Sovereign off the Seas door Peter

Mannen, wat een lovende woorden, fijn vind ik dat.
In de avonduurtjes ben ik wat bezig met de roosters die op de luizenplecht komen te zitten.
Dat is wel een frutselklusje om die dingen leuk passend in de omlijsting te zetten.

full

Dat is ook niet helemaal goed gelukt, de grote roosters zijn beide in meer of mindere mate mislukt.
Het rooster aan stuurboordzijde (bovenin) daar is het scheve stuk te ver weggeschuurd, en die ga ik vervangen door een nieuwe.
Die aan de andere zijde liep niet mooi in een lijn door naar voren, dus daar aan de rechterkant een plankje terug geplakt. en die moet opnieuw passend worden gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag met het volgende dek bezig geweest, en dat ging heel voorspoedig, tot ik het dek plaatste.
En toen.......... PANIEK.
Alle dekbalken en stringers (plank voor de nep kanonnen) waren op maat gemaakt en geplakt, en ik dacht , gaat mooi zo. Tot ik de dekplaten plaatste, toen dacht ik laat ik er eens een paar kanonnen op zetten, want dit is niet goed.

full

En dit is het resultaat.
Aan beide zijden zit de voorste kanonpoort op de goede hoogte, en de rest zit consequent 3 mm. te laag, over de hele lengte van het schip.
Nu is de buitenkant van het schip heel mooi, (ook het onderwaterschip, dat is nu ivoorwit) alleen de binnenkant niet.
Zo gelaten , dan komen de kanonnen veel te hoog uit de poorten naar buiten steken.
Aangezien de lijm nog niet uitgehard was, heb ik alles gelijk gedemonteerd, dus alles ligt nu wee buiten het schip.
Ik heb diverse Sovereigns in aanbouw bekeken en ik zie niet wat ik fout gedaan heb.
Zelfs de foto's van de officiële bouwsite lijken op mijn Sovereign, wat betreft de plaatsing van de poorten.
Ik snap het niet, maar ik ga het dek 3mm. verlagen, en dan zie ik verder wel wat er nog achterweg komt

De triplex dekplaat lijkt me erg dik op de foto. Wanneer je hier het dunst mogelijke triplex op legt, of evt. een stukje fineer van 0,5 mm zak je misschien net voldoende om de loop door de poort heen te krijgen.

Bedankt voor de adviezen mannen, maar ik heb eerst eens rustig het Agostini forum bekeken, en de volgende foto's opgediept.
full

full

Als je mijn eigen laatste foto ziet, dan zie je nog 3 mm. poort naar binnen steken, deze 2 foto's laten zien dat de poort hooguit 1 mm. naar binnen steekt.
Firma Agostini heeft mij op het verkeerde been gezet. Ik moest volgens de bouwbeschrijving latten van 1,5 x 5 x 300 mm. gebruiken voor de poorten. Dit had moeten zijn 1,5 x 3 x 300 mm.
Ik steek gewoon veel te ver naar binnen.
Ik ga nu eerst de poorten kleiner maken, en dan zien we weer verder, maar ik denk dat ik dan al 2 mm. te pakken heb

Jammer Peter dat het zo uitpakt, je was zo lekker opweg. Ik ken het bouwschema niet van dit schip, dus weet ik ook niet wat er mis is gegaan. hopelijk komt het weer goed. Ik wens je in elk geval veel succes met je plan van aanpak.

Inderdaad Piet, een tegenslag, maar het is de eerste niet, en het zal de laatste waarschijnlijk ook niet zijn.
Ik keek altijd al vrij regelmatig op het Agostini forum, maar ik ga van nu af ook wat verder vooruit kijken.

Ik heb een foto van modelspace genomen, en als ik die met jou model vergelijk, dan zitten jou poorten een stukje onder de ingang, terwijl op de foto van de andere site de bovenkant poorten gelijk lopen met de bovenkant ingang, misschien ligt hier de fout????
(onderste foto is jou eigen model)

Inderdaad Piet, een tegenslag, maar het is de eerste niet, en het zal de laatste waarschijnlijk ook niet zijn.
Ik keek altijd al vrij regelmatig op het Agostini forum, maar ik ga van nu af ook wat verder vooruit kijken.
Dat is precies het probleem met een abbonnement, meestal ga je na je vier delen gelijk aan de slag en kun je dus moeilijk vooruit kijken. Maar op de Engelse site van model space zijn ze al klaar met dit schip en kun je het hele bouwproces volgen. Ik zal even de link opzoeken en hier plaatsen.

Bedankt Piet, die site ken ik en kijk ik regelmatig, niet ver genoeg vooruit gekeken dat is mij nu wel pijnlijk duidelijk geworden.
Maar dit kan de fout bijna niet wezen, ik heb het nog eens nagemeten, en mijn poort boven de toegangsdeur zit nog niet een halve mm. te laag.Hier een foto van partworkmodel

full

full

Zo staat het ook in de bouwbeschrijving die ik heb van Agostini.Deze meneer heeft een poort iets verschoven uit esthetisch oogpunt, maar verder zijn de hoogtes wel in overeenstemming.
Morgen zal ik de bouwbeschrijving inscannen, dan kun je zien dat ik daar niet heel veel mis zit.

Ik zit zelf te denken aan de montage van de poorten, Ik heb de boven en onderdorpels haaks op de scheepshuid gezet, en als dat niet de bedoeling was geweest, dan ga je ook zo 1 of 2 mm het schip in.

OK, ik snap het ik probeer maar mee te denken om uit te vinden wat er mis is gegaan. maar zo te lezen ga je er wel uit komen.
De poorten zijn bijna altijd een niet te onderschatten probleem omdat je ze aan de buitenkant moet uitzettten. Voor de poorten van mijn model moet je zowat wiskunde hebben gestudeerd, zelfs het malletje had een afwijking van één milimeter. Als je daar geen rekening mee houdt dan loopt alles mis. Nogmaals succes! (ik heb er vertrouwen in dat het goed komt!)

Dat is even schrikken Peter. Fijn dat je achter je fout bent gekomen van de te dikke latjes. De onder en boven lat zitten normaal horizontaal, en niet haaks op de huid. Dat scheelt inderdaad ook nog een millimeter. Succes

Piet, bedankt voor het meedenken. Ik heb de bovenste rij kanonpoorten van de Sovereign nog eens nagemeten, en ik vind hier en daar wel kleine uitvoerings foutjes, dan moet je denken aan minder dan een halve millimeter.
Verder zitten ze erin zoals de bouwbeschrijving aan geeft.
full

Voor de poorten echter, geven ze niet duidelijk aan dat die horizontaal moeten zitten. ze zeggen simpelweg latjes op maat knippen en erin plakken.

full

Dit in combinatie met veel te brede planken maakt dat ik helemaal verkeerd uitkom naar mijn mening.

Rob, bedankt voor de info over de poorten, dit was iets wat ik niet uit de foto's van modelspace kon weghalen.

Nog even een vraagje mannen voor ik verder ga, de kanonloop komt normaal toch ongeveer tussen 1/3 en 1/2 van de hoogte van de poort naar buiten??

Nog even een vraagje mannen voor ik verder ga, de kanonloop komt normaal toch ongeveer tussen 1/3 en 1/2 van de hoogte van de poort naar buiten??
Hier is geen vast gegeven voor Peter, meestal is het ong, 1/3, maar dit is geen wet! Normaal zit er onder ieder kanon(loop) een stelkeg om de hoogte aante passen, dus als je zelf 1/2 mooi vind is dat ook OK.
En goed dat je er achter bent waar de fout zit.

Bedankt Piet, Ik heb nu alle kanonpoorten van dit dek weg geschuurd tot op de scheepshuid.
Een deel komt nog onder het Voorkasteel en het Quarterdek, dus dat worden neppers, en voor de rest wordt de huidwand nog bekleed met 0,6 mm. Lindenhout.
Dat laat ik nu over de kozijnen van de kanonpoorten lopen, ben ik ook een paar irritante kiertjes kwijt tussen huidwand en kozijn

full

Maar dit is dus de oplossing geweest, Agostini heeft mij op het verkeerde been gezet, en ik ben er ingetrapt:(.

Nu komen de kanonnen op de helft van de poort (of iets daarboven ) naar buiten, bij de volgende kanonnen die ik ga monteren laat ik de loop iets naar onder gaan, zodat ze iets lager naar buiten komen

full

full

Iedereen bedankt voor de adviezen en de goede raad, en ik kan nu weer verder met opbouwen.
( Na de F1 race;))

Fijn dat het is opgelost Peter, succes met de rest en neem je tijd!

Back