Hoofd lager zo vast? Matig!
Algemeen. Soms helpt de brander gewoon.
En laat het zich na verhitten wel weg drijven met een doorn of beitel, met een licht hamertje.
Pak dan een hardhouten blok van enige dikte en massa.
Boor er recht een gat in zodat de as vrijelijk ingelaten kan worden en iets overeind steunt,
maar onderin de as altijd nog op het hout leunt.
Het hout dient als dood gewicht, als een aambeeld. Het hout beschadigd nimmer het staal.
Dan als het erg stroef lijkt te zitten, locaal iets opstoken tot zo rond de 150 graad.
Oppervlakte vet verwalmt dan net aan. Is een indicator voor hitte. Lichte qualm.
Dan de doorn erbij… of messing stift… of een fijne platte metaalbeitel…
en tikje met het hamertje…
En het lager valt of vanzelf of met fractie overtuiging naar bene.
In de pompmotor van CNN zaten ook overigens schilden. Hoorden daar niet thuis.
En dat verhinderd behoorlijke de smering voorin.
Om het nokkenas lager uit het blokje te trekken heb ik snel een stifttrekkertje
gemaakt uit een stalen bout.
Daar had ik mijn Myfordje wel even bij nodig. Holle bout gemaakt en ingeboord voor een stift.
Uiteinde, de schacht, de kop er afgestoken, een sleuf geslepen en aan einde van de boutschacht lipjes uitgeslepen. Dremelwerk.
Het draadeind van de bout als trekker, verlengde moeren om de trekker te verlengen.
En een opstapeling van een hex-dop en wat ringen op te stutten.
Het lager was te ingebakken in castor om uit te spoken en uit te kloppen.
Maar pardoes getrokken met het trekkertje.
Immers het moet ook... ‘can only be one winner’[emoji39]
Met meer gereedschap is ook meer maakbaar... dat lukt ook niet een ieder.
Maar kleine trekkertjes zijn wel aan te schaffen als setjes bij online gereedschapshops.
Heb je leut in dit soort klusjes... dan kan je zoiets overwegen...
Dit was met een paar uurtjes en wat koffie, pardoes Bol-koerierloos gefixt...
was het me om te doen.
Immers... TV is geen optie als legitiem tijdverdrijf...
Verder voor de lezertjes... Eriks heeft een mooie beschrijving over "C" specificatie lagers.
Even doorscrollen naar het end, langs alle formules... en dan lees je welk lager je het beste kunt inzetten voor je grasrollertje...
https://shop.eriks.nl/nl/interne-lagerspeling/
Een C3 is een standaard lager, het meest gebruikt bij ons in de modelmotor.
De lagermaten die je in de modelmotoren gebruikt, en en ook regulier verkocht worden,
kom je de plus en min "C3" noteringen bijna niet tegen.
En stel... zou je een C5, met veel speling willen hebben, in deze clusters van praktische
motormaten, dan moet dat in oplage besteld worden vrees ik.
Het zal vooral spelen in industriële toepassingen met hoge specificatie en gradatie van
toleranties nodig zal blijken te zijn... etc...
Wat mij opvalt bij OS is dat klemmingen van lagers om assen en in cups niet gelijk zijn.
Neem random 5 OS SF of FX 46-jes.
Ene lager klemt om de as, de ander niet. Zo ook met klemmingen in carter.
Soms vervuiling, doch ook toleranties op verspaning van machineverwerking. En zo ook in de lagerindustrie.
Bij Saito lijken toleranties zuiverder? Daar ook al veel van in handen gehad.
Heb je geen ultrasoon, dan kan je met een dremeltool en messing rotatieborsteltjes
de kruk-as keurig opfrissen.
Mogelijke vliegroest of pitting opschonen. Het lager zal merkbaar beter inschuiven.
Messing tast staal niet aan bij deze bewerking. Neemt geen metaal af bij deze behandeling.
Laat een oppervlakte laagje achter dat kortstondig roestwerend werkt in methanol omgeving.
En niet te hoog optoeren. De draadjes knallen los en gaan dwars door kleding...
en prikken dan gemeen!
Super Tigre voorzag in latere reeksen motoren, de grotere op methanol, zelfs met een dun laagje koper
als veredeling tegen roestvorming op het contragewicht…