Test: Methanolmotor op benzine

Nou... gedurende het inloop proces heb ik behoorlijk moeten stellen, hoor...
In de eerste 5 uren om het uur, was er iedere keer enige correctie nodig (en soms best veel), daarna om de 5 uur, was er de eerste paar keren ook nog wel wat correctie nodig, maar wel steeds minder, maar de laatste tijd is het nagenoeg nihil.

Waar ik zelf toch wel stiekum verbaasd van ben, is dat de klepzittingen en de klepranden zelf in orde blijven, zeker nu ik door de betere koeling beduidend meer vraag van de motor. Ze lekken niet en de kleppen komen ook niet omhoog.



Ja he? Die is echt super. En een lekkere bult bruikbaar vermogen ook nog.
`

ja... die boxer van jouw liep al zo lekker zijdezacht dat er zelfs een niet nader te noemen persoon met koffie strak naast ging staan omdat hij niet door had dat het ding al liep :D
en die van Christiaan loopt zo mooi dat ik ook een boxertje ga converteren
eerst de 46 fx nog even goed afstellen (slijpen) en zodra ik die goed heb dan gaat onderstaand voorwerp op de operatietafel :)
maar dat zal na het hele scheidingsgezeik zijn

upload_2022-4-12_17-30-33.png
 

Bijlagen

  • clear.png
    clear.png
    137 bytes · Weergaven: 89
Ik zit er aan te denken een OS FS120 of een Saito FA 120S om te bouwen naar benzine.
- Ik lees hier dat de standaard nitro carburateur gebruikt wordt. Wel of niet met 'slijpen'?
Wat houdt dat slijpen in en wat is het resultaat?
- Wat gebruiken jullie als meenemer voor de sensormagneet op de krukas?
 
Alleen slijpen als je geen solenoid klepje wilt gebruiken.
Als je voor de solenoid kiest, is slijpen overbodig.
Wat houd het in: De schuine groef die er voor zorgt dat de gasschuif bij gasgeven naar buiten komt, en bij gas terug nemen weer naar binnen gaat, is qua hoek berekend op Methanol, en dat werkt slecht met benzine.
Die groef kun je een beetje rondslijpen, zoals op deze foto's:
IMG_2814.JPG

IMG_2815.JPG

Deze aanpassing zorgt er voor dat het middengebied beter wordt, MAAR dit moet je heel voorzichtig en beetje bij beetje doen.
Als je dat doet, kun je in principe niet meer terug naar methanol (en dat is helemaal geen probleem, want dat WIL je helemaal niet als je eenmaal het gemak van benzine ervaren hebt). Maar het is dus wel een beetje een hot-or-miss kwestie.

Sensormagneet: Veel mensen draaien een ring op de draaibank, die om de propmeenemer past, en plaatsen daar de magneet in. Persoonlijk boor ik gewoon een 3 mm gaatje in die propmeenemer en lijm het magneetje daar in vast met UHU Plus, of Araldite o.i.d. (in ieder geval een 24-uurs epoxy).
Je kunt daar (o.a. bij Morris Mini Motors) ook setjes voor kopen, maar ik raad AF om een volle benzine conversie te kopen bij hun, want die werken lang niet altijd even goed.
 
`

en die van Christiaan loopt zo mooi dat ik ook een boxertje ga converteren
eerst de 46 fx nog even goed afstellen (slijpen) en zodra ik die goed heb dan gaat onderstaand voorwerp op de operatietafel :)
maar dat zal na het hele scheidingsgezeik zijn

Bekijk bijlage 489900

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen want deze heeft een nog weer nieuwer - dan die van mij - ontwerp van de inlaten met kortere buizen en vooral ook asymmetrisch. Wellicht dat hiermee de linker cilinder (van achter gezien) wat minder warm wordt of in ieder geval het verschil met de rechter minder groot is. Bij mij is dat 40 graden (150 vs 110).
 
Alleen slijpen als je geen solenoid klepje wilt gebruiken.
Als je voor de solenoid kiest, is slijpen overbodig.
Wat houd het in: De schuine groef die er voor zorgt dat de gasschuif bij gasgeven naar buiten komt, en bij gas terug nemen weer naar binnen gaat, is qua hoek berekend op Methanol, en dat werkt slecht met benzine.
Die groef kun je een beetje rondslijpen, zoals op deze foto's:
Bekijk bijlage 489956
Bekijk bijlage 489957
Deze aanpassing zorgt er voor dat het middengebied beter wordt, MAAR dit moet je heel voorzichtig en beetje bij beetje doen.
Als je dat doet, kun je in principe niet meer terug naar methanol (en dat is helemaal geen probleem, want dat WIL je helemaal niet als je eenmaal het gemak van benzine ervaren hebt). Maar het is dus wel een beetje een hot-or-miss kwestie.

Sensormagneet: Veel mensen draaien een ring op de draaibank, die om de propmeenemer past, en plaatsen daar de magneet in. Persoonlijk boor ik gewoon een 3 mm gaatje in die propmeenemer en lijm het magneetje daar in vast met UHU Plus, of Araldite o.i.d. (in ieder geval een 24-uurs epoxy).
Je kunt daar (o.a. bij Morris Mini Motors) ook setjes voor kopen, maar ik raad AF om een volle benzine conversie te kopen bij hun, want die werken lang niet altijd even goed.
In dat geval ga ik nog even niet slijpen in de carburateurtjes en ga ik gelijk met de klepjes aan de gang, dus naast de 46fx ook voor de saito……
Bert, ik wil er nog 1 (als je nog hebt natuurlijk) :D
 
Waarom niet direct een benzine carburateur plaatsen?
Voor een 20cc bijvoorbeeld de WT962, 12.5mm doorlaat. Relatief goedkoop.
Ik heb gelezen dat die vaker voor een methanol naar benzine conversie worden gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet direct een benzine carburateur plaatsen?
Ten eerste moet je dan serieus gaan verbouwen (je moet, meestal op een draaibank of freesbank, iets maken om die carburateur op je motor te kunnen monteren, en je moet ergens een drukpuls vandaan zien te halen voor de pomp), en dan ben je even bezig, of je betaalt veel geld. Terwijl het ombouwen middels klepje zich beperkt tot een ander O-ringetje om de hoofdnaald, en een gaatje boren in de propmeenemer, en bij viertakten een dikke houten "pakking" tussen motor en carburateur (als warmte isolatie). Dat is letterlijk binnen een uurtje allemaal zelf te maken, zonder speciaal gereedschap.
Ten tweede, dan zit je nog steeds met zo'n verre van optimale carburateur: Er is geen enkele benzine carburateur die kan tippen aan wat dat klepje doet... Ik durf mijn ombouwsels gerust tegenover de Saito FG serie te zetten.

En vooral: Die benzine carburateurs werken slechter naarmate de motor kleiner wordt. Boven de 20 cc gaat het nog wel maar daaronder is en blijft het behelpen.
Het klepje kent geen ondergrens qua motorgrootte, tenminste, ik ben hem nog niet tegen gekomen, en ik vlieg een 5 cc viertakt...

Een grote motor ombouwen naar benzine, dat kan, maar je kunt ook zat grote motoren kopen. Dat doe je alleen als je toevallig al een grote methanolmotor hebt en het achterlijke verbruik en de dure, lastig te krijgen brandstof zat bent.

Maar in de kleinere klassen.... Stel, je hebt een Calmato of Charter, of iets van die orde van grootte... Daar is wel wat voor te koop (Saito FG serie bijvoorbeeld) maar die zijn best wel duur. Als je dan toch al wat hebt liggen wat je niet meer wilt gebruiken vanwege die methanol, tsja...
 
Laatst bewerkt:
In dat geval ga ik nog even niet slijpen in de carburateurtjes en ga ik gelijk met de klepjes aan de gang, dus naast de 46fx ook voor de saito……
Bert, ik wil er nog 1 (als je nog hebt natuurlijk) :D
Geen probleem, ik heb op het moment solenoids en huisjes genoeg, maar ik zit even te wachten op Hans voor de laatste ontwikkelingen.
 
Ow….. nou geen haast, ik heb geduld hoor :thumbsup:
Dat gekut met de scheiding gooit toch veel roet in het eten…. (Kan me niet snel genoeg gaan nu.. De heks heeft gisteren verdomme zelfs de grote Sukhoi voorzien van een gat in de romp……kutwijf :mad:)
 
Yup... gewoon aangifte doen. Zeker als het "per ongeluk" tussen hele grote aanhalingstekens was...
 
Ow….. nou geen haast, ik heb geduld hoor [emoji106]
Dat gekut met de scheiding gooit toch veel roet in het eten…. (Kan me niet snel genoeg gaan nu.. De heks heeft gisteren verdomme zelfs de grote Sukhoi voorzien van een gat in de romp……kutwijf :mad:)
Zit er nu ook een gat in haar romp?[emoji29][emoji2955]
Dat is een lelijke streek! Aangifte maakt vaak de boel erger. Uitzwaaien die griet en repareren!
Sterkte[emoji29]
 
Ten eerste moet je dan serieus gaan verbouwen (je moet, meestal op een draaibank of freesbank, iets maken om die carburateur op je motor te kunnen monteren, en je moet ergens een drukpuls vandaan zien te halen voor de pomp), en dan ben je even bezig, of je betaalt veel geld. Terwijl het ombouwen middels klepje zich beperkt tot een ander O-ringetje om de hoofdnaald, en een gaatje boren in de propmeenemer, en bij viertakten een dikke houten "pakking" tussen motor en carburateur (als warmte isolatie). Dat is letterlijk binnen een uurtje allemaal zelf te maken, zonder speciaal gereedschap.
Ten tweede, dan zit je nog steeds met zo'n verre van optimale carburateur: Er is geen enkele benzine carburateur die kan tippen aan wat dat klepje doet... Ik durf mijn ombouwsels gerust tegenover de Saito FG serie te zetten.

En vooral: Die benzine carburateurs werken slechter naarmate de motor kleiner wordt. Boven de 20 cc gaat het nog wel maar daaronder is en blijft het behelpen.
Het klepje kent geen ondergrens qua motorgrootte, tenminste, ik ben hem nog niet tegen gekomen, en ik vlieg een 5 cc viertakt...

Een grote motor ombouwen naar benzine, dat kan, maar je kunt ook zat grote motoren kopen. Dat doe je alleen als je toevallig al een grote methanolmotor hebt en het achterlijke verbruik en de dure, lastig te krijgen brandstof zat bent.

Maar in de kleinere klassen.... Stel, je hebt een Calmato of Charter, of iets van die orde van grootte... Daar is wel wat voor te koop (Saito FG serie bijvoorbeeld) maar die zijn best wel duur. Als je dan toch al wat hebt liggen wat je niet meer wilt gebruiken vanwege die methanol, tsja...
Klopt helemaal ,die walbro carburateurs werken pas goed vanaf 26cc .
Tevens zul je de menbraamnaald druk moeten afstellen op 0,9 bar . De kleine motoren leveren niet genoeg carterpuls druk om de carburateur anders goed te kunnen laten werken .
Zelfs de ngh carburateurs op die motoren zijn eigenlijk een gecombineerde mislukte samenstelling . De 9 cc versie .
Zelfs de mvvs 26 is om te janken .
 
Kan wel aangifte doen maar dan krijgt je een over en weer spelletje, dan gaat ze zelf dr eigen spul verknallen en mij de schuld geven, ik zag later ook nog dat beide banden van de Ducati leeg staan en heb dr gewaarschuwd dat het de laatste tijd wel eens gebeurd dat fietsen spontaan doormidden vallen en lijkt net alsof het is doorgezaagd….. heel vreemd

Gewoon lekker alleen wonen en zo af en toe een escortje is een stuk goedkoper en beter voor je humeur en gezondheid dan zon secreet in huis halen :D
 
Kan wel aangifte doen maar dan krijgt je een over en weer spelletje, dan gaat ze zelf dr eigen spul verknallen en mij de schuld geven, ik zag later ook nog dat beide banden van de Ducati leeg staan en heb dr gewaarschuwd dat het de laatste tijd wel eens gebeurd dat fietsen spontaan doormidden vallen en lijkt net alsof het is doorgezaagd….. heel vreemd

Gewoon lekker alleen wonen en zo af en toe een escortje is een stuk goedkoper en beter voor je humeur en gezondheid dan zon secreet in huis halen :D
Niks zeggen . Niks doen . Maar enkel rustig afwachten . Als je een vechtscheiding hebt enkel van gedane schade Fotos nemen .
Jezelf verlagen tot dezelfde streken maakt je niks beter ,hoe graag je ook wraak wilt .
 
Hier nog een filmpje van de saito 300t.


Ik moet zeggen dat de smering met Klotz (1 op 10) behoorlijk minder zwart residu op het model achter laat dan Castrol racing. Het is meer doorzichtig en voelt wat vetter. Verder blijft zoals in het andere draadje gezegd, onderin (< 2000 toeren) lastig echt stabiel te krijgen. Verdeling tussen cilinders is niet optimaal. Er werd gesproken van een boutje in het ‘spruitstuk’. Heeft iemand een foto of voorbeeld hoe die geplaatst moet worden; of andere ideeen? Ik zat ook te denken aan een drempel of schotje om drukverschillen wat te verminderen.
 
Back
Top