Test: Methanolmotor op benzine

Drijfstang is een rollager?
Nope.... gewoon een glijlager.

Denk minstens een halve mm ruimte, maar geloof het of niet, ondanks toch flink vol gas draaien, ik heb aan het eind van de middag het achterdeksel losgehad, en gewoon schone olie in het carter, geen spoor van metaal of andere narigheid.

De kop hebben we ook nog even gelicht, voering zag er prima uit, maar de zuigerkroon en binnenkant kop hadden in een verleden wel eens "harde stukjes" zien passeren aan de putjes te zien.

Deze motor heeft een soort van toroïdale verbrandingskamer, dat had ik nog nooit eerder gezien.
ruim 2,2 pk, zoals hij hier draait.
 
Aparte constructie hoor die krukas en zuiger?
 

Bijlagen

  • 20211230_000906.jpg
    20211230_000906.jpg
    216,4 KB · Weergaven: 178
  • 20211230_000844.jpg
    20211230_000844.jpg
    226,6 KB · Weergaven: 158
  • 20211230_000702.jpg
    20211230_000702.jpg
    328,4 KB · Weergaven: 167
Ja, dan kon het wel eens lastiger worden om een originele drijfstang te vinden... Ongetwijfeld ligt er nog wel ergens eentje, maar vind hem maar eens...
 
Hmmm... als de kruktap niet onrond is... te meten met micrometer,
dan kan er een nieuw lager uit brons gestoken worden en ingeperst.
Ik heb het paarmaal gedaan. En dat ging goed.

Drijfstangen zijn nog nieuw te vinden. Geen issue! En kosten ook nog eens je de kop niet!
Uiteraard niet via Ebay.USA... dan wordt je een grootst mogelijk poot 'uitgetordeerd'!
Eerst die kruk-tap goed nameten... anders is het zinloos. En moet je ook de as gaan vervangen.
En die zijn wel zeer schaars geworden.

Totaal-ruk... dat OS niet die onderdelenmarkt oppikt.
Maar ik las ergens dat ze alle giet-matrijzen weg geknikkerd hadden.
Die zijn thans 3D pardoes tegen veel lagere kosten te reproduceren...
Alles is maakbaar...
 
Laatst bewerkt:
Maar ik las ergens dat ze alle giet-matrijzen weg geknikkerd hadden.
Om een of andere reden is dat een typisch japans of mogelijk zelfs geheel aziatisch iets.
Waar bij westerse fabrikanten dergelijke zooi meestal wel ergens bewaard word vanwege "je weet maar nooit", of zelfs doorverkocht wordt aan bedrijven gespecialiseerd in "aftermarket", gaat zulks in Japan gewoon op de afval-bult en liefst zodanig dat niemand er ooit ook nog wat mee kan. Doen ze ook met consumptiegoederen: er zijn daar hele meertjes die vol liggen met afgedankte lichte motorfietsen, want wat zul je nog met die zooi? Toch niet denkbaar, dat je iets tweedehands doorverkoopt???? :eek:

Hmmm... als de kruktap niet onrond is... te meten met micrometer,

Dat kon nog wel eens ontzettend meevallen. Überhaupt denk ik dat een lichte onrondheid in een degelijk lager niet zo heel erg veel kwaad kan, en zolang het binnen de perken blijft, denk ik dat zo'n kruktap ook nog wel weer rond te slijpen is met een hulpstuk om de krukas in te spannen in de draaibank. Maar als je dat gaat doen moet je dat wél doen vóórdat je het drijfstanglager maakt.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist clubmaatje "Kleine Jos" (zo zullen we hem maar even noemen om privacy redenen) langs gehad, die al heel lang met zijn NGH9 liep te tobben.

Die blijkt met een gewone OS carb (heb zo gauw even niet onthouden welk type exact), tankdruk, en het solenoid klepje ook stukken beter te lopen dan met zijn originele popmcarburateurtje.

Niet erg krachtig (0,5 pk bij 9600 toeren, en dat is beschamend weinig voor een tweetakt) maar wel netjes en betrouwbaar, en in één klap lekker "schoon" uit de uitlaat.
Een welbesteedde ochtend, zogezegd...
 
Tsja... maar voor de "ongeveer 10 cc klasse" zo'n beetje het enige wat nog half en half werkt.

Mijn oplossing werkt beter... Dat klinkt mischien arrogant, maar dat is het niet. Je hebt ze zelf zien en horen lopen...
 
Nou dat gaat als de brandweer. Loopt werkelijk prachtig en genoeg power. Bert kun je daar eens wat over schrijven van dat temp,baro compensatie. Metname hoe je dat inregeld. Vandaag ook met mijn asp 120 gevlogen ging ook goed en die heeft alleen de slijpsessie aan de caberateur. Erg leuk om te doen dat ombouwen naar benzine.
 
Bert kun je daar eens wat over schrijven van dat temp,baro compensatie. Metname hoe je dat inregeld
Nou... daar kan ik best wel iets over zeggen, maar ook weer niet zo heel erg veel, en over het inregelen kan ik heel kort zijn: niet....

Het komt er op neer, dat als het buiten warmer of kouder wordt, of hogere of lagere luchtdruk, dan zet lucht uit of comprimeert het. M.a.w: de lucht wordt lichter of zwaarder per liter.
Een motor zuigt lucht aan als volume (de cylinderinhoud) en dat betekent dat de hoeveelheid brandstof die per omwenteling mee naar binnen moet, niet iedere dag exact hetzelfde is.
Hetzelfde gebeurt als je stijgt of daalt. De luchtdruk daalt met toenemende hoogte, dus de brandstoftoevoer zou op 100 meter hoogte eigenlijk ook iets anders moeten zijn dan op de grond.

Die correctie is vrij simpel uit te rekenen, ik laat de formule nu even achterwege (het is al laat :rolleyes: maar google maar op "algemene gaswet").
Wat we nu doen, is een simpel sensortje in het vliegtuig monteren, wat luchtdruk en temperatuur meet, en middels een reken-eenheidje deze correctiefactor berekent en op de curve voor de brandstof toepast. Bij de setjes zoals ik en Rob gebruiken, worden de waardes via telemetrie doorgeseind en gebeurt het rekenen in de zender. Dit is het hersenwerk van hmeijdam hier op het forum. Maar die rekenmodule kan ook in het on-bord printje aangebracht zijn. Daarvoor moet je bij een Amerikaan zijn die parallel aan mij en Hans zijn eigen ding gedaan heeft. Over een paar maanden heb ik één zo'n unitje beschikbaar.
Maar qua inregelen is het verder precies hetzelfde als wat jij met Christiaan gedaan hebt bij die Boxer van hem.
 
Vanmiddag heerlijk kunnen vliegen met de puma met temp,baro compensatie. Na een programmer fout en wat afstel probleempjes op gelost te hebben met wat hulp en tips van bert, heerlijk kunnen vliegen met de puma. Hij loopt nu perfect door het heel gebied met oneindig verticaal klimmen als het moet. Als bewijs natuurlijk een video [emoji6].

Is dit een omgebouwde methanoller naar benzine ?
Mooi filmpje waar ook deellast loop goed te horen is,
Wat voor motortje is dit ?
 
Ik geef momenteel les met een zelfde motor met alleen nog een geslepen carb (geen klepje) en hoewel die motor ook meer dan uitstekend loopt (echt, je gaat niet merken dat het geen gloeipluggert is), is de motor van Rob toch wel een paar streepjes beter, met name qua gasreactie en qua troep uit de uitlaat.
 
Voor een 46 fx op benzine loopt dat echt goed, met zon motortje doe je het niet voornamelijk voor het brandstof verbruik maar meer omdat het kan :D

ik doe nog steeds mn best om de kleintjes op methanol te laten draaien…….ombouwen trekt wel, nog een paar van dit soort filmpjes en ik ga door de knieën :rolleyes:
 
Back
Top