Ondertussen ligt het volgende projectje ook alweer op de werkbank (die in mijn geval mijn aanrecht is

)
Dat projectje is een zo te zien vrij weinig gebruikte OS FS91 Surpass huppeldepup (ik kan die nummers nooit onthouden), die met het zwarte kleppendeksel, brandstofpomp en carburateur met drukregelaar.
Deze motor is van Rene_w, degene die mij ook de Wankel doneerde.
Als ik Rene goed begreep, heeft deze motor vanaf nieuw, nooit goed en betrouwbaar gelopen. Nu ontbreekt het mij volledig aan de spullen om die pomp en drukregelaar te testen, laat staan te repareren/reviseren/anderszins werkend te krijgen, dus daar ga ik mij ook niet eens mee bezig houden, ik ga het ding gewoon, zoals gevraagd, ombouwen naar Benzine.
Dat gaat wat voeten in aarde hebben, want ik kan niks met de pomp en carburateur: Niet alleen zijn ze niet benzinebestendig, maar ze werkten met methanol al niet goed, dus zelfs al zou het materiaal benzinebestending zijn, ik zie geen enkele reden waarom het nu opeens wel zou werken, want ik heb geen magisch oog of zo.
Dus.... een andere carburateur! Eerst maar eens kijken wat er op moet. De ongepompte FS91 heeft een carburateur met 8 mm gasklep. Wat is dit nu???? de gepompte FS blijkt maar 7,5 mm luchtinlaat te hebben. Hmmmm... dat had ik niet verwacht.
In de bak met losse rommel vind ik nog een ASP .36 heli carburateurtje, waarvan ik weet dat hij op de motor waar hij vanaf komt (die ASP helimotor dus) het al vrij aardig doet met benzine, zonder verdere modificaties. Dat kun je hier nalezen:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-81#post-3952904
Dus gaan we die maar proberen. Deze carb blijkt zijn hoofdnaald te missen, maar gelukkig is ASP een na-maaksel van OS, en de hoofdnaald van de originele carburteur past gewoon. Eerste probleem opgelost.
Uiteraard is de bevestiging van een 2-takt carb HEEL anders dan van een 4-takter, maar dat lossen we simpel op met een klemmend pasgedraaide Teflon bus, en dan slaan we twee vliegen in één klap, dan is de thermische isolatie ook in een klap voor elkaar.
De bevestiging van de carburateur aan het achterdeksel zit in de weg, maar dat lossen we op door domweg het deksel 180 graden te draaien, want dat kan bij deze viertakten, daar gaat niks in de weg zitten tussen zuiger en backplate. Ik wil namelijk nu nog niks afzagen of anderszins onherstelbaar vernaggelen.
De drukaansluiting van de pomp dichten we voorlopig af met een dopje (stukkie slang met boutje) maar de bedoeling is om daar uiteindelijk even M2 in te tappen, en met een boutje en loctite een nette afdichting van te maken.
Zoals het nu staat, is er dus niets onherstelbaars veranderd en is de motor nog gewoon terug te bouwen naar origineel, afgezien van het magneetje in de propmeenemer, maar dat zit niemand in de weg, niet linksom en niet rechtsom.
Nu eerst maar eens een magneetje in lijmen, en de draaibank opstarten, dan denk ik dat hij over een uurtje of twee wel loopt...