Ik ben een beetje aan het rond neuzen geweest, en inderdaad worden de planken voor de luiken eveneens als de huidbeplanking langsscheeps geplaatst. Beetje jammer dat dit verhaal niet wat eerder komt, bijv. in post 463 kreeg ik maar liefst 5 x leuk voor mijn foute plankjes. Toen had ik het eventueel nog kunnen aanpassen, maar nu zitten er 46 luikjes vast gelijmd en daar begin ik echt niet aan om dat allemaal te slopen. Op mijn andere modellen komt dit ook voor, maar omdat daar de luiken openstaan, valt het niet op. Ik ga dit dus zo laten en ga er voortaan rekening mee houden.Ik heb mijn foto's van de Victory eens goed bekeken. Niet Hollands natuurlijk. Maar het lijkt dat een luik is opgebouwd uit twee lagen planken die kruislings lopen. De planken aan de buitenkant lopen horizontaal en volgen het profiel van de scheepswand, berghouten en zo. De binnen planken lopen vertikaal.
Pietsan, komen er nog extra berghouten ter hoogte van de luiken? Zo ja, wat doe je dan met het profiel van de luiken tussen een onderbroken berghout?
Ik heb ook mijn foto's van de Wasa bekeken, (Hollandse bouwers) en daar zie je ook twee lagen. Hetzelfde als op de Victory.
Wil je foto's zien?
Er komen zeker nog berghouten op Jan, ter hoogte van de luikjes. Je vraag; wat ik met het profiel ga doen begrijp ik niet, graag wat meer uitleg.
De berghouten lopen niet door over de luiken, maar worden indien er luiken in de weg zitten aldaar onderbroken hetgeen normaal is.
Tot slot, de mensen die mij al langer kennen weten dat ik wel vaker blunder als het om Historische Correctheid gaat, ik geef wel vaker een eigen tintje aan mijn modellen. ( onze vroeger Germt/Klaas kon zich daar behoorlijk druk over maken). Daar staat tegen over dat ik altijd probeer om een zo'n mooi mogelijk model neer te zetten en in de loop der jaren een bijna onmogelijk geduld heb ontwikkelt voor deze hobby. Dus ik hoop dat deze fout die vooral opvalt omdat de onderste twee rijen gesloten zijn mij word vergeven. En uiteraard bedankt voor de respons, ook ik ben gewoon een mens met vreselijk veel fouten.