Mozes... vanochtend het stof en poets uit de ogen gewreven, ze waren wat mat.
Pretoogjes glimmen nu weer...
Gelukt om een tweede witlaag op te zetten. Ja... het wordt langdradig...
Ik las wel een stilte pauze in tot het klaar is.

Getver wat een glans! Bottoms up... nog niet in het water... alzoot boven bads (badlands)
Nu maar minimaal 24 uur drogen... weer een week wachten met schuren?
Dunne laag... heeft tijd nodig om te vlakken als een folie.
maar schemert nog iets door. Als dat weggelakt is. Is het goed, kan ik weer verder met de
techniek... Die ingrijpende dekwerkzaamheden.

IMG_4717.jpg


Gr Bas
 
Ach... je doet gewoon wat testjes, en kijkt hoe het uitpakt...
De zijdeglans vloeit niet mooi.

Dat spuitbusje Corroless... van vroeger... of de Motip rode primer... dat maar op een ander model...
Dan moet het maar glimmen als een paasei...
 
Als het wit goed vandaag ingedroogd blijkt, dan maar proberen nat de stofjes uit te schuren. En vanmiddag een derde laag.

Deze Duitse ‘hagel wit’ droogt opmerkelijk goed. Met pigment zoals dat oxide rood, is dat ruim verdubbeld.
Ook met de Sikkens het geval, hoewel stukken beter.
Groen droogt ook weet sneller dan het rood van Sikkens.

Het zwart, In Teoflux blikjes, is ook nagenoeg onmogelijk, dus dat geforceerd laten drogen bij een testje.

Dat proefstukje ging 45 minuten op 55 graad, pikte nog iets.
Daarover is een oude Strak in de Lak uit 2013 gegaan. Weer in de oven op 55 graad gemoffeld. Geen lakreacties.

Keurig droog. Deze oude satijnlak is nog niet geschift met uitgereageerde harder, zoals de andere blikken. Daar zitten duidelijk korreltjes in. Die lak is stuk.

Het was een mopper, mopper-testje, maar mopperen niet nodig.
Dus dat kan ik nog gebruiken voor de stootlijsten.

Het lichte groen van het dek. Bijkans was dat toch een Grauper Alkyfix kleur.
Ik zie het vaker tegen komen bij oude aangeboden kitjes als deze op het internet.

Een nieuw blik, ongeopend uit die tijd tref je alleen bij toeval.


Zwarte band in de klepklapperij... Schuren en dan nog 1x een lik...


IMG_4729.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Ze zeggen dat ruw beter gaat Marc. Micro wervelingen.
Maarrrr de verf besliste anders... :D

De stootrand is mooi gelukt... netjes gegaan met het maskerkertje van de 5 mm gesneden
Tesa tape. Ietsiepietsie vloei... poetsen we nog weg. Eerst harden.

IMG_4730.jpg



IMG_4731.jpg


Tweede laklaag wit van de romp is weer gepolijst nu met 1200 grid.
De kleine stofjes en de penseelstreken.
Verwacht dat het wat strakker zou vloeien zoals de eerste laag.
Denk dat ik het dunner opzet dan de vorige keer. Eerste laag ook zeer spaarzaam opgezet.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... Stofjes... Het wit benaderd spuitwerk als het dun is opgezet.
Er voor met 1200 geschuurd... vlakker en vlakker.
Dunne laag en goed penseel. Na gebruik wassen met wasbenzine,
na-wassen met met dubro en water en in vorm laten drogen. (niet watergolven)
Zo blijft je penseel op orde. Plat/breed (1cm) penseel en een van goede kwaliteit.
Kleine dip in verf en regelmatige streek in 1 richting, banen naast elkaar.

Toch nog 1 laag wit aan te brengen...
dekking nog niet 100% iets vlekkerig in doorschijning van ondergronden.


IMG_4732.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Jaha hoor Henk :-) Daar bouw je voor.
Maar je wordt nu eenmaal beïnvloed door de bouwkunsten van je bouwcollega's Hè! :D
Bedoeld om te tuffen. Maar het eierschaaltje is wel kwetsbaar en teer.
Dat dunne epoxylaagje maar beperkt slagvast.
Zal dus altijd behoedzaam gehanteerd moeten worden
 
  • Like
Reactions: k-k
Ja zeker, dat eierschaaltje.
Bij een demo vaart moest er iemand voorlangs de Dockyard, die onder vol stoom draaide.
De boeg en romp uit messing hadden geen zichtbare schade.
Anders was bij het andere schip.
 
Bas is straks met zijn SAR schip de cocurrentie te snel af. Vol verwachting kijken we vooruit naar de proefvaart. Gr. Klaas.
 
Anders Ik wel Klaas...
Heel benieuwd hoedie gaat tuffen.

Rollertjes weer op stek... nog een beetje stroef en onwennig...
Nog niet op rolletjes... (opdikkende verf)... een roller coaster ride is het nog niet...
Lekker technisch-druk oogt het wel...
Montage moet nog even op zich laten wachten. Nog het een en ander aan groen verfwerk
aan de hek te doen...


IMG_4733.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanavond weer wat onderdelen voor de accubak gemaakt...
De bak kan iets verschuiven naar voren als het moet, gewicht voorop.
Veel is het niet. Iets...

In het schuim verlijm ik twee berkentriplex latjes met daarin slagmoeren geperst en gelijmd.
De latjes worden eerst op stukjes plaat gelijmd dat integraal met expoxy in positie in het schuim verankerd.
Verwacht daar geen wonderen van, maar het geeft iets meer houwvast. Romp is wel een zeer hard schuim.
Maargoed, de kasteeldeuren van het Muiderslot hoeven er niet mee open geramd te worden.


Eerst tekenwerk, en dan uitzagen... boren en de slots vervaardigen...

IMG_4736.jpg IMG_4734.jpg IMG_4735.jpg IMG_4737.jpg IMG_4738.jpg


Dan van 1 van de latjes een schuurlatje maken...
Accubak er in, verstevigingen tijdelijk verlijmd...
Aftekenen, met soldeerboutje wat schuim weg stoken, je een ons schuren is het sowieso...
En dan maar aan de bak... tot het 4 mm in het schuim verzonken is.
Mooi vlak en recht. Met een gloeidraad had ook gekund. Wilde eens aanzien of het zo ook zou lukken.
Morgen even stofzuigen...


IMG_4739.jpg


Als het drakendingetje groen en verlijmd is... is het klaar...
Intussen trekt de witte lak zo vlak als folie. 'Apàrt já!'


Voor wat het waard is,
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Nog wat details van dat 'accugebakje'...
Ach, ik post het allemaal maar hier...
Houtjes bijten en driftig zagen... leut.

5 minuten epoxy voor het verlijmen. Flink wat knijpertjes er op.
Uiteraard alles 3x controleren op de stand. In de boot en tijdens het lijmen van de latjes op de plaatjes.
Markeerstreepjes op de kopse kanten helpen het mikken.
Goed aftekenen. Uitsparingen smelten voor de slagmoeren voor M3 boutjes (dmv een heet gestookt oud doppensetdopje)
Zo ontstaat het montagepunt langzaam aan... de slagmoeren (niet zichtbaar) zijn geperst in de bankschroef...


IMG_4742.jpg IMG_4743.jpg IMG_4741.jpg


Dan de sliders terzijde van het accubakje...
Verlijmen in een haakse stapeling op vlakke bouwplank...
De twee delen met tapescharnier aaneen.
Epoxy ertussen en dichtvouwen. Zo lijmt het strak aaneen, plakt het onder niet
aan de bouwplank, kiert de lijm er bij de open naad er uit om weg te kunnen nemen.
Weer een stapje verder met de ruwbouw...


IMG_4738.jpg IMG_4745.jpg IMG_4746.jpg


Zo wordt wordt het wel wat. Uiteraard een verzinsel van jewelste...
Als het maar 'deugdelijk druk' oogt is het goed...

IMG_4744.jpg IMG_4747.jpg IMG_4748.jpg

Nog niet groen... dus nog niet klaar...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En dan staat straks dat mooie bakje helemaal buiten beeld! Moet je toch iets op verzinnen Bas. Succes verder met plakken en schilderen. Gr. Klaas.
 
Het komt nog vol genoeg met dradenbrij en RC te zitten. Rommel komt er dus nog aan.
Maar je bouwt met leut. Als het een beetje strookt met de rest van de opzet?

Even passen voor een indruk.
Vers gemoffeld uit de oven...

76E99725-071B-4364-AC0A-7E74F87D9677.jpeg



Nadat deze op passing gecheckt was, verlijmd met een bende 30 minuten epoxy.
Framepje en een lading gewichten. Schuim van de romp met de soldeerbout
ingeprikt, hopende op een verbeterde hechting met het hartschuim...


79589CB1-3A84-4A59-952F-CE5BEEB179BE.jpeg



Het wit is al weer geschuurd met 1200 grit.
Nu zaak met een laatste kwastronde de vlekkerigheid weg te werken.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog even verder doorgepakt en lekker opgeschoten met het accubakje.
Het montagepunt in de boot reeds verlijmd. Alles verlijmd en keurig pas, en gecontroleerd met een passer.
Nu dan de bak verder afbouwen, als afsluiter dan alleen nog te schilderen...

Hieronder de stappen van het bouwsel.


Eerst het frame rond het kuipje haaks verlijmd met behulp van haakse stalen blokjes
en spanplaatjes. Wederom 30 minuten epoxy... van Zap, de Z-poxy


IMG_4756.jpg



Gaf dit resultaat... twee lippen eraan, kan een klittenband door gelust worden.
Aan dat band kan RC of wat dan ook geklit worden. Paneeltje etc.


IMG_4758.jpg



Moest het kuipje voor de accu's verbonden worden.... epoxy... en aangeleund...

IMG_4760.jpg



Gaf dit resultaat...

IMG_4763.jpg



Direct even oefenen... je weet maar nooit...

IMG_4762.jpg



Bakje moet vast gezet kunnen worden met imbusboutjes! Dat was het plan.

Tevoren de insteek gemeten door stapeling van materiaal.
Om niet door de schaal heen te schroeven, nog in het schuim etc.
Daarom voor het verlijmen de slagmoeren voorzien van een plakkertje tape,
dat via een scherp ponsje geperst/gesneden.
Zo kon er geen onmogelijke lijm vloeien op mijn heilige schroefdraad...

Kort boutje kan, dan heb je altijd een imbussleutel nodig wil je stellen of lossen... of...
een knopje maken dat met de hand is los te draaien en te fixeren.
Beetje grip is dan wel handig.

Knoppen maken. Uit de grabbelkoker een stuk rondstaf plastic.
4 lengtes 25 mm afgestoken. Dan komt de grote smelt-truuk...

Dopje op koppelstuk in de boorhouder. Lik olie met de vinger aan dop.
Heet stoken met de proxxon brander tot de dop kwalmt... (vorm van thermostaat), iets doorstoken...
En op het werkstuk aanzetten.

Diepte van de dop tevoren gemeten. Werkstuk afstellen op afstandsmaat vanaf de klauw...
En via de centerhouder van de draaibank de rokende dop aandrukken tot de aanslag van de klauw...
Dan de zaak los en koelen in water. 4x herhalen.
Plastic uittikken met een doorn...


IMG_4764.jpg



In detail... braampjes lossnijden met een mesje... opschonen in de draaibank...
De dop is een gebarsten sjompie... prima matrijs.


IMG_4765.jpg



Verder met bewerken....
Centeren, dan de 4 stukken inboren met 2,5 mm en optappen M3 draad.
Keerzijde inboren op de gewenste diepte, en met diamtermaat gelijk aan de boutkop,
zo kan de bout verzinken tot de gewenste diepte van het knopje.


IMG_4766.jpg



Uiteraard weer een sneltest on the fly...

IMG_4767.jpg



Dan de moeder aller testen... want daar ging het uiteindelijk om.
Eigenlijk hadden die accukabels spepeler gemogen. Veel te riante koperkernen voor de minimale stromen die getrokken worden.
Bij het laden met 1C zal zeker niets warm worden...


IMG_4773.jpg



Als het groen is, is het klaar!
Blijft leuk dat zelf verzinnen.
Tijdrovend Is het allemaal wel...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top