Vasa (Wasa) Corel 1:75

:schrik:Als ik haar zo in die klem zie hangen hoop ik steeds dat het stabiel genoeg is

Zoals een paar weken al gemeld moet deze klem wel vast staan met extra lijmklemmen. Had een paar weken geleden bijna last van het Germtsyndroom

Je hebt gelijkt, klopt.
Was ik weer vergeten, dus inderdaad een syndroom van mij:(

begonnen met de verdere afwerking van de masten
als eerste een hulpblokje gemaakt om het vierkante deel boven aan de mast af te tekenen en als hulpmiddel met het schuren

2014-06-21%2014.29.40.jpg

aangezien ik pas vanaf september eventueel gebruik kon maken van een draaibank ga ik de masten toch maar weer op de schuurmachine op maat maken

hier nog een foto van het schuren, een hand om de mast rond te draaien (in dezelfde richting als de schuurband) en de andere hand om te sturen en te geleiden. het is een handigheidje wat je zeker eerst met een ander rondhoutje moet oefenen (en o ja de schuurband moet niet nieuw zijn anders heb je er geen controle over)

2014-06-21%2015.50.45.jpg

het vergt enige oefening maar ze worden mooi verjongd naar de correcte maat.
wel een kwestie van nauwkeurig werken en vaak meten met de schuifmaat

heb hiermee al meerdere masten en ra's geschuurd voor oa het Statenjacht en de doorsnede van de Victory

Handige schuurmachine Jan heb hem zelf ook. Voor de San Fransisco ook gebruikt om de masten te verjongen, maar ik had er inderdaad een nieuwe schuurband op en dan is het knap lastig.

Wat vind je makkelijker werken Jan ?
Die schuurmachine of een draaibank ?
Ik heb een draaibank(je) staan van Proxxon maar Mobbsie heeft voor mij een verlengstuk liggen.
Als ik die heb ( als we weer terug komen van onze trip naar hem ) dan wil ik proberen of ik de ra's kan maken op die draaibank.
Hoe weet ik nog niet , maar ga eerst met een afval stukje beginnen.

heb alleen ervaring met de schuurmachine. ik zou eigenlijk op de draaibank van onze vereniging gaan proberen, maar door het goede weer zijn er nu alleen vaaravonden en geen bouwavonden tot medio september, en zo lang kan en wil ik niet stil zitten, dus vandaar op de oude voet verder.

Ik begrijp het.
Als ik dat verleng stuk heb en de ra's gaat fabriceren laat ik je het wel weten hoe het werkt.
Ik heb begrepen van Mobbsie ( die heeft er al 1 gemaakt ) dat het goed werkt.
Moet hij mij maar laten zien als we er zijn.....

zo de 1e set van 7 mastdelen zijn in de juiste vorm geschuurd. nu de ezelshoofden passend maken, maar dat zal weer even moeten wachten.

Ik klem zelf de boormachiene vast. Ik heb dan een soort workmate waar deze in gaat en kan deze dan ook mooi vast zetten daarin. Dan klem ik de mast in de bek en neem twee schuurlatjes waarmee ik de mast afschuin bij kleinere schalen, anders schaaf ik deze eerst in een 8hoek waarna in een 16hoek taps toe. Hierna is het gewoon rollend schuren op een schuurplank en een schuurlatje er op. Gaat perfect en kost weinig omdat je geen duur gereedschap nodig hebt. :p

het was weer even zoeken waar mijn verslag gebleven was.

lastig klusje begonnen om de rand rond te buigen voor de plateau's bij de masten
2014-07-26%2015.00.58.jpg

heb ondertussen de klemmen weer losgehaald en nogmaals nat gemaakt en weer laten drogen met klemmen, echter ik krijg er geen mooie ronde vorm in.

wie heeft er eerder zo'n bordes geschratched en hiervan foto's geplaatst, ik loop een beetje vast hiermee

Ik kan me een foto herinneren waar er een tie wrap de boel op z'n plaats hield in plaats van lijmklemmen. Moest effe zoeken, maar bleek in het verslag van Andy te staan

[post675]

Klopt Erik, heb ik ook gezien en dat leek perfect te werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back