Sovereign of the Seas

Dit ziet er een stuk subtieler uit als die zwarte kleur die ik erop gesmeerd heb :koud:
Je bouwt haar volgens het boekje en daar is natuurlijk niets mis mee Peter. Ik had van te voren al gezegd dat ik het anders ga doen en dat anders is o.a. veel minder kleuren maar meer houttinten en hier en daar wat subtiele aanpassingen.

Dat klopt Piet, Voor beide is wat te zeggen, ik vind de mijne mooi, maar jij maakt er wel een plaatje van. :worship:

ps. wanneer is de operatie??

Dat klopt Piet, Voor beide is wat te zeggen, ik vind de mijne mooi, maar jij maakt er wel een plaatje van. :worship:

ps. wanneer is de operatie??
Ik heb maandag 19 dec. nog één onderzoek, een discografie tussen de 2e en 3e lende wervel om de exacte plaats te bepalen welke zenuwen klem zitten en daarna hoor ik wanneer, zal wel ergens in januari worden. (discografie = contrast vloeistof tussen de wervels spuiten onder een röntgen apparaat zonder verdoving, op het moment dat er pijn gevoeld word ziet de chirurg welke zenuw de pijn veroorzaakt)

Wat de Sovereign betreft, de schotten worden toch geschilderd. ik had vanmiddag bezoek van enkele modelbouwers en zonder uitzondering vonden ze de geschilderde versie toch mooier. De romp blijft wel zoals ze nu is, dus géén wit onderwaterschip en ook geen rood tussen twee zwarte berghouten.
De schotten worden dus frans blauw aan de voorkant en oker rood aan de achterkant. Het blauw geeft natuurlijk wel een heel mooi effect met de gouden ornamenten dus er is wel iets voor te zeggen. En rood word nagenoeg op ieder schip toegepast waar er geschut staat. (argumenten van mijn bezoek)
Wat ik zeker niet ga doen dat is de schotten helemaal glad schuren, ik vind het planken motief wel mooier als een spiegelglad oppervlak, dus de sapeli latjes zijn dan toch niet helemaal voor niets geplaatst.
Een ander argument was dat wanneer je het schip bouwt in hout tinten, dan had ik het reeds aanwezige blauw ook niet moeten gebruiken.
Dus na enkele kritische blikken en de nodige steekhoudende argumenten word het schip toch anders dan ik zelf in eerste instantie voor ogen had.

Vanmiddag nog de twee gaten gemaakt in het voorste schot. Dat viel ook nog niet mee, weinig ruimte om te werken, boven hield ik 1,5 mm over hetgeen ook klopt met de bouw beschrijving, helaas brak hier een latje van tussen, achteraf niet erg daar het makkelijk te repareren viel. en onder bij het dek had ik ook niet veel meer dan zo'n 1 mm. het hele schot (verschansing) is slechts 15 mm, als je daar het potdek nog van aftrekt hou je maar zo'n 14 mm over. Om daar een gat van 12 in te maken is niet eenvoudig. Maar het is allemaal toch goed gelukt, foto als het klaar is.

Laatst bewerkt:
Tip

Een tip om gaten te maken op moeilijke plaatsen,
Snij het ornament uit een stukje tape (foto rechtsboven), je hebt dan het juiste gat (foto linksboven)
Als je nu de tape met het gat op de juiste plek plakt, heb je de juiste contouren voor het te maken gat. Nu is het een kwestie om binnen de "lijntjes te blijven met je vijl of wat je ook gebruikt en je hebt altijd een gat waarin je ornamentje precies past!

(links onder op de foto is de beschadiging nog te zien, rechts is er "slechts een klein stukje sapeli los gekomen, is inmiddel al weer hersteld)

Dan horen ik te zijner tijd weer hoe het is Piet, Over het schilderen,, dat vind ik aan de ene kant wel jammer, dit vond ik ook wel een deftig kleurtje, aan de andere kant hebben je collega bouwers wel een punt.

Dan horen ik te zijner tijd weer hoe het is Piet, Over het schilderen,, dat vind ik aan de ene kant wel jammer, dit vond ik ook wel een deftig kleurtje, aan de andere kant hebben je collega bouwers wel een punt.
Nu breng je me wel weer aan het twijfelen, want persoonlijk vind ik de ongeschilderde versie ook mooier. Ik wacht nog maar even voor ik de kwast gebruik, het is tenslotte mijn model dus moet ze uiteindelijk ook worden zoals ik het voor ogen had. Dus ik zet eerst nog het één en ander in elkaar en ga dan definitief beslissen.

Nu breng je me wel weer aan het twijfelen
Leuk dit zo te lezen Piet, ik bedoel hiermee dat je niet zomaar je eerste ingeving volgt, maar even "pas op de plaats maakt"
en eerst wat anders gaat doen en in de tussentijd de (positieve) mening van een ander in overweging neemt.
Wat de te volgen weg wordt is in principe niet zo belangrijk, maar deze is in ieder geval wel overwogen dus je zult daar
later nooit geen spijt van kunnen hebben neem ik altijd maar aan.
In Drenthe zeggen we in zo'n geval dan ook altijd : "je moet nooit een aap in zijn kont kijken"

groetjes en sterkte op 19 december. A3

Hier is het: "Je moet nooit een koe in zijn kont kijken".. Dit is wel een lastige beslissing want de kleur bepaald wel helemaal de uitstraling. Bij Peter vind ik het wel erg mooi. En een goed argument vind ik toch wel dat je dan ook het blauw niet had moeten doen en geheel voor houttinten had moeten gaan. Ik zou dit gedeelte dus ook schilderen.Het geeft toch ook wel weer diepte aan de boot. Maar succes met je beslissing.

Laatst bewerkt:
Hier is het: "Je moet nooit een koe in zijn kont kijken".. Dit is wel een lastige beslissing want de kleur bepaald wel helemaal de uitstraling. Bij Peter vindt ik het wel erg mooi. En een goed argument vind ik toch wel dat je dan ook het blauw niet had moeten doen en geheel voor houttinten had moeten gaan. Ik zou dit gedeelte dus ook schilderen.Het geeft toch ook wel weer diepte aan de boot. Maar succes met je beslissing.
Hetzelfde argument wat het blauw betreft hadden ze van de week ook. Het is echter wel zo dat het blauw slechts als ondergrond dient voor de talloze gouden ornamenten en valt daardoor grotendeels weg. En Peter laat in post 286 hierboven weten dat hij de niet geschilderde versie wel mooi vind, vandaar dat ik dus aan het twijfelen ben.
En zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.... maar uiteindelijk bepaald het totaal plaatje (als ze afgebouwd is) de uitstraling, waar nu eigenlijk nog niet echt iets van te zeggen valt. Ik denk dat ik de beslissing maar over laat aan de gene waar de boot straks in huis komt te staan, tenslotte moet die er dagelijks tegen aan kijken.

Een heel mooi snebbe vloertje geworden Piet, en denk er nog maar eens goed over na wat jij het mooiste vind, want jij bent de bouwmeester, en met jouw bouwervaring weet jijzelf het nog het beste.
Je weet ook dat iedereen hier een eigen mening over heeft, die jij filtert op hun waarde.

Bezig met de opbouw van de snebbe (galjoen). Het vloertje met de roosters op de tarmen (mannetjes) gelijmd en de schotten aan weerszijde,

Ik heb aan de voorzijde een stukje fineer op maat gemaakt om zodoende een wat nettere afwerking te krijgen,

Getracht om de kleur enigszins gelijk te krijgen met het middengedeelte van de romp, is niet perfect, maar gezien de vele ornamenten die er nog op en aan komen ben ik toch tevreden,

Laatst bewerkt:
Omdat het model ten 1e te hoog stond in haar standaard en ten 2e niet erg stabiel heb ik vanmiddag een simpele werkstandaard gemaakt. Een plank, enkele latjes en wat vilt en nu staat ze een stuk lager dus makkelijker aan te werken en stabiel,

Heel slim. Je zal er nog een behoorlijke tijd plezier van hebben zo. Ik overweeg na deze tip dit ook maar te doen.

Back