Daar heb je volkomen gelijk in CNN.

Even zien wat dit ooit volledig gekwaste model model nu gaat geven in resultaat.
Het rood heb ik zojuist opgezet. Stof trekt het nu weer aan. Met enkele lagen aangebracht
kan ik dat voorzichtig uitpoetsen. Zo er een heldere zijdemat over kunnen worden gezet.
En met corona is de toegankelijkheid van specialisten nog al tijdrovend en bewerkelijk.

En even zien wat het uitschuren van het waterlijn masker aan resultaat geeft.
Grijze verf lijntjes... De bedoeling is een niet voelbare overgang op de kleurovergangen...
Of dat hier lukt? Zien wel waar het schip strand. Stranden kunnen ze goed, toonde Roel :-)
 
als de verf straks enkele dagen heeft gedroogd effe met zeer fijn schuurpapiertje en water schuren voor je matte lak aanbrengt.
alle stof puntjes gegarandeerd verdwenen.
Succes met deze poging, primer ziet er alvast prima uit.
 
Bas,
Ik heb een lange tijd niet gereageerd.
Over mijn TH ben ik ook niet tevreden, de waterlijn klopt niet, zie onderstaande foto, in de stofkast.
SAM_3275 verkleind.jpg

Soms dacht ik, door je commentaren, dat je een stoommachine aan het bouwen was.
Niets ging, zoals je je voorgenomen had.
Hopelijk vind je een oplossing, zodat ik ook mijn TH kan bijwerken.
Groet, Henk.
 
Heb zelfs met 1200 gepoetst én Marc... weer uitgeboend... Ook dat geeft een mooie gloss... ja... blanke lak zie ik wel zitten.

Hmmm... Henk... ja het liep echt anders dan het traject dat in mijn hoofd zat.
Wel heb ik dat onderwaterschip behoorlijk strak in model gedwongen.
Maar zeer tijdrovend... en de hub voor het anker is mooi gelukt.

Het is lastig zeker! Ik zie al dat bij jou de stootranden aan weerszijden al veel te laag zitten. Dat ‘moet’ teruggewonnen worden en herschikt naar tekening en bestaande stootlijst.
Bij mij zit het ook niet 100%... ik heb het laten zitten. Meer zit er niet recht... vooral achterop... de loopplanken.
Lossen en herplaatsen geeft kans op forse schade. Gruwel!

Maar om nu helemaal overnieuw op te bouwen? Dat was mijn doel aanvankelijk niet.
Dan moet je de concessies soms maar slikken...

Maar beste is het model uit te meten. In kaart brengen waar het scheef zit en waar dat kan bijwerken.
Goede lamineerepoxy en daaruit eigen aangelengde plamuur... dikte per spot afgestemd op stijfheid. Geeft sturing in modelleren.

in 2002/2003 heb alle dekspanten uitgewerkt om er een bouwframe van te kunnen maken als matrijs of als ingebouwd spant. Dat voor een epoxy laminaat dek als plano gelamineerd op laserprint. En dat te zetten over de spanten.
Ik heb nu weer andere inzichten, dus een paar maten van de helling
moeten bijgesteld worden...
De spantjes heb ik alle gemaakt uit balsa en epoxylaminaat, glasdoek. Licht en ongelofelijk sterk.
De romp heb ik bekleed met epoxyplaatjes, eigen laminaat... als een bouwplaat uitgewerkt... en aangeplakt, en met mallen gecontroleerd.
Dat is zeer sterk geworden. Zij zeer veel uren in gaan zitten. Vanuit een overdreven ideaal, ook een beetje zwaar.
Het schuim zou deels gelost kunnen worden, de dichte persing maakt dat materiaal ook zwaar. Scheelt weer massa.
En heb je een mooie stabiele epoxyromp....

Zat nog zo veel werk in... dat ik besloot het semi-stand model maar aan te pakken...
Is even veel werk gebleken... zo gaat dat...

Schermafbeelding 2021-03-06 om 17.30.46.png
 
Laatst bewerkt:
Het Heckklapperdeklapje gaat de goede kant uit...
3x zeer dun gelakt, dan gaat het de plastic doos in... bakken op 55 graad in de oven.
Met 45 minuten zit er een mooi wit krokant wit suikerlaagje op.
Niet 100% stofvrij, maar het kan er zeer mee door... De zwarte stootrand moet nog
aangepakt worden. Eerst maar een zeer goed drogen, voordat ik weer een tape masker aanzet.

Klep in de derde laklaag gezet. Met penseel. Zo dun en egaal mogelijk aangezet...

IMG_4468.jpg



Bij de waterlijn zie je de opgestuikte rand van het masker.
Dat probeer ik met 800 of 1200 zeer voorzichtig te vlakken. Bijkans zet ik er weer tape
langs om het overige te beschermen... on the fly...
Maar eerst alles goed doorharden.

Scherpe overgang van de huid naar het spant van de klep is altijd listig.
Een beetje weg-geradeerd en de rest weer polijsten met 1200 waterproof grit.
Water of met olie?... met olie kan je zeer goed polijsten, metaal vooral.
Denk dan aan een non minerale olie te gebruiken.
Maar eens proberen. Rijstolie of olijf... opdat het de lak niet aantast... zullen zien.


IMG_4467.jpg



Dan de scheepsbodem hernieuwd in oxiderood. Heeft een satijn-gloss...
mekker, mekker... maar echt geraffineerd oogt het niet...
Zja... dat oxiderood van Motip zou natuurlijk een mooie matte hebben gegeven...
naja... 't oogt als melkchocolade special...


De eerste laag opgezet en na 18 uur met 800 waterproof aan het licht opschuren geslagen.
Hechting is beter. Maar je moet niet overdrijven met wrijven. Dus behoedzaam werken...
Consequent het penseel miniem aangetipt, strook voor strook van kiel naar waterlijn, schraal in de verf, maar niet té schraal.
Een plat 35 mm breed nylon haar soort penseel, verkrijgbaar bij de art-shop.
Vanmiddag de tweede laag zo dun mogelijk opgezet. Ik hoop dat ik met de derde laag klaar ben
en voldoende opdikking om stofjes af te kunnen vlakken.
Eerst zal de lak goed door moeten harden...


IMG_4461.jpg



Schuren is en blijft listig. Kwast oneffenheden. Hoe dunner, des te beter.
En vooral bij de assen wordt het lastig... oogt als een grindbak...


IMG_4464.jpg



IMG_4463.jpg



Ook hier een en al chocola.... naja... Ja... de loosgaten zitten hier op een andere hoogte
dan ze bij de Heuss v1.0 zaten. Geen schip was gelijk op die details...
Stalen schroeven, rvs... geen brons... geen messing Raboesch dus...
De vertunneling heb ik er lang niet zo mooi ingeschuurd...
De scherpe afkanting zit er wel bij benadering in...


nuernberg_hafen_nu_8704_171_02.jpg



Eens even gejast aan de kleurcurves van deze oude prent...
Steeds gissen naar de lichtomstandigheden. Uitgangspunt een rood geslagen
internetprent... Schuit in kwestie is de Ruhr Stahl...
En hier op het forum geeft ie al weer anders weer dan in Photoshop...
Afstand en zo ook vochtige lucht filtert de kleuren...
De horizon op de foto staat scheef... vandaar dat de praam op 1 oor ligt.

8471090-Bew.jpg



Tot zovers maar weer.

Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een (misschien wel bekend) filmpje waarin te zien dat tijdens het gebruik ook een en ander is aangepast aan de bovenbouw. Gr. Klaas.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Zeer mooi filmpje Klaas, gaat echter miet om de Heuss klasse.
Kleiner schip... 18,9 meters... 830 PS haalde iets van 18 knoop op glad water.
Ze hadden idd een iets andere opbouw en bijboot.
Rompvorm analoog aan de andere schepen.
Die stoomlijn en eigenschappen waren toen de technische normering.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ziezo. Tussen de wolken schijnt de zon. Goed voor mooi overdags Noorderlicht op de badkamer.

Model gaat voor derde lakronde. Geschuurd met 800 waterproof, en nat.
De verf heeft een week mogen harden en vlakt uit na vers geschilderd. En ook harder.

Stofspikkels gevlakt. En geprobeerd niet door te schuren. Dat is aardig gelukt. Alles nat ontstoft met scheut ammonia door de natte lap.

F618C467-6B4C-4452-A12D-123C58D26C63.jpeg


Tot later. Penselen scherp slijpen...
Verf shaken, not stirred! Kleur als chocola...
Gr Bas
 
dat ziet er mooi uit, maskeer tape er nog af en enkele laagje matte vernis er op.
Natuurlijk na de witte bovenboord nog geschilderd te hebben. Uit ervaring gesproken, Wit vind ik steeds het moeilijkste kleurtje samen met geel.
Maar laat u niet ontmoedigen, veel schilder plezier.
 
Het Herrschap Heuss staat al weer in de derde laag, choco-rood, mooi voor stof tot aantrekken.
Zon, en nu weer noodweertje...

Wit... vraagt om 'tactiek'. Het klepje heb ik geduldig meerlaags zeer dun opgezet.
Dat ging direct in supermarkt doosje de oven in 45 minuten op 55 graad
en dat wit dat dekt nu wel. Boot kan niet in de oven. Helaas...
Opaciteit is lastig idd. En geel heeft die eigenschap ook wel.
Geen Motip primer toegepast op de klep. Voorheen wel Alkyd witte primer.

Nu dacht ik zo, om alles weer af te plakken zoals eerder gedaan.
Statisch folie er om heen geplakt, tegen de spuitwaas. En wellicht trekt het ook wat stof aan...
Tent bouwen... werkt vast beter, maar moet ik een tent bouwen... geen zin in. Ook dat bestaat.

Dan de kunststof primer Motip, wit. Wederom zeer braafjes weer schuren.
Vooral het boeg deel en stukje van het achterschip. Daar is wat bewerking geweest.
Tevoren weer de kunststof primer over het geheel voor betere hechting.
Dan kan de Alkyd er over, we Witte Duitse weltschmerzlak, deze witte geeft/gaf geen storingen in droogtijd.
En dan maar weer braaf 3 lagen opzetten.... en polijsten...
 
Het werk blijft er in zitten.

Van het weekend de derde laag... En na ruim 48 uur... Stof issue blijft gestand aanwezig...
Ter illustratie....


IMG_4535.jpg



Gemopper in de lakstraat... en buiten vliedende storm...
buiten al donkerend... geen optimale plaat...
Ons bad heeft jet-nozzles, absolute golfhoogte, sleeptank waardig, is haalbaar om te testen...


IMG_4490.jpg



Overall aanzicht voor het polijsten met grit 2000 waterproof...
Met deze lichtinval valt alles reuze mee... Bij de boeg zie je de sporen
van het stelselmatig kiel naar waterlijn arceren met het penseel, zeer dun
op de tip van het brede penseel aangezet...


IMG_4536.jpg



Na het polijsten, het vlakken van de lak. Her en der nog glittertjes van de dieper gelegen
delen die door opdikking niet geraakt worden.
De lak oogt ook lichter...

IMG_4539.jpg



Geen door schuring... puur licht reflectie.... toch stiekem nog even checken, het is echter keurig gedekt.
Puur de TL buis in de garage...


IMG_4538.jpg



Onder de schroefassen uiteraard listig te vlakken...
De boeg tekent zich nu mooi rank af in de contrasten... oversnelheid gaat er wel inzitten...

IMG_4541.jpg



Een even kijken hoe dat met de roeren ingestoken toont...

IMG_4542.jpg



Ooit wordt het wat,
Gr Bas
 
  • Like
Reactions: k-k
om eerlijk te zijn, ik ben niet zo kritisch op mijn schilderwerk voor mij is het al lang goed.
Maar het siert je dat je beter resultaat wenst dan de gemiddelde schilder / bouwer zoals ik.
 
Back
Top