Test: Methanolmotor op benzine

E10 kan je gerust verstoken in die brommers.
Bij auto's gaat het er om dat bepaalde kunststoffen en rubbers er niet tegen konden.
Is er een serie auto's van Opel en Peugeot recent geweest, bij de introductie van het troepje, die de alcohol niet kunnen verdragen.
Daar is een recal voor gekomen. Ze bleven er op stilstaan. Brandstofpompen stuk...

Bij 'FIAT' is het zo dat je de wagens waarin moderne kunststof brandstoftanks zijn opgenomen,
deze alcohol verdragen. Mogelijk heeft dat met de Braziliaanse connectie te maken.
Dus een ±1995 bouwsel uit die groep kan mogelijk probleemloos E10 aan.
Tank, pomp, leidingen en de injecties. De motor zelf maakt het niets uit.
En software pingelt anti... regelt goed.
Wel verpest die E10 mijn motorolie van de direct ingespoten benzine.
Een redelijk modern turbo-blok.
En die moet ik dus iedere 10K wisselen. Anders loopt het beestje stuk.

Wat ik begreep, is dat Shell géén alcohol bijmengt in haar V-Power, te lezen op het internet.
Vandaar dat die motorgasten hier bij de Shell de peut komen halen...
Verder leunt de hele klassieker auto tak op die brandstof... zolang het nog lukt.
Dagen zijn geteld...

Met de winterstop gaan beide wagens de tanks tot de hals vol.
Benzine spiegel boven de tank.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begreep, is dat Shell géén alcohol bijmengt in haar V-Power, te lezen op het internet.
Vandaar dat die motorgasten hier bij de Shell de peut komen halen...
Mijn info komt van de ANWB, ik neem aan dat die alle brandstoffen op de NL markt gewoon domweg getest hebben... ANWB zegt dat brandstofproducenten graag iets beweren, maar dat dat niet altijd waar is.

Wie er gelijk heeft, weet ik niet, maar ik ben geneigd te denken dat als ANWB beweert dat er in V-power alcohol KAN zitten, dat een eventuele rechtszaak van van zo'n uitspraak onmiddelijk gehakt zou maken gezien het kapitaalkrachtige karakter en het leger van juristen in dienst van de gemiddelde oliemaatschappij...
 
Bij auto's gaat het er om dat bepaalde kunststoffen en rubbers er niet tegen konden.
Tsja... laat nou net die brommer van mij een carburateur uit de autoindustrie hebben, en nog wel eentje waarvan het basisontwerp uit 1974 of mogelijk zelfs nog eerder stamt (toen kwam de Lambo Countach op de markt)... EDIT: die carb zat ook al in de Miura en die is in 1966 geïntroduceerd.

Dus in dat opzicht denk ik dat de risico's even groot zouden moeten zijn. Maar ik zie de gevolgen dus niet, tenminste, niet in dezelfde mate als de horrorverhalen.
 
Laatst bewerkt:
Ja natuurlijk is Aspen ethanol vrij, want het is strikt genomen niet eens "benzine". Het is een product van chemische processen, niet van destillatie.

Maar Aspen is niet te koop aan de pomp, en zelfs al zou het dat zijn, niemand gaat €4,50 per liter uitgeven voor een voertuig, lijkt mij...

Voor een auto, niet nee, duh :)

Maar volgens mij hadden we het daar niet over?
 
Countach gewoon Webers. En heeft staande. 3 venturi’s. Een 350-400 andere configuratie, liggend en dat zijn dan 40ers.
Weber gaat verder terug dan 74. Italiaanse makelij, net als Solex.
Feest wordt het met een 42 Solex… listig af te stellen krengen.
En daar wil je geen alcohol in.

ANWB verkoopt verzekeringen. KNAC doet dat ook. Die jongens zijn weer wat beter op de hoogte…
 
Laatst bewerkt:
Voor een auto, niet nee, duh :)

Maar volgens mij hadden we het daar niet over?

Nee, we hadden het over benzine om op te vliegen. Persoonlijk koop ik die gewoon bij de pomp, tegelijk met dat ik mijn auto volgooi. Dat vind ik makkelijker dan er op Zaterdagavond achter komen dat "mijn Aspen op is maar de winkels zijn dicht". Voor mij de reden geen Aspen te stoken, nergens niet in.

Dat maakt verder niet uit, iedereen heeft zijn eigen reden om wel of geen Aspen te stoken, maar het ging dus niet over Aspen, maar over ethanolhoudende benzine.
 
helder.. ik reageerde louter op het stukje dat non-etanol benzine lastig verkrijgbaar zou zijn. Dat is dus niet zo.

Waar iemand op vliegt, moet hij of zij helemaal lekker zelf weten :)
 
Countach gewoon Webers. En heeft staande. 3 venturi’s.
Nou... hij heeft drie Webers, met elk twee staande venturi's. Nou... en precies zo'n ding, maar dan ééntje, heeft die Paso van mij dus ook.

Solex is toch Frans? Of vergis ik mij dan?
 
ik reageerde louter op het stukje dat non-etanol benzine lastig verkrijgbaar zou zijn. Dat is dus niet zo.
Nou... dat is dus wel zo, want Aspen is geen benzine, En dan doet het er verder weinig toe of het ethanol vrij is, het is gewoon geen benzine, maar een stufje wat benzine nadoet...

En Aspen is, hoe je het ook wendt of keert maar beperkt verkrijgbaar... De lokale tuingereedschap-boer heeft op een goede dag mischien 50 liter staan. Ik ken modelbouwhandelaren die any given day veel meer methanol op voorraad hebben.
 
Het voldoet aan de definitie van benzine in chemische samenstelling én herkomst.

Waar gaat dit over? nieuwe mensen mogen per se geen gelijk hebben?

Feit is dat Aspen een goed verkrijgbaar goed werkend alternatief is voor mensen die geen ethanolbenzine willen.
 
Als ik in de zelfde straal tot Serooskerke kijk, 17 tankstations, waarvan 8 in Middelburg zelf.
Dus met die verkrijgbaarheid valt het wel mee, afgezien nog van de prijs.
Maar laten we hier maar over ophouden, en heeft niets te maken met het feit dat je nieuw bent hoor, welkom op MBF wat mij betreft
 
We zijn het duidelijk niet eens. Als je aspen al lastig verkrijgbaar vind, dan is klassieke methanol brandstof volstrekt onverkrijgbaar voor jou?

En verkopen ook al die tankstations de additiven waar hier over gesproken wordt?
 
Yep! Brutus, pas in 1987 in handen van Marelli! Damn!
Had van mij voor 72 mogen wezen… Overigens… Lambo had diverse opstellingen van carburasie…

Over Aspen… zo veel agrarische bedrijvigheid in de omgeving… dus als bier in een kroeg verkrijgbaar.
 
Back
Top