Sovereign of the Seas

Hallo Johan, de messing ornamentjes lijm ik vast met "repair extreme" van Pattex. Of de Bison kit-universeel ook voldoet, ik denk het wel, is een kwestie van proberen.
Secondelijm moet je erg voorzichtig mee zijn, om een tweetal redenen. Ten 1e zit je te lijmen materiaal vrijwel meteen vast en zijn correcties niet of nauwelijks mogelijk. En ten 2e reageert de secondelijm met de meeste verfsoorten met name water gedragen verf. Je schilderwerk slaat dan wit uit. Dus secondelijm raad ik niet aan!
Ook erg goed is bijvoorbeeld Slow-zap van Zap-a-gap, te koop bij vrijwel elke modelbouw winkel, lijkt wel een tikkie op sec.lijm, maar is nog wel te corrigeren en is minder agressief.
Doe er je voordeel mee en succes met de bouw.
Hoi piet,

Ik zal er eens mee expirimenteren en bedankt voor je advies!

Ondanks mijn vorige opmerking om alleen de achterkant van de schotten te bekleden met fineer, heb ik toch maar beide kanten gedaan is iets meer werk, maar wel een mooi strak resultaat, voorkant,
JPG_2085_1480_bewerkt-1.jpg

achterkant,
JPG_2087_1482_bewerkt-1.JPG

Nu ff uitzoeken waar ik me vervolgens mee bezig ga houden......

Ziet er inderdaad een stuk strakker uit als wanneer je die schotjes gaat plamuren en schuren.:beer:
Vind ik ook. Als je de bouwwijze van DeA. volgt en de bamboelatten gebruikt , dan ontkom je niet aan plamuur. En plamuur gebruik ik niet of nauwelijks, hooguit een puntje om een klein kiertje weg te werken.

Ondanks dat ik wel een keer of drie de positie van de geschutpoorten heb gemeten in een eerder stadium, zitten ze toch net iets te laag op het 3e dek/kuil. Ik ben nu bezig met het bekleden van de binnen verschansing. Om het probleem enigszins op te lossen heb ik de latjes een kleine mm. boven het dek gehouden, zie foto,
JPG_2109_1488_bewerkt-2.jpg

Na het schilderen word er een lat tegen de verschansing gelegd, die ik nu in deze klein kier schuif, omdat latjes onder sommige poorten zo flinterdun worden dat het eigenlijk niet te doen is. De lat die noten gebeitst is maakt dat alles nu netjes aansluit, (dry-fit, eerst schilderen)
JPG_2110_1489_bewerkt-2.jpg

Is niet helemaal zoals het hoort, maar als straks alles klaar is valt het absoluut niet meer op, dus....als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!

Jammer dat ze toch nog te laag zitten Piet, want nu moet je je kanonnen ook nog verlagen schat ik

Jammer dat ze toch nog te laag zitten Piet, want nu moet je je kanonnen ook nog verlagen schat ik
Gaat waarschijnlijk wel meevallen Peter, de kanonnen van dit model zijn vrij klein en gaat maar om een 1,5 mm. Het is nu eenmaal zo en ik pas er wel een mouw aan tegen die tijd. En ondanks dat het inderdaad wel jammer is, is ieder foutje ook een mooi leerproces.
Ik heb dit al in een veel eerder stadium ontdekt, maar kon het niet opbrengen om de boel te slopen en weer opnieuw op te bouwen, zonde van de mooie strakke romp.
Ik zal binnenkort een compleet kanon bouwen en kijken hoe het uitkomt, daarna zie ik verder en maak indien nodig het rolpaard een tikkie lager, maar ik denk dat dat niet eens nodig zal zijn. De toekomst zal het uitwijzen....:)

De kogelbakken heb ik iets anders gemaakt als DeA. i.p.v. de lichte linde kleur heb ik ze de zelfde kleur gegeven (notenbeits) als de verschansingstutten en de latere reling (moet er nog op komen). Daar de lijst op het dek wat smaller is dan de beschrijving aangeeft (dit is zo gedaan zodat de voorste wielen van de rolpaarden straks op het dek komen en niet op de lijst, hetgeen een halve mm. in hoogte scheelt, i.v.m. de iets te lage poorten.) is er aan de dek zijde van de bakjes aan de onderkant ook een mini latje van 0,5 mm gelijmd, zodat de bakjes horizontaal staan. (kogels komen er nog in)
JPG_2124_1501_bewerkt-1.JPG

Alle verschansingstutten en kogelbakjes zijn geplaatst op het bovendek/kuil. Nu bezig met het voorschot, (achterkant galjoen/snebbe). De beelden zijn geschilderd en het deurtje is ook klaar. Ik heb het deurtje wel iets realistischer (trachten) te maken, dan simpelweg drie latjes naast elkaar te lijmen zoals de bouwbeschrijving laat zien. Het deurtje is 15 mm breed en 22 mm lang.
Ik heb een sponning gemaakt rond het deurtje zodat het wat meer op een deurtje lijkt. Eerst alles op een stukje fineer van 0,5 mm dik gelijmd, daarna gebeitst en het beslag er op gelijmd, hier alvast het resultaat, JPG_2138_1515_bewerkt-1.jpg Nu nog het trapje maken en dan kan alles op het model. De kleur van het trapje word waarschijnlijk ook notenbeits, omdat het blanke hout niet goed past bij de rest, maar dat bekijk ik nog even.

Het voorschot is voorzien van de beelden, trapje en deurtje. De laatste twee heb ik een tikkie anders gemaakt dan de bouwbeschrijving laat zien,

Voor de klampen heb ik een klein latje gemaakt, omdat mijn lijst smaller is waardoor de klampen tegen de verschansing van de snebbe zouden komen,

Vandaag de wapenschildjes op het model gelijmd. Op zich een eenvoudig klusje, maar het heeft me toch ruim twee uur gekost. Als opmerking; DeA. lijmt eerst de stickertjes op de messing schildjes in het boekje en vijlt daarna de schildjes, maar dit kun je beter andersom doen om beschadiging van de tere stickers te voorkomen.
(klik op de foto voor vergroting)

Laatst bewerkt:
Back