Test: Methanolmotor op benzine

Het werkt ook gewoon goed..
En gezien al het electronische gezeur waardoor ik dacht dat de sensor misschien aan het rommelen was..
blijkbaar was die dus gewoon nog goed.
toch een stevige looptijd.. en blijkbaar minder kritisch dan we ooit dachten:D

Het werkt ook gewoon goed..
En gezien al het electronische gezeur waardoor ik dacht dat de sensor misschien aan het rommelen was..
blijkbaar was die dus gewoon nog goed.
toch een stevige looptijd.. en blijkbaar minder kritisch dan we ooit dachten:D
nou heb je het over de helimotor die met vonk op methanol draait toch ?

ik zit hier nu met een scheiding in aantocht met alle gezeik, maar zodra die hectiek voorbij is gaat hier alles over op vonken :D

Och kerel, sterkte, dat is nooit leuk, hoe het ook afloopt.
tis even kut, maar uiteindelijk word je er alleen maar beter van :frustie: nu de taak om een ander huis te vinden,
iemand een suggestie waar het mooiste beste modelvliegveld van NL ligt ...:D
zal wel een flinke stap terug zijn van een royale vrijstaande woning naar een woning die de helft kleiner is :(.... misschien net de grens over hoppen und auch ein bratwurst vresser bekommen :D

das goddomme de andere kant van NL :D
huizenprijzen zijn wel een stuk lager in die regio..... zal een kijken op funda of er iets leuks aangeboden word

Tip van Flip: Als je een headshim maakt van een frisdrankblikje, zorg dan dat je de binnenkant van de shim "glad" uitknipt (in tegenstelling tot "rafelig") en dat die rafeltjes op geen enkele wijze in de verbrandingskamer naar binnen steken...

Ik heb er de voering en zuigerveer van een mooie ASP FS52 mee verklooid.(EDIT: het is een Magnum 52XL, maar dat is exact dezelfde motor)
2 a drie draaiuren later zaten er opeens groeven in de voering. Niet echt krassen, meer héél ondiepe "slijt-gootjes". Motor liep nog wel maar had vrij weinig compressie meer, en was niet meer met de hand te starten. Het enige wat ik aan die motor gedaan had, was een handgeknipte aluminium pakking plaatsen omdat de originele bleek te ontbreken (en dat is op benzine niet een heel goed idee).

Dank het vliegende spaghettimonster op mijn blote knietjes dat JustEngines nog een voering en zuigerveer had (die gek genoeg in ongemerkte verpakkingen geleverd werden???), en in een zakje met oude Rossi-onderdelen vond ik een koperen shim die precies de juiste afmetingen had....

Morgen maar even een uurtje laten pruttelen...

Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag nog elk 1,5 uur op de klok gezet, dus nu 4,5 uurtjes met de nieuwe ring en cylinder. Hij begint in de buurt van ingelopen te raken. Volgende run maar in de lucht...

misschien een stomme vraag, en waarschijnlijk heb je het al vaak vermeld (maar kan ik het me niet herinneren):D

waarom laat je hem zo lang op de grond inlopen?
meestal hoor je fabrikanten erover dat je hem eigenlijk zo kort mogelijk op de grond moet houden, en zodra er voorspelbaarheid zit in het gedrag, de lucht in..
Ik heb je zelf ook iets horen zeggen over de ring, en dat deze juist een wisselend toerental nodig heeft om zich lekker te plaatsen
bij mijn benzinemotoren, in de handleiding, beginnen ze al vlot over de extra warmte die inlopen op de grond met zich meebrengt

Bij mijn 2 origineel benzinemotoren was de ene met 2 tankjes voorspelbaar, de andere met 1 tank al
en zolang niet te arm, slaat het echt niet af (hebben ze beide ook niet gedaan)
Of is het meer een gevoelskwestie?

:D da's helemaal geen stomme vraag, hoor...

Dat is meer omdat ASP gewoon knetterharde zuigerveren gebruikt, en de olie die ik gebruik ERG goed smeert. Die veren hebben afschuwelijk veel tijd nodig om te "settelen". Als ze eenmaal goed afdichten, zijn het ook in mijn optiek absoluut goede zuigerveren, maar ze hebben gewoon veel tijd nodig.
Bij andere motoren doe ik daar minder moeilijk over, en als het spul op Methanol zou draaien, zou ik er ook met ASP/Magnum niet zo veel tijd aan besteden. Glowfuel smeert minder goed, en dan loopt het spul sneller in.

Zoals het nu staat, heeft die motor nog minstens 15 uur te gan voor hij helemaal goed ingelopen is, maar waar het mij om gaat, is dat hij (vind ik) vanaf "doorgewarmd op bedrijfstemperatuur" minstens 20 seconden vol gas moet kunnen doen zonder tekenen van knijpen te vertonen, en dat duurde dus gewoon minstens 4 uur... :D

Het duurde sowiso al 3 uur voor hij zich een beetje fatsoenlijk met de hand liet starten...

Back