the Wings Nistelrode , verzameltopic

Hé Frank, da's domme pech. Jij kon toch al fietsen?
Snel beterschap toegewenst, dan kun je met mooier weer als nu weer lekker raggen.

Beterschap met je duim Frank.
Hopelijk is het volgend weekend weer beter weer en ook met je duim beter. Ik wil mijn logo ook weer eens de lucht in sturen. Het weer laat het helaas niet toe.

Gr. Rob

Bedankt allemaal.
Zelfs simmen lukt niet.
Ik was weer eens bezig grenzen te verleggen. Ging dus zelf de grond van dichtbij bekijken.
Het komt ongetwijfeld goed. Van de week ff naar laten kijken en intapen. Helpt niet voor het vliegen, maar dan kan ik hem tenminste weer een beetje gebruiken.

frank ook van deze kant veel beterschap gewenst.
ik wil je wel een goede tip geven.
mijn vriendin zegt dat ik altijd wel een goed smoesje uit mijn duim
weet te zuigen.om te gaan vliegen.
misschien kun jij dat kneuzingkje er ook wel uit zuigen.
het word namelijk goed weer in het weekeinde.

Haha, is een goede!
Ik zie het met lede ogen aan, al dat mooie vliegweer dat aan mijn niet gekneusde neus voorbij gaat.

Voordeel is wel dat ik dan ook niks crash.
Genieten jullie er maar van. En allemaal flink oefenen om op de openingsdag goed voor de dag te komen.

En owja! de zomertijd is in gegaan, dus vanaf nu kunnen we weer heerlijk doordeweeks na werktijd vliegen!

Aankomende woensdag avond ben ik van plan weer paar vluchtjes te maken, en zal er zo rond 6 uur zijn, wie nog meer ? :D

Zondag officiele opening van het vliegseizoen 2014, Onze voorzitter zal de windzak weer in de mast bevestigen en aan de catering zal het ook dit jaar niet liggen en we hopen weer op voldoende belangstelling.

Het is stil hier.
Dus eerst maar eens even een update. Mijn duim is goed genoeg hersteld om weer wat te kunnen vliegen. Daar word ik weer helemaal blij van.
Zal nog wel beperkt blijven tot eenvoudige dingen, maar het begin is er.

Mijn heli is inmiddels voorzien van een rpm-meter, en de gyro heeft een update van de firmware.
Ik ga met iets lagere toerentallen vliegen, en heb daarom wat grotere tailblades gemonteerd. Moet ik wel de staart opnieuw afstellen. Dat gaat dan mooi met mijn halve duim.

Dus tot binnenkort op het veld.

Mooi om te horen Frank dat het al beter gaat met de duim. Hier ook druk bezig aan Frank B zijn heli. Ik zal binnenkort wel eens weer wat foto's posten.

Gr. Rob.

Van de week een paar "echte" vluchten gemaakt. Het gevoel kwam langzaam weer terug. Wel doet het nog zeer als het kouder is. Dus dit weekend nog maar even niet.
Voor de rest wens ik jullie een goede vliegzondag. Zag dat het dan bijna windstil zal zijn.
Dus knallen met die hap.

Junior 50 II

Eén van de laatste foto's van de bouw van de Junior 50 II.

Junior%2050%20II%20-%2009.jpg

Junior 50 II - 09

Junior%2050%20II%20-%2010.jpg

Junior 50 II - 10

Junior%2050%20II%20-%2011.jpg

Junior 50 II - 11

Junior%2050%20II%20-%2012.jpg

Junior 50 II - 12

Junior%2050%20II%20-%2013.jpg

Junior 50 II - 013

Junior%2050%20II%20-%2014.jpg

Junior 50 II - 14

Helaas is de kap van zo slechte kwaliteit dan deze na het lijmen en test plaatsen direct open scheurde.
De servo's zijn gemonteerd en afgesteld. Nu nog een keer het mechaniek een proefdraai laten maken. De motor netjes afstellen en kijken of er geen rare dingen zijn die ik ben vergeten.

Op naar de testbank ;)

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit. En grappig, die balk over de servo-assen. Is die nodig om ze op de juiste afstand te houden?
En jammer dat de kap niet zo sterk was. Vandaar de lijmklemmen denk ik?

Succes met proefdraaien. Blijft een leuke retro-kist.

Junior 50 II

De voorste servo is voor de pitchfunctie. De tweede de servo dient voor de nick en de derde servo dient voor de rolfunctie (zie foto 10*). De balk zorgt er voor dat de rol- en nickservo gelijk met de pirchservo naar voren of achteren kantelen. Door dat alle aansturingen 45 graden zijn verdraaid is de beweging van de tuimelschuif ook 45 graden verdraaid. Er zit gaan dus twee stangen per servo (rol en nick) naar de tuimelschijf. Er zit alleen nog een 90 graden verbinding in (zie foto 4 en 6*). Door dat alles onder de tuimelschuif 45 graden is verdraaid moet ook boven de tuimelschijf alles 45 graden verdraaid zijn om zo tot 90 graden te komen. Wat nodig is voor het besturen van een helikopter**.

*Foto op RCVliegen.com; alles over radigrafisch modelvliegen!!

**Kleine uitleg: Een helikopter stuurt doormiddel van zijn rotorbladen de invalshoek meer of minder geven.
Als voorbeeld de helikopter naar voren wilt zal de "schijf" die er ontstaat door de draaide rotor naar voren moeten kantelen. De luchtstroom neemt aan de achterkant toe en voorkant af. De helikopter kantelt als het waren nu over zijn kop. De helikopter in deze toestand zal voorover vallen. Door de juiste combinatie pitch en nick val de helikopter voorwaarts gaan vliegen.
Om nu die "schijf" naar voren te laten kantelen, moet de hoek van de bladen in de draaide schijf op verschillende plaatsen veranderen. Nu door de tuimelschijf kan er een statische verandering om worden gezet in een dynamische (draaiende) verandering. Dit willen we dus. Alleen wanneer moet er een blad zijn maximale instelhoek (dus niet pitch voor het stijgen) en de minimale instelhoek, deltaNick in dit geval. Laten we zegen dat de heli vliegt met 5 graden pitch en de deltaNick 4 graden is. Dus de bladen kunnen van 3 tot 7 graden gaan.
Nu het vreemde aan het verhaal. Als de "schijf" zijn hoogste punt heeft over de staart dan moet het blad al 90 graden daarvoor zijn maximale instelhoek hebben. In ons voorbeeld dus 7 graden. De minimale instelhoek is dus dan ook 90 graden na het hoogste punt. Of anders gezegd 90 voor het laagste punt.
En dit voorbeeld helikopter heeft dan ook een 90 graden vooruitlopend rotorsysteem voor de cyclische (rol en nick) besturing. Het kan dus ook anders als de statische aansturing verdraaid is. Zoals bij de Junior 50 II.

Gr Rob.

Back