Vasa (Wasa) Corel 1:75

ik probeer morgen de laatste figuurtjes te monteren en dan nog eens kritisch alle figuurtjes langs lopen of alle details goed zijn en er geen goudkleurige delen zichtbaar zijn.

alle figuurtjes zijn nu gemonteerd

2014-03-08%2015.30.53.jpg

2014-03-08%2015.31.01.jpg

2014-03-08%2015.31.07.jpg

eerst eens alle figuurtjes nalopen of er nog wat verf bijgetipt moet worden en eens kritisch kijken wat er nog aan de romp gedaan moet gaan worden.
- gaatjes boren tbv korvijnagels
- kolommetjes maken tussen de beide delen van de gallerijen
- versiering tussen de deurtjes
- scharnieren op de deuren
- trapjes
-.............

de "Pool" zat helaas niet bij de Kit van Corel, en het gaat mij te ver om deze te Scratchen

voor diegene die de term Pool niet kennen, dit is een spottend figuur dat bij de Vasa geplaatst is in het boeg deel, helaas pas uitgewerkt nadat de kits op de markt zijn gekomen.

(zal nog wel eens zoeken naar een foto ervan)

Net als bij jou zijn bij mij ook het merendeel van de foto's in het Wasa museum mislukt, d.i. te donker. Ik heb meerdere foto's van "De Pool" en een schets van het museum. Als je het beeld niet kent, is het op mijn foto's niet te herkennen, met behulp van de schets wordt het iets makkelijker. Als je zelf geen foto's kunt vinden, kan ik je de mijne aanbieden.

Zit me nu wel af te vragen of de BB uitvoering het beeld wel heeft, de plastic Airfix in ieder geval wel.

full

De afbeelding in het Wasa museum ter verduidelijking.

Een Pool die gedwongen onder een tafel doorkruipt, destijds de ultieme vernedering voor een Pool. Leuk signaal dus van de Zweden naar hun vijand toe.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
nog even terugkomend op het schilderen van het onderwater van de romp, heb het volgend antwoord ontvangen van het museum

Ah, the old bottom paint question! I think I am going to have to start an analysis project to get a definitive answer. Until then, here is what we know:

1. The only bottom coating which is still visible to the naked eye on the ship is tar, but that does not mean that there was not other stuff. We would need to do some pretty fancy chemical analysis to check for traces of other stuff, and it might survive on the caulking if not on the wood.

2. One of the few color images of Swedish warships of this period, a watercolor from about 1626 showing Swedish ships in the harbour oat Pillau (now Baltijsk, near Kaliningrad), shows all of the Swedish warships with white bottoms. If this is accurate, it suggests that the bottoms were payed with the typical bottom coating of the time, which used tallow and a number of other ingredients.

3. The shipyard did buy large amounts of tallow and the other ingredients often used in this type of bottom coating, according to its account books.

In the past I have always answered this question by saying that the only thing we have evidence of from the ship is tar, but I am beginning to wonder about a whitish bottom coating on the basis of the account books (which I only started cataloguing last year) and the Pillau watercolor. Stayed tuned to this channel!

In the meantime, you could paint the bottom of your model either a dirty white or dirty brown.

dat wordt binnenkort een keer naar een modelbouwwinkel en eens zoeken naar goede verf hiervoor.
iemand een tip welke kleur van bv Valejo hiervoor het geschiktst zou zijn?

Op basis van wat het museum schrijft zou ik denken aan gewone witkalk - dit is zoals het woord al zegt wit (en in moderne verfbenamingen krijtwit)
Vermengd met de teer waarmee naden gebreeuwd werden zou dit dat een beetje bruinwit worden.

Ik kan me echter ook voorstellen dat er loodwit genomen werd, maar weet niet of er toen al bekend was dat dit giftig was.

Zoals jullie wel gemerkt hebben, ligt bij mij de bouw voorlopig stil. De afgelopen weken druk geweest met het verkoopgereed maken van ons huis. Komende weekenden zijn ook weer druk dus voor de 19e komen er even geen updates meer. Hierna hangt het af van het tempo waarin de verkoop/koop gaat lopen. PS. In een nieuwe woning is zeker een aparte kamer gereserveerd voor modelbouw:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back