Oef oef oef... wat máák je daar een werk van, Bas!
Reageer niet altijd, maar volg het met immer stijgende bewondering! Ik vraag me af, hoe hoog kan dat nog stijgen? Is er een hoogtelimiet? Zijn daar regels voor, hoe hoog bewondering mag stijgen? En in welke eenheid drukt men dat eigenlijk uit?

Alle gekheid op een stokje, zeer, zéér onder de indruk (maar dat snapte je al wel... Denk ik...)
 
Mannen, dank voor de bijval. Mooie woorden.

Ja jemig… ik doe maar wat me goed dunkt.
Het is idd een hele onderneming. Valt van het een in het ander…
Maar probeer het uiteindelijk bij een Kuifje/Hergé detaillering te houden.
Dat was mijn streven.

Maar het blijft een kromme boot met gecamoufleerde foutjes. Maak er maar het beste van. En hoop dat het met wat lakfoefjes mooi uitpakt.

Mooi werk, maar ben zeker geen bouwmeester.

Gr Bas
 
  • Like
Reactions: k-k
Dan maar direct even doorgepakt.
Je bouwt het 1:1 vast en zeker even snel…

Alles goed op stand gezet, de malletjes met tape goed in verband.
De te solderen delen voor geprimed met S39 vertinvloeistof. Hitte er in en geglazed.


Dan alles op stand getaped malletjes er tussen, schuifmaat er honderd keer langs…
De geodriekoek er tegen… haaks!


IMG_3843.jpeg



Tapes… in het gareel… de richtpennetjes gevouwen, 30 graden hoek.
Nu geplaatst om te richten.
Reepje tape om het staafje, om niet te diep in het dek te zakken,
en niet onbelangrijk…
als centreer spacer in het buisje.


IMG_3844.jpeg



De eerste las… nog iets smelt er bij…

IMG_3845.jpeg



Ophitsen met gericht fikkie… 2200 graad…
Voor de foto effe uit… anders gaat alles in de hens…


IMG_3846.jpeg



En dan is het klaar…

IMG_3847.jpeg



Detail…

IMG_3848.jpeg



Nog meer details…

IMG_3850.jpeg



Mooi gelukt geloof ik… maar wederom wat uurtjes verstookt..
Mooi op stand, min of meer naar de proporties op se vele foto’s
Wel steekhoudende vorderingen. Paar details aan de pylonnen nog toe te voegen.
Maar dat in de volgende update.


IMG_3851.jpeg



Tot slot… deze er nog bij. De vorm van de ogen is gissen. In eenvoud opgelost…

IMG_3867.jpeg



Nu wel effe gaar… inspannend geklus…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Door met bootjesbroddelen... iets nieuws verzonnen om te maken.
Verticale ankerlier of wel Ankerwinde/Windlass/Capstan...
Gezocht naar wat interpretaties van zo een kreng op het internet... tekeningen.
Maar dit type lijkt hartgrondig met pensioen te zijn gegaan...


Een deels ontmantelde stond op een beeldbijlage bij de AeroNaut tekeningen (SMB voorheen).
Een hydraulisch exemplaar, maar de remband ontbreekt.
Staat op de de H.H. Meier (Thans Theodor Heuss 2).
Kluisgat ontmanteld bij dit schip en een nood anker via een lijn, vast niet te tillen...

Opvallend... het mangat staat niet in lijn met de dek versterking, verondersteld dat dit bij de Heuss v1.0 wel in lijn stond? Onthutsende beeldinformatie. Doet je de bouwkluts wel lossen.
Alles niet in symmetrie... wat een bende zeg!

De zwanenhals is voor de doorvoer van pers- en retour leidingen.
Ook goed zichtbaar.. het aluminium dek geklonken aan het stalen casco.
De spil stevig verzekerd aan het sterkere staalverband.


IMG_3871.jpg



Zoals de winch zit op de Georg Breusing...
Vergelijkbare constructie, en inzichtelijk de horizontaal kantelende remband...
Hydraulische leidingen open en bloot.


Schermafbeelding 2024-06-06 om 11.15.04.png



Zo staat het op de stok oude tekening...


IMG_3870.jpg



Parafrase naar de echte... Het gevalletje is slechts 28 mm hoog in model...
dus het gaat wederom afhangen van de resolutie van ogen en handen...
beitel of een sleutelvijltje...
Afgesloten met een opdikkend laagje verf...
Maar het hoeft niet te werken op RC in alle functies... das alweer een last minder. Pffff...

Schermafbeelding 2024-06-07 om 00.02.04.png



Op 20 mm diameter verspaand... moed verzamelen ofwel klaar om op te starten...
Hoppa dan maar?


IMG_3868.jpg



Tot zovers...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Redelijk gelukt, iets te vet aangezet...

IMG_3883.jpg



De oude grijze... en de vers gedraaide...

IMG_3882.jpg



Het moet er maar mee door... nu verder de windas afbouwen...
Mooi handwieltje trof ik in een made in China flutspeelgoedautootje...
Een rembandje uit een strippie messing...


IMG_3885.jpg


Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Die vorm klopt niet...

Als je naar deze foto kijkt:
zie je dat het konische gedeelte van de verhaalkop "vloeiend" naar de bovenste rand uitloopt.
In het echie is dat absoluut noodzakelijk, anders "lost" de lijn niet van de kop en word hij nogal gevaarlijk om mee te werken.
Bij het verhaalkopje op de tekening:
is dat een scherpe hoek en een plat vlak. Dat zul je nergens in het echt aantreffen, die vorm.
 
Klopt voor geen meter. Dat het glimt wil niet zeggen dat het goed is!
Die van de Graupner tekening ook niet. Brachel.
Daarom schreef ik ook… iets te vet aangezet… als je dat met friet hebt, gaat het met een mooie boog de kliko in [emoji12]

Dus sowieso gaat het over.
Eenmaal los gestoken van het rondstaf krijg ik hem niet meer goed in de klauw gespannen.
Eerst nieuwe tekening maken aan de hand van de H.H. Meier SRK afbeelding. Daar zit behoorlijke vertonning in die tekening, moet ik eerst reconstrueren.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hee Bas, kan je niet een spanbusje draaien om hem weer op te spannen? Zonde om helemaal overnieuw te doen...

De ARTF versie (wel iets conisch):
upload_2024-6-8_10-51-56.png

upload_2024-6-8_10-52-33.png


Erik
 
Heb nog 1 meter rondstaf liggen…
Dus dat komt wel goed.
Deze afmaken en verpatsen voor 35 euro op Duitse eBay. Haha… voor een woeste knoppendrukker…

Dezelfde Theo 1:20 Heuss staat hier ook. Verstoft en al, met ingestort dek. En nogal wat beslag-schades.
Ze hebben geen stabile epoxy voor de romp genomen. Maar een of ander acylaathars. Dat werkte wat gezonder voor de bouwers in China. Maar is niet vormvast.
Minder stabiel. Eerste serie. Dus bouwfouten en detailfouten. Iets met klepel en de klok. Dacht later verbeterd. Dekhuis is ook vrij zwaar opgezet. Maar zeker een mooi model.

De spil is behoorlijk goed neergezet. Maar staat onhandig om goed na te meten. Moet ie eigenlijk los gemaakt worden. Dan gaat er weer meer stuk dan je wilt.
Ding is half gegoten.

Eigenlijk draai ik hem liever uit rondstaf PVC. Aluminium glimt te veel, en PVC verspaant en slijpt/vijlt makkelijker.
Ik meende nog een stuk te hebben, kon het niet 1-2-3 zo snel vinden…

Het is toch een impressie. De tekening uitdokteren is beter. Dan kan ik alle diktes en verlopen opnoteren.
De bank is niet digitaal, dus opletten op de 10de van een mm. Draaien is geen straf.

Een echte tekening van deze was leut geweest.
Van het anker ook een tekening kunnen vinden. Dat als basis voor werktekening gebruikt. Dan lukt het ook beter.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Klaas, dank voor de draadjes... Lofrans is eigenlijk jachtbouw...

Kèk... een clubmeeting van 1:20 Heussies...

39322050_1872206852825344_941625133871661056_n.jpg



Stof tot nadenken... niet op schaal... dat stof... zeker niet!
Lijkt dan ook meer op Hondsrugse vulkanische activiteit... nader tot een geëxplodeerde stofzuiger...
Mangat deksel...


IMG_3661.jpg



Een ontrastert scannetje.... voorbeeld bij de Badewanne Theodor Heuss.
Deksels plat als een duppie... saai...
Op het 1:20 model oogt het als frivole Autodrop... zou dus over moeten...
Wel geklonken op de scharnieren... maar daar hoef je geen glas op te heffen...


HH Meier adewanne.jpg



Al lierenfluitend verder... H.H. Meier... lier deels ontmanteld...
Alhier nu even een goede scan van de afbeelding ipv een ifonisch kiekje
(Zie wederom het mangatdeksel... )


HH Meier Ankerlier.jpg



H.H. Meier, de windlass nog volledig in takt voor anchor handling...
Dat moet mijn uitgangspunt voor het 2de draaisel worden...
De Meier heeft een extra ketting geleiding.


HH Meier Winch.jpg



Mangat... ook hier sprake van een waanzekerheid grenzende 'pannenkoekenconstante'...
Moge duidelijk zijn dat er flink gegumd moet worden aan het 1:20 model! Des Dremels!


HH Meier Roland.jpg



Niet modelvliegen... maar tekenen!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Kan zo gauw niet bedenken waar die tweede kettingstopper tussen winch en kluisgat toe dient. Ze dienen te voorkomen dat het anker, bij een defecte rem, tijdens het varen uitloopt. En om ten anker liggend de winch en rem te ontzien. Bij zeevaart is zo'n stopper verplicht. Voor zover ik weet op de binnenvaart niet. Althans, de schepen waarop ik gevaren heb hadden ze niet. Gr. Klaas.
 
Het lijkt me aardig flatulent idd :D

Klaas, ik trof in een van de brochures een vergelijkbaar systeem.
De klem voor het kluisgat en, daarbij ook nog een katrol-wiel om de ketting goed te geleiden. Een model voor veel grotere yachten... super jachten.
Als 1 monteerbare unit op het dek te plaatsen.
Maar de klem voor het kluisgat zal de ketting fixeren. Opdat de rest niet met piek krachten beproefd wordt.
Heuss is een zeegaand schip. En zat toen aan die eisen hebben voldaan.

Daarnaast wordt de ketting om het kettingwiel/nestenwiel met een ‘stripper’ gezekerd. Zodat de ketting niet kan doorslaan of ontsnappen. Een U-vormige beugel.
Hier in het 1:20 model niet goed uitgewerkt...
de bouwers begrepen de bedoeling er mogelijk niet van... maakten een rudimentair nokje, van wat die ketting stopper had moeten zijn...
En als ze onvoldoende de tailfoto's in handen hebben gehad, dan is dat ook wel te volgen.

IMG_3662 Bew.jpg



Tekening in wording, afbeeldingen als referentie...


Schermafbeelding 2024-06-09 om 15.29.52.png



En de definitieve vorm... om te benaderen.
Ik bouw geen werkend horloge!
29 x 20 mm... petieterig zat!


Schermafbeelding 2024-06-09 om 16.39.22.png



Ook mooi, mijn stukje PVC terug gevonden...
kan ik het daar nu uit verspanen...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas, in de gleuf van de nestenschijf zit een soort geleider om de ketting uit de schijf te dwingen voordat die door de pijp onderdeks verdwijnt. Soms, als er hard aan de ketting moet worden getrokken, verklemt de ketting zich in de schijf en dan loopt de boel over elkaar heen. Het plaatje met sleufgat bij de kromme pijp moet voorkomen dat teveel buiswater in de kettingbak loopt. Heb wel eens meegemaakt dat bij te hoge belasting de nestenschijf probeerde om de ketting op te vreten. De rem hield het niet en uit arren moede heb ik de spaakmoer tegen de nestenschijf gedraaid. Toen stopte het uitlopen, maar spanen uit de schalmen rolden over het dek. Later zeker een kwartier staan timmeren om de spaakmoer weer los te krijgen. Gelukkig waren de kettingschalmen niet uitgerekt. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een knap scheepsjargon...
maar knetterende knetters... Hell ain't no bad place to be… om het te lezen
Wat hebben die Engelsen het toch makkelijk met het duiden van 'parts' ... :D:confused:

Schermafbeelding 2024-06-09 om 17.11.52.png


Schermafbeelding 2024-06-09 om 17.12.14.png



Maarrrr... ik denk dat ik het bij de hoogst benaderbare waarschijnlijke waarschijnlijkheid... prima begrijp... :D

Rek op de schakels van de ketting... dat is wel heftig... want dan past de zaak niet meer... betekent hoge kosten.
Hoop koppel in zo een lier! Maar rek op de ketting via de stopper voor het kluisgat?


De hele installatieketen op de DGzRS H.H.Meier...

HH Meier Winch installatie Bew.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De link verklaart alles... nestenschijf... hoe hebben ze het ooit verzonnen... Prachtig!

Drie op een rij... De donkergrijze rechts uit PVC...
Dat verspaand een stuk stiller dan aluminium...


IMG_3891.jpg



Tweede tekening nog niet tevree... een derde, een fractie smaller...

Schermafbeelding 2024-06-10 om 00.05.48.png



Min of meer gelijk...

HH Meier Ankerlier-2.jpg



En dan is ie toch nog iets te langwerpig geworden...
Met wat primer en lak wordt het al snel wat kloeker...


IMG_3889.jpg


IMG_3886.jpg


IMG_3888.jpg


IMG_3890.jpg



Nu dat ding opleuken met de details... Weer iets klaar...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top