Ik was vergeten aan de scepters van de voorste railingsss… een steuntje te solderen. Wat moet, dat moet met wat moed…

Steuntje uit wat draadrestant uit de stok oude Graupnerkit… beetje buigen, beetje slijpen… dan vertinnen met de Proxxonbrander, en solderen maar.
Naderhand overtollig soldeer met de sleutelvijl in het gareel brengen.

Oude branderelementen uit mijn gesloopte CV, perfect als onderlegger.
Gipsplaat heeft een papierlaag, stookt graag mee, en het gips erodeert ook vrij vlot op het zuur.
Maar dit keramisch goedje doet dat niet.
En lijkt geen warmte op te nemen.
En dat geeft een vlottere soldeerlas met de Aldi gasbout.
Verder een potje met zuur/soldeertin oplossing. Altijd roeren.

Natuurlijk tast dit het puntje van de Duro bout aan, maar gezien de prijs van de tool, koop je voor dat geld nog niet eens een nieuwe tip voor een gas Weller.


De opstelling…
Brander elementen als onderlegger.


IMG_6166.jpeg



Het resultaat…

IMG_6169.jpeg



Opvolgend in de primer gezet en dan afgelakt met penseeltje. Ook weer klaar.


Dan een support bij de sleepbeugel. Niet op tekening, maar via fotodocumentatie. Detailaria!
Onderdeel kan niet meer gesoldeerd worden.
Bouwsel van dun messing plaat en kunststoffen, CA verlijmd, het zou stuk gaan.
De oplossing zat een tijdje te broeien... er mee aan de slag.


Tactisch gaatje boren in de sleepbeugel, en een draad-buigsel improviseren dat inhaakt,
en pas bij definitief montage, met CA wordt verlijmd.
Deze lijkt gelukt, nu de andere kant nog...


IMG_6171.jpeg


IMG_6174.jpeg



En dan hier met de inboring in het dek... provisorisch gemonteerd...

IMG_6173.jpeg



En na een uurtje zoet&geduldig met tangetjes in de weer,
en af en toe een overtuigend klopje met een hamertje een onwelwillende bocht
in het gareel drijvend is ook nummertje 2 keurig passend ineen geflimst!
Een eerste lijkt automatisch vlot en vloeiend te verlopen.
Bij de opvolger moet er gewerkt worden...


IMG_6175.jpeg



Altijd weer mooi dat het gemodificeerd en al nog als bedoeld past…
Zo is er weer iets gereed! Stapje voor stapje...


IMG_6172.jpeg



Voor wat het waard is…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Behoedzaam verder…

De struts voor de vangnet-posten maken.
Foto’s en nog eens foto’s loeren van het echte schip… schatten tot je een ons weegt…
Huppakee, dan maar aan de slag.

Met streepjes op tape, schuifmaat en stift op het dek, dan met een scherpe doorn en een diepe zucht,
het dek perforeren. Vervolgens opboren met 1,5 mm boortje…
Dan draad op iets overmaat geknipt en gebogen, en mikken en aftekenen.

Dan een center drijven in het messing van de 'post'…
Wordt gedaan met een Proxxon micro bolkopfreesje. Daar mag het boortje dan met vaste hand in richten.

Hoekje in het steuntje buigen en in het gaatje prikken.
Fixeren met CA bij eindmontage. Is het snode plan.


IMG_6180.jpeg. IMG_6179.jpeg. IMG_6178.jpeg


Het ijzerdraad stevig geklemd in een mini griptang, en dan omzetten met een hamertje…
geeft een scherpere omzetting, gesteund op de bankschroef.
Alleen de tip na de vouw nog iets in te korten om binnen in de binnendiameter van het messing buisje te blijven.
Nu de andere kant verzinnen…


IMG_6181.jpeg. IMG_6182.jpeg


Later meer…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En zo wat later…

IMG_6182.jpeg. IMG_6185.jpeg. IMG_6183.jpeg


Resultaat! Gronden en lakken… klaar.
Volgende zijn de twee mangatdeksels vervolledigen op de scharniertjes,
en dan kunnen deze definitief op stand worden gehecht.

Volgende update zal even duren.
Andere zaken die met groot plezier gedaan moeten worden…

Gr Bas
 
Back
Top