Ik was vergeten aan de scepters van de voorste railingsss… een steuntje te solderen. Wat moet, dat moet met wat moed…

Steuntje uit wat draadrestant uit de stok oude Graupnerkit… beetje buigen, beetje slijpen… dan vertinnen met de Proxxonbrander, en solderen maar.
Naderhand overtollig soldeer met de sleutelvijl in het gareel brengen.

Oude branderelementen uit mijn gesloopte CV, perfect als onderlegger.
Gipsplaat heeft een papierlaag, stookt graag mee, en het gips erodeert ook vrij vlot op het zuur.
Maar dit keramisch goedje doet dat niet.
En lijkt geen warmte op te nemen.
En dat geeft een vlottere soldeerlas met de Aldi gasbout.
Verder een potje met zuur/soldeertin oplossing. Altijd roeren.

Natuurlijk tast dit het puntje van de Duro bout aan, maar gezien de prijs van de tool, koop je voor dat geld nog niet eens een nieuwe tip voor een gas Weller.


De opstelling…
Brander elementen als onderlegger.


IMG_6166.jpeg



Het resultaat…

IMG_6169.jpeg



Opvolgend in de primer gezet en dan afgelakt met penseeltje. Ook weer klaar.


Dan een support bij de sleepbeugel. Niet op tekening, maar via fotodocumentatie. Detailaria!
Onderdeel kan niet meer gesoldeerd worden.
Bouwsel van dun messing plaat en kunststoffen, CA verlijmd, het zou stuk gaan.
De oplossing zat een tijdje te broeien... er mee aan de slag.


Tactisch gaatje boren in de sleepbeugel, en een draad-buigsel improviseren dat inhaakt,
en pas bij definitief montage, met CA wordt verlijmd.
Deze lijkt gelukt, nu de andere kant nog...


IMG_6171.jpeg


IMG_6174.jpeg



En dan hier met de inboring in het dek... provisorisch gemonteerd...

IMG_6173.jpeg



En na een uurtje zoet&geduldig met tangetjes in de weer,
en af en toe een overtuigend klopje met een hamertje een onwelwillende bocht
in het gareel drijvend is ook nummertje 2 keurig passend ineen geflimst!
Een eerste lijkt automatisch vlot en vloeiend te verlopen.
Bij de opvolger moet er gewerkt worden...


IMG_6175.jpeg



Altijd weer mooi dat het gemodificeerd en al nog als bedoeld past…
Zo is er weer iets gereed! Stapje voor stapje...


IMG_6172.jpeg



Voor wat het waard is…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Behoedzaam verder…

De struts voor de vangnet-posten maken.
Foto’s en nog eens foto’s loeren van het echte schip… schatten tot je een ons weegt…
Huppakee, dan maar aan de slag.

Met streepjes op tape, schuifmaat en stift op het dek, dan met een scherpe doorn en een diepe zucht,
het dek perforeren. Vervolgens opboren met 1,5 mm boortje…
Dan draad op iets overmaat geknipt en gebogen, en mikken en aftekenen.

Dan een center drijven in het messing van de 'post'…
Wordt gedaan met een Proxxon micro bolkopfreesje. Daar mag het boortje dan met vaste hand in richten.

Hoekje in het steuntje buigen en in het gaatje prikken.
Fixeren met CA bij eindmontage. Is het snode plan.


IMG_6180.jpeg. IMG_6179.jpeg. IMG_6178.jpeg


Het ijzerdraad stevig geklemd in een mini griptang, en dan omzetten met een hamertje…
geeft een scherpere omzetting, gesteund op de bankschroef.
Alleen de tip na de vouw nog iets in te korten om binnen in de binnendiameter van het messing buisje te blijven.
Nu de andere kant verzinnen…


IMG_6181.jpeg. IMG_6182.jpeg


Later meer…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En zo wat later…

IMG_6182.jpeg. IMG_6185.jpeg. IMG_6183.jpeg


Resultaat! Gronden en lakken… klaar.
Volgende zijn de twee mangatdeksels vervolledigen op de scharniertjes,
en dan kunnen deze definitief op stand worden gehecht.

Volgende update zal even duren.
Andere zaken die met groot plezier gedaan moeten worden…

Gr Bas
 
Ziezo, weer terug van een korte vakantie in Brig, Zwitserland, mooiste weer van de wereld...
En mooie vaarstekjes aangetroffen op de Gotthardpass en Simplonpass.
Die Modellschiffefahrtgruppenvereine-Suisse nog niet ontdekt. Haha... dat zou te simplon wezen.

Helaas geeft de fraaie bezige vakantie wat nawerk, want op de Furkapass en twee opvolgende, nagenoeg 2600 meter,
heb ik een aandrijfaskoppeling lustig verwokkeld en een veer doen breken op een trits aan haarspeldbochten en betondekplaten.
Dat is knap. Auto kon niet gefixt worden, daar ik nu nèt weer een bijzonder krachtige bijzondere uitvoering van de Lancia heb,
is nu op transport. Airtag er in verborgen, zo kunnen we zien dat de wagen niet de kroeg induikt!

Dus dat wordt 'gelukkig' DIY tegen 1/3 van de offerteprijs.
Pak ik maar de hele voortrein aan voor het geld.

Het scheepje staat er mooi bij, de lak van het dek nog strakker ingedroogd, en geeft een mooi patina aan het model.
Handen mogen weer jeuken op het modelbouwfront.

Tot snel zovers...
Gr Bas
 
Ik moet weer opstarten! Maar krijg de kans niet.

Nu weer een 500 dash uiteen op een corrupte stekker van een kabelboom, de draad naar een 3 knopjes unit, die een cicrcuitje sluit, om de de computer aan te geven dat er een lampie moet gaan branden, lijkt het gevalletje in z’n leventje op te veel trekspanning zijn komen te staan… geweest af fabriek zo lijkt.

Unit uiteen, printplaat met siliconen grafiet contacten. Als een afstandsbediening.
Alles laagspanning, amper 2 volt.
Zoek het juiste draadje… gelukt, zoek aarde, gelukt, de mistlamp, op de smalle print en dan het ‘UNI’ stekkertje checken op corruptie! Pffffff….
Stekkertje open frutten. Stekkerjes uitbouwen. Contact… werkt naar behoren, geen kabelbreuk.
Kaal printplaatje aansluiten, verraad de oorzaak. Een pootje heeft iets beweging, maar niet de beoogde.

Verbroken een koperbaan, bruggetje solderen met hulp van een druppie SMD flux doet wonderen. En de zaak is weer fix. Om 11 s’avonds zat de zaak weer ineen. Moest te veel weghalen om een schroeffie en een clippie terug te vinden.
Mijn dame is weer blij.

Maandag ga ik de helehalve voortrein van mijn regulier transport vernieuwen.
Ook wel even zoet mee.

Ondertussen bedenk ik de layout voor de 3 regelaars en de toekomstige sensoren licht en elegant in te bouwen in de krappe ruimte, en zo dat de waterlijn niet obese begint te worden haha…
Als het bootje klaar is, is varen dan nog wel leut?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Met al de energie die in de aandrijflijnen en accu's is gestoken moet de boot gewoon een keer varen natuurlijk. En dan de inzet van de motoren op elkaar afstemmen. Manoeuvreerwerk en full speed ahead, oder Volan Voraus! Succes verder, eerst met de voortrein van de Italiaan en dan opweg naar Carp Lake Exloo. Heette eerst toch Zandgat Kremer? Gr. Kl
 
Laatst bewerkt:
Back
Top