Bas, een goede relatie met de postbezorger wil wel eens helpen. Heb meermalen een hand(je)vol postbode elastieken gescoord. En is een fietsenmaker op het dorp ook goud waard. Keek wel een beetje meewarig toen ik hem om een lekke band (met Frans ventiel) vroeg, maar als je dan uitlegt dat je het ventiel wilt gebruiken voor een hennegatskoker, krijg je zoiets mee. De rest van de band versneden voor een hijstuigje om de vloot in en uit het water te zetten. En blijft er dan nog een stukje over dan worden daarvan smalle ringetjes geknipt en zo komt Jan Splinter door de winter. Ook bewaar ik de elastieken, die de apotheker gebruikt om medicijndoosjes te bundelen. Geen idee wat nu een doosje elastiekjes bij de Hema kost. Heb in de 30+ jaar die ik hier nu woon al twee doosjes gekocht. Een nadeel is wel dat de hedendaagse elastieken licht verteerbaar zijn en ze na enige tijd in het daglicht in stukken vallen. Wat dat betreft houden fietsbanden het langer vol. Maar helaas is Martin, de fietsenmaker op het dorp, ermee gestopt.
En zo heeft ieder zijn uitdaging(en). Gr. Klaas.
 
AC-Tion… had gekund, moest ik Emmen in.
Kantoorboekhandel. Dat was vroeger voor de hand liggend. Dacht niet dat er nog een ordentelijke in Emmen is te vinden. Office is failliet gegaan. Ondernemerschap daarin is nagenoeg onmogelijk geworden in NL.
Er zit nog een Art-Supply in Emmen, maar dat was eergister de andere kant van de Drentse aardkloot. Whoeha! Alles vlakt af tot 0,0…

Postbode heeft niets meer bij zich aan elasticiteit. Flitsbezorgers. Je hoort de klep, en weg zijn ze. Ik zal een postbodeval bouwen.

Office verkocht in grote zakken, maar deze waren ook van twijfelachtige kwaliteit.
Met een jaar of wat met elkaar versmolten en uitgehard. Het kon alles de container in.

Hoe goed waren de zakjes met vleugelelastiek van Graupner. Heb ik nog wat van. Die zijn na 30 jaar bewaren nog elastisch. Keurig in de talk en in gesloten zakje. Maar te zwaar voor deze klus. Ik heb nog wat bouwdozen. Om de tekeningen zitten soms nog goede. Stokoud. Andere zijn weer vergaan.

De Tesatape. Je moet het gebruiken om er achter te komen waarom deze goed sealende tape zo goed is. Je kan er mee een waterlijn maskeren, zonder dat de lak onder de tape slaat. Met een crepe lukt dat niet.
De tape heeft een aanzienlijk treksterkte. Je kan er forse kracht op zetten. Balsa bij verlijming in het gareel houden. De kleef van de tape is optimaal.
Een goedkope tape van de bouwmarkt heeft die eigenschappen niet.
Daarom is het ruk dat de fabrikant en bouwmarkt die tape onbetaalbaar maakt.


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Die stieken die ik in bulk koop, gaan meestal maximaal 2 vliegmiddagen mee, talkpoeder of niet... Sterker nog, het lijkt wel of ze daar éérder van kapot gaan.
Dus ik pak gewoon iedere vliegdag een setje nieuwe en dan gaat het ook goed. Alleen mijn Charter en de Ogar verbruiken elastieken...
 
Oeps… foutje… Kavan…
Dit is materiaal voor stati-stieken…
En die talk valt ook nog wel mee…

Jaren 80 verpakking?
Onverwoestbaar… over duurzaamheid gesproken. Nog maximale spankracht.
Je mag hopen dat je vleugelindekking toch echt niet uit 1 mm balsa bestaat…

IMG_3083.jpeg



Prachtig vliegweer. Snotneus zegt nee.
Dan maar doen wat me te doen staat.
Actie plak & kleef…


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Delen nog even voorgeschuurd met grof.
Epoxy vloeide zoals het moest. En zo hangt het even aan gevoelige snaren.

Positie zo goed mogelijk bepaald en tevoren ingeboord, zodat de 1 mm spelden de locatie goed richtend.

Als de lijm uitgereageerd is kan direct de spanning er af.

Moed indrinken…

IMG_3084.jpeg



Positie via spelden definitief bepaald…

IMG_3085.jpeg



En dan maar de lijm aanmaken…
Spelden er in, en aan het takelen.


IMG_3086.jpeg


Inmiddels twee elastieken overleden.
Bijna tijd voor een garantieaanvraag bij Blokker! Deksels!

Gr Bas
 
Jawel hoor Bert. Maar ben niet zo'n Pietje Precies als Bas. Waarvoor trouwens alle respect! Alleen zijn tekeningen al! Hier gaat (of beter ging) het uit de vrije hand en als het werkte dan was het goed genoeg. En de afleiding deed de natte neus vergeten. Gr. Klaas.
 
Yep, zaterdag blijkbaar overmoedig in de grijze speer gescheurd, raampje beetje open…
Sneaky een reset.
Dus derde week van natte neus en pieplong.

Maar wil toch effe doorzetten.
Vanochtend 10 .00 aan de voorbereiding…

Testen, drie elastieken genoeg, positie weer via voorgeboorde speld…

IMG_3089.jpeg



Dan aandrukken via allerhande staal…

IMG_3090.jpeg



Na 30 minuten plafond staren… tum, tum, tum…


IMG_3092.jpeg



Kan de zaak onttakeld worden, masker tapes getrokken…
En heb ik met een pietsie overtuiging via de schuurlat (lijmnaad) een een niet onaardig recht en vlak dekje… bekomen!


IMG_3091.jpeg



Op naar de volgende uitdaging. Het achterschip, dek rond de Badewanne.
Vervolgens de middenstukken bij de centraal geplaatste bolders. Resterende vlakken als puzzelstukje er tussen gefrummeld.

Bij de lijmnaden plaats ik smalle stroken rest laminaat.
Gelijmd met CA, en daaropvolgend geschuurd tot op het glas.
Kijk! Mocht er over 100 jaar daar trekspanning ontstaan, dat het op die grensvlakken niet inscheurt. Je wilt over 5 generaties heen, immers geen gemopper horen…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dat achterdek was listig opspannen.
Het op positie houden. Aandrukken bij de stootrand was heikel. Het hele vlak liet zich moeilijk aandrukken.
Zitten er wat bellen. Wellicht boor ik die in en zet ik ze vol CA.

Moest ik klemmen verzinnen om de indekking aangedrukt te houden onder de loopgangen.
Deze twee secties heb ik niet extra rond gezet.
En voorkleven op de dikkere epoxy deden ze ook niet.

Klampen om aangedrukt te houden. Gemaakt uit opgesprokkelde gordijnrails houders.
Terug gevouwen, platgeslagen, en nieuw gevouwen om een vierkant beitelstuk van de draaibank.

IMG_3098.jpeg



Dan de aansluiting met de Heckklap passen.
En de romp fractie onder een hoek inschuren voor een vlakke overgang naar de klap.


IMG_3094.jpeg



Dan maar weer de lijmronde…

IMG_3100.jpeg



En na 30 minuten uitreageren, kon alle spanning er af…
Minder mooi dan verwacht, belletjes, klein beetje plamuur her er der nodig.
Lijm niet goed genoeg verdeeld denk ik…
en niet goed aangekneed. Maar krijg ik wel strak.

IMG_3101.jpeg



Dan aan de slag met de flanken.
Deze delen zijn goed voorgevormd.
Iets ronder gezet dan dan de ronding van het dek.
Centraal aandrukken geeft goede aansluiting op de randen. Bellen laten zich eenvoudig uitmasseren.
Maskertape rondom, plaatje zelf ook geheel in de tape tegen lijmresten en morsen.
Proef aangelegd… Romp op slagzij…

IMG_3102.jpeg



En na uitharden… deze mooi strak op z’n stek.

IMG_3103.jpeg


Beide flanken op dezelfde manier. En wil ook wat vlotter werken.
Duhhhsss… gewoon weer door! Hoppah.


Staal…

IMG_3104.jpeg



En nog eens staal…

IMG_3106.jpeg



Zit de hele rechter flank er naar behoren op…

IMG_3108.jpeg



Overigens… voor het plakken gaat de naald door het balsa… hopende op betere hechting. Zullen zien… next!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bootje krijgt wel op z'n donder met al dat ijzer aan dek! Maar zolang jij er tevree mee bent moet dat maar. Succes verder met de finishing touches Bas! Gr. Klaas.
 
Wel Klaas… Hoe het anders moet zou ik niet weten. Ladingen klittenband.
Die elastieken aanhaken was al gedoe.
De hele klus was al totaal gedoe der onzinnigheid.

Nieuw dek had gekund, maar was ook een totale ontmanteling geweest. Bende werk.
Constant achter de feiten aan.

Stijf is het alles wel, maar als honkbalknuppel iets te delicaat.

Kenterproef zal het model ook niet doorstaan, met dat staal gaf het geen krimp… stijfheid is op orde…

Als het dek klaar is, ga ik een opstaande rand verzinnen. Met dat losse inzet paneeltje bij de spindelmechanisme ook alleraardigst.
Een pakking van dun leer, en vaseline, en bij het mechaniek, is het amper af te sluiten.
Bij de opbouw een opstaande rand met een neopreen profieltje… zoiets…

Bijkans de zaak dan klotswaterdicht… mooi weer modelzeenoodredding(s)kruisertje…

Vanmiddag verder. Alles afgekapt.

Gr Bas
 
Laatste lapje zijn thans verplakt.
Alles goed aangewreven en geheel luchtbellen vrij. Keurig met gewichten aangedrukt.


Na verlijming laminaat kan zo een masker af…
Geen lijmresten, behalve op de tape…


IMG_3107.jpeg



Evenzo de inzetten op het achterdek, een voor een…

IMG_3110.jpeg



En is de klus pardoes geklaard.
Wat epoxyplamuur in de naden her en der…
Schuren met de schuurlat en schrapen met een vlijmscherp stuk beitelstaal…
Prachtig vlak resultaat…
Scherpe strakke aftekening op de stootranden, lijst met 5 mm volgend..


IMG_3115.jpeg


IMG_3116.jpeg



Bende werk… wel een beetje over de top op deze wijze…

IMG_3114.jpeg



Nog genoeg te doen!
Voor wat het waard is…
Gr Bas
 
Het ziet er hoe dan ook best knap uit, als het nu ook nog aan jou verwachtingen voldoet.... wat wil een modelbouwer dan nog meer :)
 
Haha, verwachtingen heb ik niet. Restaureren is het oplossen van opstapeling aan rampen.
Ik heb ooit 5 auto's door en door aangepakt... dat was nog in mijn 'elastische' dagen.

Ik volg mijn gevoel en haakse blik en corrigeer de natuurramp!
Varen was het doel, en geen buts in het dek als je er alleen al naar kijkt. :D

Thans ben ik bezig een waterkering, ofwel, een opstaande rand uit de mouw aan het schudden.
Zo open als het was, zo lek als een mandje.
100% wordt het nimmer, daar de spindel en switch achterop altijd open zullen blijven bij deze constructiewijze.

Probeer het zoveel mogelijk te reduceren. Hoge golfslag zal ik niet gaan varen.
En in het mooie uurwerk mechanisme van destijds wil ik niet meer ingrijpen.


Eerste stap was het bijwerken van de opbouw.
De sluiting om de zaak op z'n stek te houden, waren verlijmde latten, conform bouwtekening.
Deze heb ik uitgeslepen op de lijmnaad, en zo gelost zonder 'collateral-damage', soupie-linkie!


IMG_3119.jpg



Omdat de opbouw bij het achterdek ingelaten was, vlak aan de onderkant,
maar dat achterdek wil verlengen voor een waterkering binnen de opbouw,
moest een ronding worden ingeslepen.
Voor de bouwfase en verkenning van nu nodig.Zal daarna nog iets retouche nodig hebben om mooier aan te sluiten.
Boven in de foto de schuuraanzet al zichtbaar.
Schuren doe ik met een opgerold vel stevig schuurlinnen, grof.
Dat geeft een in diameter stuurbare schuurlat...
Blauwe tape als 'early-warning' tegen ongewenst doorschuren, en helpt je dus goed te mikken.

IMG_3118.jpg



De ronding van het dek nagenoeg op orde...
Helaas is de deur fractie te laag verlijmd... hoe kan het ook anders!...
maar staat min of meer volgens tekening.
Lossen is heet stoken over de 100 graad... dan wordt lijm corrupter (dan een ambtenaar).


IMG_3118.jpg



Zo ziet het er origineel uit...


DSCN4607.JPG



En in model alzoot... en dat vinden wij niks!

IMG_3120.jpg



Dan nog een dingetje... Rechte latten? Mooi groen, maar niet kuis recht... ech-nie!
Schuurlatten maken uit roerhoutjes... (die van de verf, niet om te sturen) en gaan.
Binnenin alles afschermen met doek... en jassen maar...
Van voor tot achter... tot het strak was aan beide kanten...
Geen balsa, mooi hard hout... na de verstoffing met perslucht door de romp.


IMG_3135.jpg



Uiteraard heeft het achterdekje geen sluitende passing meer...
was sowieso niet water dicht op de naden...
Wordt het metalen doosje weer ingezet als camouflage...


IMG_3136.jpg



Maar recht is recht, en over de hele lengte nu schuifmaatvast...
En werkbaar als uitgangspunt.


IMG_3139.jpg



Klepdekje gaat dus geheel over... met een vebeterde zoetwatersluiting...
Blijft uitneembaar, maar met wat meer beleid.
Bouwmateriaal alle onderdeeltjes... autoclaaf epoxyplaat (ooit bron eBay.de)...
en voortreffelijk te lijmen met Zapp-CA...


IMG_3140.jpg



Genoeg up-daterij voor vandaag...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En dan zit je sleephaak ook nog op zolder Bas. In het echt de krans halverwege de deur, op het model gelijk met bovenkant deur. Maar ja, ik ben zo'n ouwe zeur! Nog werk zat, eer het dek helemaal af is. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Klaas, het is een blamaas...
Maar het wordt aangepakt als ik en de buurt van het schilderen kom...
Alle gaatjes voor montage beslag zijn geboord...
Maar het je oog was - als gewoon - weer gestoken scherp!

Beziet! Zo is het aan de haak...

DSCN4592.JPG



Knap dat zo een zware sleephaak geen krassen in de lak achterlaat!

DSCN4591.JPG


DSCN4593.JPG



Het afdakje boven de deur gaat er ook komen...
Of dat zin heeft bij regen horizontaal? Weet ik niet...
Maar op zonnige dagen moet het prettig zijn geweest...


DSCN4615.JPG


Het moet over...
Modelsleephaak is uit hout... kan ik niet heelhuids lossen, valt uiteen.
Maar gaat net als het ankertje... keurig uit messing en aluminium.
Naar een schaarse foto impressie.

Ook op de tekening van Graupner staat de haak vrij hoog. Dat heeft een reden.
Het takelmechanisme dat Graupner voorstelde voor het binnen halen van het bijbootje.
Een sleuf in de schoorsteen. Met het bijbootje binnen gehaald stond de arm omhoog.
Vergelijkbaar met dat van de Adolph Bermpohl...


Trof op JupTjup een filmpje met zo een Mechanismuß met gammele giek...
En zit de sleephaak ook erg hoog gemonteerd... mooi voorbeeld van de redenen...




Hier zie je de proporties mooi in beeld... De Theodor Heuss.
Bij de Theodor Heuss 2, zie foto's boven, zit de haak nog lager.
Haak en sleepbeugel... in lijn...
Het onderwaterschip van de Tedje is hier nog geheel wit.
Opvallend is ook het verschil in grootte van de zwanenhalzen, achterop beduidend kleiner.
Gaat ik niet aanpassen. Behoef geen meetbrief.

Schermafbeelding 2020-06-08 om 21.35.18.png



Pure SAR, de all weather Sturmfest-Alpinopet'n, een waarborg voor opdeklippenlopers safety bij ruig en onstuimig weer... een natte toupet zal ze wel aan het denken hebben gezet.
Vroege foto, vast zo rond 1957, pers introductie...


Schermafbeelding 2020-06-08 om 21.33.44.png



Een prent van later datum... met reeds aangepaste schoorsteen...
En ook de sleepbeugel gaat in de revisie...


Schermafbeelding 2020-12-07 om 14.25.29.png


Noot: De Heuss was het eerste schip in deze klasse. In de opvolgende schepen zijn verbeteringen doorgevoerd.
Die niet te verwarren. Bij de Heuss stond die de deur laag boven dek.
Bij de opvolgende schepen is de deur een stuk hoger geplaatst! Om niet te verwarren.


Het model alhier... ideaal voor een rappe kenterproef...

IMG_3141.jpg



Epoxy vult alle gaatjes geduldig...

IMG_3142.jpg



En van het bouwplan 'Hamburg' van Aero-Naut (oorsprongkelijk een SMB tekening)...

IMG_3143.jpg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top