Hup vooruit dan maar, nog een klets verf over het dek, nu het gehele dek...
Badkamer dampig... maar 't stof blijft... déjà-vu... toch weer politoeren met 1.500 tot 3.000 grit...
Het doorschemer effect van de donker grijze grondverf lijkt nu te zijn verdwenen...

IMG_5905.jpg

@k-k Firma Frenken gebeld, zij raden af de lak in te zetten als finish.
Het zou kunnen loslaten en dan is het model geruïneerd vreesde het juffie aan de telefoon.

Nu zit er in Emmen een profi lakwinkel die het Frenken goedje verkoopt. Die maar eens bellen.
Anders voor een lakkie bij Verf24.nl in Veendam bellen. Hebben vast ook een mooi t/m nifty verspuitbaar goedje...

To be continued!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Weer flink wezen schuren... nu met polijstpapier 2.000 grit.
Stofdeeltjes er waterproof uit boenen. Nogmaals lak er over???
Toch maar een tentje er om tegen het neerslaan?
Bijkans is de lak erg elektrostatisch door het kwasten? Kèn dat maar zo?

Beestje heeft z'n 'stuurmachine' terug, schilderstape van het doorzicht af gepeld,
Roeren gesteld... De ronde plaatjes zijn magnetjes...

IMG_5916.jpg

IMG_5915.jpg

Hupsake, de Heckklap dan ook maar direct in positie, bodempanelen Badewanne,
wel met een klodder vet ingeschoven, ondanks dat, rechts nog een beetje stroef.
Zien of ik dat soepeler kan schuren...
Drie speedprops pro forma op de stek, maar nog niet met Loctite gefixeerd...
Mechanisme werkt nog steeds... maar wat smering was wel nodig.
Rechts van de spindel is het haakje zichtbaar dat de afslag via de gele hevel de microschakelaar bedient.

IMG_5918.jpg

Enzo peuteren we maar weer wat door...

Voor wat het waard is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dank Peter en Marc!

Nog wat impressies stand van zaken…

IMG_5920.jpeg

IMG_5923.jpeg

De sluitnaad had ik wat dunner beoogd.
Dan moet er wat materiaal weg op de spiegel waar de scharnierhouder tegenaan geschroefd staat. Tweak voor later…

IMG_5922.jpeg

Waterlijn loopt mooi egaal door…
Het scharnier benaderd het origineel, behalve dan de lange stift.
Deze is uit roestijzer, messing of RVS te vervangen. Deze had alleen net de juiste dikte. Grabbelvoorraad… zo werkt dat.

IMG_5921.jpeg

Tot zovers…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nu eerst effe een opmaakklusje op de Mac voor een Autobedrijf.
Dan hummelen we weer verders...

Maar reeds vroeg aan de soldeer... herstel van de pick-up. Die was in de strijd los gekomen.
Pick-up frame is uit koperdraad, de vork uit messing.
Bedoeling is dat je de "Tedje" met groots enthousiasme in de V stuurt, en vol vooruit aan blijft leunen...
Dan in de strijd der multitasking de spindel aan het werk zet, de klep geeft het laatste zetje toe...

Ruw in de radiosoldeer... Gas gestookt boutje... heeft voldoende Joules in de tip om vlot te werken...
Als onderlegger keramisch branderelement uit onze oude CV... voordat die afgevoerd werd door de installateur.
Zeer geschikt om ook zilversoldeerwerk op af te leggen, goede isolator, en verbrand niet als gips.

IMG_5934.jpg

Voldoende is het gareel, al heel pretty nifty op 50 cm bijziendheid...

IMG_5936.jpg

Tedje op stand in het vorkje. Ook behulpsaam bij het in het water mieteren...
Overigens... de bodem van dit schuitje wordt in groen gezet... niet in de wollige Graupner-sjeu!

IMG_5937.jpg

Provisorisch een rollertje er bij... maar het Tedje past nog steeds mooi in het kuipje...
Na zo een lang periode van oponthoud wil je toch weer even voeling hebben met de zaak...
Toch wel een beetje deftig aan het worden. De overgangs 'naden' zijn snel doorgepolijst.
Daar in zit nog wel wat retoucheerwerk... Als ik stofvrij had kunnen kwasten was het klaar geweest...

IMG_5938.jpg

Oogt best aardig... Moin, moin.
Messing asjes waar te lang kort ik nog iets in, en dan borgen met lak...

IMG_5939.jpg

Nu aan't werk

Voor wat het waard is...
Gr Bas

Wel Peet, ik heb je met je grote Smit sleper nimmer zien knoeien!
Daar heb je ook een immense hoeveelheid tijd in gestoken, ook al in dat onderzoek naar je dekkraan!
Dat vond ik waanzinnig mooi gemaakt en bedacht.

Laatst bewerkt:
Tijd voor een update, en wat opgespaard aan foto's van geknutsel...

Stootlijst eens opfrissen, lang onder de maskertape gezeten, beschermfolie weg,
dek voldoende onder de lak gezet... zo oogt het weer boot!
De overgang moest vrijgemaakt worden van lakresten...
En dat verliep voldoende netjes.

IMG_5954.jpg

Nja... schoon schip!

IMG_5980.jpg

Wilde ik een experiment uithalen, dmv solarfilm, een zelfhechtende polyester folie van Robbe...
Uiteraard uit het jaar 0, matig hechtend, waar nodig met dunne Zapp overtuigd op hechting.
Nog even een sjabloontje erbij om goed te kunnen mikken...

Maar mijn hemel, wat gaat het editen van plaatjes klunzig in deze software, een tekst-curser die niet luistert (gewoon shit!)
En in Royal kun je helemaal niet goed editen...

IMG_5977.jpg IMG_5978.jpg IMG_5979.jpg

Omdat de bomen weer vol op in het blad zitten... eens kijken hoe dat ook al weer zat met de railingen...
Bij demontage was wat aan solderingen losgekomen, en dat moest hersteld worden...
Waterscherm past nog naar behoren... leut!

IMG_5973.jpg

IMG_5971.jpg

Hmmm... hekwerkje met de staanders voor het vangnet... ook leut!

IMG_6015.jpg

Ja, het wordt Heuss nog wat!

IMG_6023.jpg

De sleepbeugel in een eerste laag grijze primer... Mocht ook graag even poseren...
Dat badkuiprandje is nog niet helemaal strak...
maarja... met al dat felle groen, sla je de ogen dan ook doof... zullen we maar zeggen.

IMG_6016.jpg

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Dan wordt het een nodig tijd de bolders te gaan fabriceren. Een uitgesteld heikel klusje...
Flink in de schaarse foto's duiken, foto's van de zusterschepen zijn er voldoende...
Maar die zijn op veel details nèt effe anders dan de Heuss, en zijn er bij de bouw technische verbeteringen aangebracht.

Listige met de schaarse foto's de posities inzichtelijk te krijgen.
Op de bouwtekenings staan zij vrijwel gelijk met de loopgangen.
Maar in de gedaante waarop ik mik (tijdspanne) was dat niet het geval.
Verder lopen de bolders dwars door de verkasting. Bij Graupner voor het bouwgemak niet...

Daarin steekt dus een tijdrovende wel gemikte uitdaging...
Eerst wat draaiwerk uit styreen rondstaf, 4 mm diameter realiseren... 12 stuks...

IMG_6027.jpg

Zoiets, maar dan dwars door het dek... leek me iets mooier dan afgeschuind met een messing center pinnetje

IMG_6030.jpg

Voor het gemak maar twee boormalletjes gedraaid...
Maar dan nog is het nog steeds goed richten. De eerste set bolder gaten verliepen goed, maar de tweede set..
M'n center off-center... dus dat werd vijlen op maat met een rattestaartsleutelvijl.... nog tijdrovender, kwam het toch nog goed...

(Detail: Lakfinnish is en blijft een drama, er is iets met de Sikkensverven aan de hand,
maar met 2000 grit waterproof geschuurd, en daarna met Commandant 4 aan het boenen, wordt het prachtig gepolijst.
Overweeg nog steeds een Frenken of een Avis blanke PU-lak op terpentine basis. Coaten en dan napoetsen)

IMG_6034.jpg

En eventjes met uren gezwoeg... heb je alweer twee bolder-clubjes klaar...
Uiteraard komen er nog 'bolderdekseldoplippen' op... die heeft mijn buurman voor mij gelaserd.
Dat is voor de eindmontage... Het voorschip moest ook voorzien worden van gebolderte.
Ook daar welgemikte stress boor- en vijlgaten... Midscheeps moet nog gebeuren.

IMG_6031.jpg

Voor wat al het geploeter waard is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Tegen de tijd dat Theodor klaar is, durf ik er niet meer naast te varen, Bas... Bang voor lakschade.

Wel… een sleutelvijltje schoot al uit! Het nieuwe is er al weer van af!
Dus’t kan vol in plané van hoger tot lager wal…

Voeger zeilend op de Kaag was het motto… ‘hout wijkt voor staal’…
De 16 kwadraten versus de stalen schuiten van de waterpadvinders…
En we haalden de schoten nog eens extra aan scherp in de wind… en riepen… ‘bakboord’…

En in moderne termen… balsa wijkt voor foamie… de geostationaire zijn het gevaarlijkst… als je met 150 aan komt jakkeren… met je mooie RC1

Heuss is ook een foamie… zei het hybride! Potentieel met ca 1kw aan motorpower… waarvan slecht een futiele fractie van wordt benut. Dankzij de planeetjes… 3:1…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Zeilend in Friesland met 16m2 riepen wij wel gekscherend "huurboot!" en werd er rap ruimte gemaakt. En met een kras(je) lijkt het veel meer een werkschip Bas. De echte zaten al snel onder de butsen. En veel te eten kregen ze ook niet want je kon de ribben zien. Gr. Klaas.

Die schepen kregen zwaar op hun sodelazer.
De Arwed Emminhaus, Bermpohlklasse schuit, staat als monument op de wal, gepokt en gemazeld, huidbeplating ingedrukt van golfslag en warmtewerking. Als aangeschoten wild.

Maar goed… We zijn weer bezig met wat aanbolderen… laatste setje midmodelscheep… wederom secuur werk, je moet er voor in de stemming wezen.

Maar deez’n staan alvast waterpas, althans wat waterpas was… op een kromme boot… en de horizon niet recht in beeld… zwaartekracht liegt echter niet…

IMG_6042.jpeg

Midscheeps… klaar, nu nog de bakboorzijde… ‘s in de maak…

IMG_6041.jpeg

IMG_6039.jpeg

Tot zovers ik weer van wal steek?
Ik denk dat ik het vliegen voor vandaag laat varen… blanke lak opscharrelen… die vande PU zijnde…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik had nog een oud verhandelsblikje Frencken, ik denk nog van Bossina in Groningen.
Maar dat was zeker 20 jaar oud… verdikt… dus bedorven.

Het venijn zit’em in de rattenstaart!
Zo wordt het immer meer ‘Scratch build’…
Ratzzz een kratzzz… duhhhhh…

IMG_6043.jpeg

Whoeha!
Gr Bas

Back