De test van posting 1470 voortgezet in de wasbak met de neus in de hoek. Eerst een uur deadslow en daarna 5 kwartier full ahead. Toen ging de boel pulseren. Geprobeerd de accu onder belasting te meten, maar dat lukte niet. Losgekoppeld zat er nog 3,2 Volt in. Los varend moet 1 á 2 uur wel haalbaar zijn. Qua elektronica proef geslaagd, maar rompje slap als een vaatdoek. Het papier had ondanks de parketlak toch water opgenomen. Het DHI moet maar betere zeekaarten gaan maken. Maar er zal best eens iets voorbij komen dat beter geschikt is. Vrees dat blik te zwaar wordt. Maar herinner me opeens dat ergens nog twee plastic inlegvellen van een A4 ringband moeten liggen. Dus wordt met een beetje geluk vervolgd. Gr. Klaas.
 
De test van posting 1470 voortgezet in de wasbak met de neus in de hoek. Eerst een uur deadslow en daarna 5 kwartier full ahead. Toen ging de boel pulseren. Geprobeerd de accu onder belasting te meten, maar dat lukte niet. Losgekoppeld zat er nog 3,2 Volt in. Los varend moet 1 á 2 uur wel haalbaar zijn. Qua elektronica proef geslaagd, maar rompje slap als een vaatdoek. Het papier had ondanks de parketlak toch water opgenomen. Het DHI moet maar betere zeekaarten gaan maken. Maar er zal best eens iets voorbij komen dat beter geschikt is. Vrees dat blik te zwaar wordt. Maar herinner me opeens dat ergens nog twee plastic inlegvellen van een A4 ringband moeten liggen. Dus wordt met een beetje geluk vervolgd. Gr. Klaas.
zit het probleem niet in de zee kaart, deze is toch geplastificeerd, dan blijft er nog steeds onbehandeld papier in het midden dat kan nat worden via de kopse kant ,gebruik is gewoon tekenpapier behandeld ( geïmpregneerd ) met parket lak.
 
Heb mijn plastic sheetjes al gevonden Marc. Alleen even uitvinden waarmee te lijmen. En zoals gewoonlijk mag het (haast) niets kosten. Mijn voorraad oude zeekaarten (Engelse en Duitse) zijn zo goed als op. Zijn niet geplastificeerd, maar waterafstotend. Is een verdwijnend fenomeen. Maar we dwalen af van het eigenlijke onderwerp. Maar met dit mooie weer zal Bas wel aan het vliegen zijn. Gr. Klaas.
 
Het Tedje eierschaaltje is natuurlijk behoorlijk dun, dus diepgetrokken styreen.
In de vlakke delen zo een 0,2 mm.
Ergens een plaatje zien op te zien snorren. En dan voorzichtig stitchen met een beetje CA, om de 5 mm, later voluit.


Nu even de grootte sleuteldagen.
Effe ‘dynamootje’ wisselen achter de motor.
Wel… het blok staat nu schuin naar voren en hangt nog aan 1 motorsteun, en het carter op een blokje en een blokje…
En uiteraard een chaotisch indrukwekkende periferie om dat blok… klop en snuffel sensoren, en een bende slangetjes om de bende draaiende te houden…
Met een beetje mee, morgen weer aan de loop.

IMG_4204.jpeg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En alles dat op de motorkap lag moest er eerst af natuurlijk. Succes met de reparatie Bas! En bedankt voor het naai en lijmadvies van Tedje. Gr. Klaas.
 
Nee… dat valt wel mee… maar de side table functie dan even weg… Heuss op de eettafel, de vliegert op de bouwplank, en alle lappen op de werkstoel is gewoon klaar om te gaan.

Grotendeels geklaard, maar niet aan de loop. Het warme weer zat tegen als een moker int gelaat.
Olie, water en filters, dan is het wel compleet.
En denk dat ik de remblokken nog effe vervang, en die olie ververs. Dat moet ook periodiek immers wil het safe blijven.

Maandag nog heter… pfoeh. Het was al op m’n kiele kiele grens van een plots verstoorde warmtehuishouding…
Denk eerder stoppen.. siesta… maar zo werkt dat niet in Italiaanse garages in Noord-Nederland…


Daarom maar’s wat slagzij uit tijdverdrijf…
Neeh, gewoon omdat dat kan...

IMG_4216.jpeg



Dit moet echt anders…
Omdat het dacht ik mag… in de vaart der vele probeersels… bolderhouders/kasten.
Zou het lukken en fractie meer realisme?

Opmeten, tekenen en de bolders dan wel door en door door de rozet, tegen het dek vast gezet?
Als dat rozet in scheepstermen rozet geheten zou hebben… heb ik roos geschoten in termen van scheepstermen. Smooi!


IMG_4217.jpeg



Een beetje inzicht in de contour te schetsen zoals de vorm straks uit messing moet worden… werk hoort met een glimlach te gaan. Het geheeltje te vertalen in technisch tekeningetje.
De drie sleuven wordt zeer geduldig veilen…
Spoelt er vast nog wat rijkelijk aan uren door…
Tja… boldervoetjes…


IMG_4218.jpeg



Mooi weer is amper een update waardig…
Het te mooi om weer te zijn..
Gr Bas

PS: Het wagentje is weer klaar en nieuw dynamootje geeft de 14,3V (120A) keurig af...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Hoewel op een zeer laag pitje door allerhande drukte...
wordt er wanneer het lukt weer even gepulkt aan het modelletje.
Werd het wel eens stevig tijd om het dek in de verfjes te gaan zetten.

In mijn hoofd zat een ideetje op de dek-overgang staal-aluminium in suggestie weer te geven via opdikkende verflagen.
Daarbij gebruik makend van een 3-lagen dik tape-masker.
Een lijst gedrapeerd langs de stootrand, zo strak mogelijk, en het 'stalen' dekdeel waar de ankerspil op rust, te betapen.

Bij de aansluiting lak op tape, zal de lak iets opdikkend indrogen, en zal het hopelijk nèt voldoende reliëf geven in de groene aflakfase?
Daarbij probeer ik met het diepere grijs (wellicht doorslaan naar zwart) een fractie toonverschil te krijgen in het groen,
daar deze lak fractie transparant blijft. Dat in plaats van een aanmaak groen te toneren met een drup zwart.

Inmiddels 3x het grijs opgezet, en na goed uitharden, met 800 waterproof gepolijst. In de garage waart nog iets te veel stof.
Lakken gaat later in een vochtige badkamer. Dan lukt het lakken nagenoeg stofvrij.

Iets welving in het dek, zichtbaar bij lichtval, achtte ik lastig uit te plamuren.
En probeer dat via laklagen het wat vlakker te krijgen.
Mocht het niet 100% slagen, dan ben ik gedoemd om biezen te zetten in zelf klevende folie.

Tevoren wat kleurtestjes gedaan, en het groen over grijs en witte ondergrond gestreken geeft een fractie tintverschil.


Het ziet er nog wat behoorlijk grofstoffelijk uit bij zo een eerste voorstrijk...
maar na 3 ronden lakken schuren (400 en 800 grit) begint er een aangenaam glad en strak oppervlak te ontstaan. Leut!
Kost ze wel weer een bende tijd, maar dat hoort er nu eenmaal bij.


IMG_5613.jpg



(ondertussen mijn Microprop Sport zender uit 1973, en de otvanger 72MC van 4 naar 6 kanaals aan het ombouwen...
omdat het kan, voor de ontvanger het juiste IC gevonden. Of dat zinvol is? Neu! Wel leut)

Voor zovers het waard is...
Gr Bas
 
Je verveelt je nog niet dus! Succes met kleurtjes en de elektronen te beteugelen. Hoe is de waterkwaliteit in Zandgat Kremer tegenwoordig? Gr. Klaas.
 
Ik ben daar al weer een tijdje niet geweest.
Wel langs getuft binnendoor naar Borger...
's Winters de domeinen der multiple eendenkwakjes... viezig...
Maar zal daar toch uitgelezen de eerste proefvaart gaan plaats vinden.
En zeker weten dat m'n propjes echt goed vast zitten aan de asjes... is daar echt wel diep!

Gr Bas
 
Onderste tussen wordt er driftig door geschilderd aan het bootje.
Wellicht wordt het nog wat.
Grootste probleem momenteel is het stof bij aflak. De agrariërs in de omgeving zijn druk in de weer op het land,
de akkers vers omgeploegd, en een reguliere dosis stof, lees akkeraarde, waait onze kant uit.
Auto’s onder een dikke laag verstofte aarde, mijn boterhammen kleuren bruin.
Nu had de Heuss ooit wel een antislip laag uitgesmeerd gekregen. Maar dit stof der aarde geeft niet het gewenste modeleffect.

Nu dus zaak na alle gronderingen in een licht dampige badkamer voort te zetten.
Een rek dwars over het bad, bouwplastik, mooi statisch, en een vel karton voor wat meer stabiliteit.
Krukje erbij, was niet van plan om au bains marie met badeend of een dobberende Tedje te gaan penselen.


De gelaserde gangboord traanplaatjes in 3 lagen iets verdunde lak gezet. Het motief blijft aardig zichtbaar. Te drogen in het zonnetje gelegd. Windstil op dat moment.

Een oud vel Oracover schuttblad met siliconen coating, daarop losbare layoutlijm van 3M gespoten.
De plaatjes vast getagt. De layoutlijm lost makkelijk met wasbenzine.
De plaatjes zijn zeer teer, moeten zeer behoedzaam gelost worden…


IMG_5708.jpeg



Laatste delen dek, de opstaande rand, in de grijze grond, laten drogen in de zon, en dan voor niet al te strakke eerste aflak… mooi genoeg…

IMG_5709.jpeg



Daarna de zaak eveneens vergroend…
Thans alles geschuurd… klaar voor het verfbad…
De Badewanne en hekspant staan al mooi in enkele laagjes groen… klaar.

Dek 2 of 3 lagen. En wordt het even aanzien wanneer ik het masker weg ga nemen om het gewenste reliëf te krijgen.
Het Kermit-groen, dat tussen 10 en 20% verdund is, geeft pas goede dekking met 3 lagen. Direct uit blik penselen overweeg ik.

Het juiste penseel speelt daarbij ook een rol.
Airbrush wilde ik voor dir niet inzetten, het penseel de gestelde afwerknorm.


IMG_5710.jpeg



Tot zovers deze lenteupdate…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ook badkamer veel stof… zit blijkbaar overal met de winddruk op het huis, en uitzicht over de akker.
Badkamer behoorlijk dampig. Maar nachtje door drogen?
Schuren en dan de maskers loshalen, de omranding gronden, dan de zaak nog 2x in de lak. Foto volgt.

Dan moesten de traanplaatjes gelost worden en aan de plakzijde gepoetst met M3 steenwol schuurpad, gesmeerd met wasbenzine.

Een plaatje flinterdun, begaf het. Iets te fanatiek. Maar bij verlijmen niet meer zichtbaar.
Wordt geplakt op zwarte ondergond.
Dat kan lak zijn, maar ook dunne polystyreenplaat zwart. Dat dan in geheel op het gangboord met UHU Hart.
Epoxy ook een optie, met een tikkeltje zwarte toner, direct op zwarte lak verlijmd.

Door het lakken zijn de perforaties iets kleiner in diameter geworden… Benieuwd hoe de suggestie straks oogt. Mooier dan de originele transfer, vast!

IMG_5716.jpeg


Wordt vervolgd…
Gr Bas
 
Met al die moeite en uren die je er insteekt moet het gewoon beter ogen Bas. Succes met de finishing touches. Gr. Klaas.
 
Back
Top