Ga ik doen klaas :thumbsup:
Dank je voor de link :)
Gister en vandaag in herkingen geweest, mn vriend zijn scheepsmotor gebracht en gehaald.
In zijn zeilfakantie zn motor aan snot, dus vervanger er heen de oude mee terug.
Grt peter
 
Pas maar op met die boren en fresen onderwerpen... wordt pardoes een lingerielijn van Christiane Zpoxy geshowed en blijf je plakken! Holymolycote!

Vandaag bij de ‘nieuwe’ Gamma... zaak is nu nog troostelozer... prijzen ook... even voor de leut kijken wat 1 mm boortjes daar duren...
whow... bijna 7 euro... de twee...
verpakking kost meer dan de inhoud... moet de ‘koopemosie’ bevredigen...

In ‘China’ bestellen kost een fractie... en krijg je postzegels toe!
Ik denk dan... stop gewoon met die zaak... heeft geen nut meer...

Maar de prijs van Tesateep gaat inmiddels ook door het lint...

Denk maar niet dat het goed plakt... daar koop je het ook voor...

Njaw... wat een middagje...

Maar mijn rollertjes zijn gemaskerd geplakt... daar ging het om...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Buiten dat ze duur zijn, maar als je wat vraagt op modelbouw gebied, dan staat het personeel je aan te staren als nuchtige pinken.
Groet, Henk.
 
Alleen spijtig dat het transport vanuit China zo lang duurt.
En meestal bestel je maar iets, ............ wanneer je het te kort komt.:(
 
Wel Banggood heeft een magazijn hier in Europa...
iets duurder, het ingeklaard, maar is het hier dan wel met een week... dat is te doen.

Direct uit China? Nederlandse douane checkt alles heb ik begrepen.
Het is in NL al met een paar dagen, dan komt het op de stapel...
garbaggage in, garbaggage out.
Heeft bijkans te maken dat NL overspoeld wordt met drugs, wapens en andere gore troep.
Er zit dus niets anders op dan dat alles door de X-ray gaat... en daarom moest ik van het jaar
een ruime maand wachten op mijn gekleurde snoertjes.
Al dat koper deed de scanner natuurlijk tollen... Hot, hot, hot...
En dat allemaal op gewikkeld... in een zakje... gaf het vast spanning!

Wat Gamma flikt is ‘nieuwe kleren voor de keizer’... de kwaliteit is geen made in Germany.
('In je hemd gezet voor een grof bedrag... en dan toch nog blij zijn...')

Wil je leuke über-frõbelboren voor hout en kunststof, aluminium en nèt aan messing...
koop dan de Aldi set. Boor je epoxy glasvezel... zijn ze vlot bot...

Ik heb een 8 mm boor op een stalen bout van een uitlaatspruitstuk gezet.
Boor brak in 3 scherpe stukken, nog geen put in de bout... dat was niet Al-ti-best...
pak een deugdelijke Germaan... en verspanen maar...
Helaas was het gas op... want hitte doet wijken.... de betere weg geweest dan boren.
Maar het moest klaar.

Voor de milde toepassingen is de Aldi set prima...
Ik heb hele goede machineboren bij de draaibank... maar daar ben ik zuinig op.
Voor het werk waarvoor ze bedoeld zijn...
 
Laatst bewerkt:
Met de rollers in situ... is het nu zaak de dekplaatjes goed ingelegd te krijgen.
Met wat zorgvuldig afschuren van de fractie overmaatse plaatjes krijg ik het nu
behoorlijk goed in het gareel.
Mochten de rollers iets te laag komen te zitten, kan ik de buitenste lugjes nog even
bijmaken in een iets hogere stand. Andere optie is aan het bijbootje twee stripjes te lijmen.
Gelijk aan de echte... deze heeft op de knik ook van deze versterkingen zitten.
Het is echter een kleine tolerantie waar ik mee van doen heb...

Ieder geval een lading fraaie plaatjes van Erik W mogen ontvangen...
kan zo goed zien hoe het in een steekt daarmee goed voort met de inzichten voor de Tedje :) Top!

IMG_2906.jpg


Voor wat het waard is...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dankje... maar ik vraag mij regelmatig af... waar ben ik in godsnaam mee bezig...
Heb ik bij al mijn projecten... De KAOS 60 herbouw was er een multiplier exponent van... en het is goed gekomen...

Het sluitstuk van de bijboothelling oplossen. Staat nader tot oeverloos gepiel.
Je maakt wat ad hoc keuzes... en die weg wordt het dan ook.


Heb de schakelplaat met gele stuurhevel aangepast op montage punten.
Anders kunnen de parkers toekomstig niet meer gelost worden...
Er komen indekplaatjes tegen de spiegel gelijmd te staan. Deze benut ik
voor iets hoger gangboord voor spatwater en zijn ook bedoeld om
pennetjes onder te haken van de bovenop liggende paneeltjes met rollertjes.
Op de paneeltjes verwacht ik carbon rondstafjes te lijmen.
Deze staafjes houden de paneeltjes vlak en strak, en de overloop haakt onder de inzetjes aan de spiegel.

Om de inzetjes te richten in stand heb ik er satéstokjes aan gelijmd. Lijm en hout worden naderhand weer weg geschaaft...


IMG_2910.jpg



Langs de spindelgoot verlijm ik met epoxy een manchet.
Is voor water afvoer druppels bijbootje en een strakkere ondersteuning van de
panelen met rollertjes...
Verlijm die manchet-stroken eerst op proef... daarna moet ik kijken of ik
de stuurinrichting nog kan uitbouwen. Lukt dat niet... dan... :confused::rolleyes::D


IMG_2912.jpg



Hier de improvisaties los op de bouwplank... secondenlijm en de dunne epoxyplaat... 0,6 mm

IMG_2913.jpg


En dan de vraag... zelflozers inbouwen.. of na iedere vaart even een sponsje in het compartiment... gepoetst moet er toch worden...
En met storm wordt er immers toch niet gevaren...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Nog even Bas, dan kun je verder als horlogemaker. En net zoals je schrijft; Je kunt het wel bedenken, maar dan moet je het nog maken ook. Zit er achter in het schip een diepste punt waar het lekwater naar toe zakt? En is het een optie om daar een deepwellpijpje te zetten waarlangs je met een injectiespuitje het water weg kunt zuigen? Ja, dan bedenk ik het en mag jij het maken. Zal wel geen optie zijn met die vlakke vloer onder de Badewanne. Of is daar nog een putje te frezen? Maar dan moet je weer de operatiekamer in. Zelflozers zijn wel mooi, maar om die te laten werken heb je snelheid nodig. Stilliggend laten ze water binnen. Zal best wel goed komen. Gr. Klaas.
https://www.kuipersnautic.nl/zelflo...czdGqIHU1kiWlcdVmWCcq7kCKgRLMynBoCkaAQAvD_BwE
 
Laatst bewerkt:
Zelflozers... wel.... hele dunne folie.... even flink accelleratie G's trekken.... power...
't wordt een water schetsende watervlo immers...
Ja twee spuigaten maken in de spiegel.... kan net... rondjes of driehoekjes...
Hele dunne polyesterfolie als klepjes, maar kan zich al 'verkleven' op oppervlaktespanning van de waterfilm...
Klep dicht... zit het semi klem/opgesloten... komt er ook niet veel water bij
Achteruit niet op 30% maar op 20%.... en niet permanent achteruit jassen...
Klep open zou het het 'bassin' leeg kunnen varen... achteruit... is het een taartschep... en dan is het verstandig varen...

Venturi zelflozers... zou kunnen... of kunststof klepjes... met servobediening...
Goede tip... nog even gisten Klaas :-)
 
  • Like
Reactions: Cnn
hou het simpel is dan weer mijn moto( althans meestal toch ;) ) denk aan een gaatje aan de onderzijde met een rubber dopje erin. op het droge dopje eruit- water kan eruit vloeien.
Mag je natuurlijk niet vergeten dopje er terug in te steken voor je gaat varen. Dopje kan natuurlijk ook boutje met rubber ringetje zijn. of je eigen fantasie moet zeker niet onderdoen voor die van mij, je komt er dus wel uit.
 
Helaas zit je al tegen je gewichtslimiet aan. Anders zou een peristaltisch pompje de boel droog kunnen houden. Heb je gelijk een koelwateruitlaat. Of zo je schrijft een venturi. Die vernevelt gelijk je "koelwater". Maar waar laat je dan weer die compressor? Alhoewel een ducted fan die truuk ook wel zou kunnen doen. Maar ja, ik roep maar wat. Als vliegenier moet je die dingen wel kennen natuurlijk. Gr. Klaas.
https://www.amazon.nl/FTVOGUE-Peris...locphy=9064092&hvtargid=pla-861785238424&th=1
 
Dat zijn toch ‘roller’ pompjes?
Mabuchi 360 maat?
Handpompjes voor brandstof werken veelal zo...

Achterschip is verder afgesloten van de rest, gesloten compartiment met 10 mm schuimkernbodem....

Veturi effect treed op bij snelle waterstoom onder het schip langs... zou dus water zo al afvoeren... door een gaatje te boren naar onder... maar moet ook daar geen schroefdruk staan...
denk ik... dan komt er een fontein omhoog a la Hofvijver...
mwahhhhaha ik gist nog even wat door... :)

Nee, Qua gewicht komt het wel goed... motor meer of minder doet niet veel....
maar water op dat punt zal geen schade aanrichten. Het komt de rest van de romp niet in. Drup water... of hoogstens een laagje...

En anders maar een klep van een oude Klarinet onder water... en een complex stangenstelsel
naar een wonderservo... :D
 
Laatst bewerkt:
Back
Top