Even een beetje poetsen met wat scottish bright, en dan zwarte lak er overheen... Dan is het net een 10 jaar oud en 20 keer overgeschilderd grondstoppertje.

Prachtig, Bas!

Heet’t een ‘grondstopper’… Engels is ‘chain stopper’…
Het wordt een ‘olde grieze’… later werd het groen met de dekkleur mee…
Scotch? Je komt er niet tussen. Koperborsteltje loste direct het handvat, met de ledzaklamp vlot weer gevonden… je leert kijken op een betonnen vloer vol knipsel en schaafsels. Bezem moet er weer eens flink door…

Nu het waterscherm op de boeg aan het solderen. Ook een uren vretertje…
Lijkt te lukken. Wel met een hand-bankschroefje en leren werkhandschoen.
Hitte geeft immers vlot door in messing…

IMG_3932.jpeg

Deze punt links was nog niet geheel 'snor'… correctie dus…
zoek de verschillen…

IMG_3933.jpeg

Morgen wel een eindresultaat…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Njã zeggen we dan: Löt is leut…

Die Innenseemeeresbordenwäscherverdrenger ist fast wie teilweise fertig…
Alleen nog de fixeer pootjes voor in het dek nog aanleuten.
S39 tinpasta het grote geheim.

IMG_3941.jpeg

Effe het aanzien beloerenend… mwagh…

IMG_3942.jpeg

Met het brandertje er op wordt alles wat buigen moet mooi buigzaam. Mooi dat ook dit grapje gelukt is…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Moet nog iets worden...
't is alleen geen Wellenbrecherbierstubestützengeschirr...?

Schermafbeelding 2024-06-26 om 14.39.32.png

Preview... nu nog maken, de steuntjes...
Een is 17 mm hoog, de ander 14.
Te maken uit dun messing en soldeer... met een schaar te knippen...
wat in vorm vouwen en overtuigen... en hopen dat het lukt... alleen nog even tijd maken...
Dan is de golfbreker ook klaar voor eerst schilderwerk en opvolgend eindmontage...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Wel… dat er 1 lukt, wil nog niet zeggen dat de anderen óók lukken…

Messing folie… met opgeplakt printje… Lijkt behoorlijk in vorm te staan…

IMG_3987.jpeg

Nog 3 te gaan!
Gr Bas

• Like
Reactions: k-k
Zo een twee jaar gelee was onze CV einde latijn…

De branderkast was deels interessant… altijd iets voor de grabbelbak…
Nu herinner ik me nog het hele relaas van Stoompomp en anderen over de branders, en het vlamverdeel element… zeer hittebestendig stuk keramiek…

Dat element kwam mooi van pas bij fijn soldeerwerk…

Dan moest er een oud Kijkshop tangetje er aan geloven, en worden omgezet tot knijp stempel.
Daarmee kon ik mijn messingblad-vouwsel toekijpen… modelleren…

Ik wil iedere verschansingssteun van de zoetziltewaterwering op de boeg, het boeisel, voorzien van een betere dekhechting, twee maal een 1 mm staafje messing… dat ingelaten kan worden in het dek.

De eerste lukt altijd… nu nog de constante zien te krijgen.

Het soldeerwerk wederom S39 pré EU dictaat, oplossing, en bevat tin.
Dan doseren met het Proxxon brandertje voor een gedecideerd soldeer vloeiend vlammetje…
Weer verbaasd dat dat zo deftig lukt.

Met het tangetje zie je de messing plaat mooi rond het pennetje gedreven…
De tang roodheet gestookt met een propaanbrander, en met een overtuigender tang omgezet.

Met blauwe Tesa bewezen ‘multi fröbeltape’ gemarkeerd, deze verbrand, laat koolstoflaagje op het staal,
en zo zie je waar de steviger tang moet komen te staan!?…
Nog 3 dus te gaan…

IMG_4004.jpeg

Tot zo vers deze update is…
En weer doorrrr..

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Moin!… Wat zal ik er van zeggen Klaas.

Wilde nog even vliegen met een klassiekertje, maar 4 Bft dat gaat niet goed, twee uur later werd het wat rustiger,
maar had het soldeerwerk inmiddels voorrang en focus. Wederom, veel tijd kost het allemaal wel, flitst de dag zo voorbij…

Alle steuntjes de form gefixeerd met soldeer, dan op gemarkeerde positie gehouden met twee krokodillenbekjes…
Dan de bovenin de steun, deze fixeren met een toefje S39…
Zo het hele rijtje af… behoedzaam de soldeer met de brander flashend,
S39 en dan weer aanvullend een stukje radiosoldeer van 2 mm, dat mooi vloeit, en mooi onder het dunne messing zuigt…
Alleen de voorste twee steunen krijgen een positie stiftje…

IMG_4011.jpeg

Vanuit een andere hoek…

IMG_4012.jpeg

Dan het spannende geduldsklusje het pas te maken met de ronding het dek.
Het boeisel was dat al… de steunen onder nog niet.
Beetje bij beetje getrimmed, kniptangetje zeer zuinig aan, en de sleutelvijltjes…
Pietsie, pietsie en maar weer passen.

Komt het zo stil aan aardig in de buurt van een mooie aanlsluiting…
Te veel weg halen, dan ben je de klos, en kan het kan geheel over…

IMG_4013.jpeg

Nog wat detail…

IMG_4016.jpeg

En van af het dek… camera ziet meer dan het oog… hmmm…

IMG_4014.jpeg

Weer een stapje verder…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
een mooie stap , prachtig gerealiseerd, zoals het ganse schip eigenlijk.
Hadden we ooit al wel eens geschreven maar als extra aanmoediging wil ik het nog wel eens herhalen.

Dank Marc!

Werk is eventjes in de wacht... beeldscherm klussen te klaren.

Staan nieuwe mangat deksels in de planning, met fractie gedetailleerder scharniertjes.
Bolders bewaar ik voor het laatst :)

Deze avond fraai vliegweer en tot 21.30 nog even gevlogen met een jaren 1980 Robbe klassiekertje.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Was ook maar een spontane actie hoor…
Tijd niet meer gevlogen, maar nieuwe bril zonder vario doet wonderen. Variofocus is niet te vliegen. Altijd een lenzendrager geweest.
Maar dat lukt niet meer zo geweldig.

Oude Progo uitgelaten. Die heeft mooi weer nodig.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
nieuwe bril zonder vario doet wonderen. Variofocus is niet te vliegen
Dat is precies de reden dat ik voor "gewoon" varifocus draag, maar mijn zonnebril op sterkte specifiek als "ouwelullenbril" (met leesstukjes) heb laten maken.
Want inderdaad, varifocus is compleet ruk TENZIJ je heel erg nadrukkelijk je hoofd precies met het toestel meedraait... En dat doet geen mens, want zo werkt onze voorprogrammering niet. Je kijkt (deels) uit je ooghoeken tijdens het vliegen...

Daar was ik al snel achter en ik was er nog véél sneller achter dat met een "rechte" zonnebril ik het display van de zender niet meer goed kon aflezen. Dus: leesstukjes...

Dan het is ‘varifocus’… de Variofocus is de verhapselde versie van de Varioprop van Grauneritis… natuurlijk.

Maar je schets het probleem van deze glazen perfect. Landen werd een ramp, en assistentie moeten vragen! Variflying geen feest zo.
Prima doch in het bouwhok… hoewel… geen liniaal is nog recht… haha… en is mijn bootje ook nog eens krom…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
:D :D :D je hebt die glazen zeker nog niet zo lang?

Geen zorgen, een en ander trekt vanzelf na gewenning weer geleidelijk recht (die linealen en zo), en gek genoeg, zolang je regelmatig wisselt tussen monofocus en varifocus heb je daar verder weinig last van, blijkbaar kunnen de menselijke hersens vrij makkelijk overschakelen.

Tenminste, ik heb geen enkel probleem met autorijden met vari, en vliegen met mono. En zolang ik niet al te gek doe, gaat vliegen met vari in elk geval goed genoeg om veilig te zijn (als ik mijn zonnebril zou vergeten of zo).

Maar hoewel nog steeds verre van perfect, ik zou in het dagelijks leven niet meer zonder willen, want met de rechte glazen begon mijn montuur slijtage te vertonen van het op en af zetten... Dat is nu een heel stuk minder geworden.

Back