitstekende draadjes afknippen en dan kunnen de kanons op hun plek

2014-05-29%2013.38.06.jpg

Hééé, goed idee!!!
Ik neem althans aan dat het de touwtjes zijn om het luik vanuit binnen dicht te trekken?
Had ik nog niet aan gedacht:cool:

Back