Schip van Barentz

De situatie van dit net op de tekening van het boek over het schip heb ik hier afgebeeld met een figuurtje op schaal. Die gaat echt zijn hoofd stoten, maar wellicht was dat niet zo belangrijk. Wel is het zo dat je aan bakboord en stuurboord vrijwel geen plek meer had om te staan en je werk te doen. Ook zie je dat hier de kromming aanzienlijk is.

upload_2019-1-26_15-15-18.jpg

Op mijn model is het de volgende situatie.
upload_2019-1-26_15-15-18.jpg

Ook al niet riant, maar wel iets beter denk ik.
Overigens ben ik heel benieuwd hoe het er op de replica uit gaat zien. Als je op de filmopnamen van de tewaterlating kijkt dan zie je de mensen heel hoog boven de railing uitsteken. Als daar dan nog zo’n bouwsel overheen moet dan wordt het wel erg hoog.

Constant

Het was toch zo dat dit boevennet weggehaald kon worden? Wanneer het dan een open ruimte was deed stahoogte er niet toe.

ja maar die werd volgens witsen nooit weggenomen Hans.
en dit lijkt me wel een redelijk goede hoogte zo met het mannetje er bij.
foto's bedriegen enorm als het over de grote of hoogte gaat vind ik .
ook vond ik het braadspit eerst veel te groot maar nu lijkt het wel goed op schaal te zijn dus een figuurtje er bij doet wonderen voor een foto.

Het schip van Barentz.

Het maken van de bok en de schuit. 1.

Ieder jaar als ik op vakantie ga is de bestemming een zomerhuisje ergens in Duitsland. Graag wil ik dan wat te doen hebben in de vorm van het bouwen van scheepsmodellen. Aangezien dan de enige mogelijkheid is het beplanken van de scheepsromp wilde ik dat ook dit jaar doen. Alle modellen die ik tot nu toe maakte zijn voor wat de huidbeplanking ontstaan op vakantieadressen.
Alleen had ik nu de huid van het schip van Barentz al gemaakt in de vorige vakantie. Reden om nu dus te starten met de huiden van de bok en de schuit.
Beide vaartuigen zijn nu klaar en zal ik laten zien in de laatste aflevering van deze beschrijving.

Gerrit de Veer, de auteur van de beschrijving van de reis naar Nova Zembla, en ook lid van de bemanning, schreef over de bok en de schuit. We moeten dat zien als het equivalent van de sloep en de boot.

upload_2019-7-21_18-12-37.jpg

De scheepjes zijn op schaal 1 : 87 heel erg klein. De bok is lang 55 mm en de schuit is 72 mm. Het werd dus gepruts op de vierkante millimeter. Ik besloot ze te bouwen op de wijze zoals ik ook grotere scheepsrompen bouwde.

upload_2019-7-21_18-12-37.jpg

Op een stukje multiplex dik 0,8 tekende ik de spanten aan één kant van de middellijn (onder). Die zaagde ik allemaal uit maar liet ze tegen de middellijn staan.
Vervolgens gebruikte ik wat uitgezaagd was als mal om de spanten links en rechts van de middellijn te tekenen op 0,8 multiplex (boven).
In het midden het langspant. De bovenkant van de kielbalk is straks de onderkant van de “denning” in de boot.

Constant

Het maken van de bok en de schuit. 2.

Het maken van de bok en de schuit. 2.

upload_2019-7-21_19-35-59.jpg

De spanten zaagde ik langs de omtrek uit.

Daarna de binnenkanten. Hoe nauwkeurig dat was maakte niet uit.

Elk spant sneed ik in het midden door, legde ze 0.8 mm uit elkaar en bevestigde daarop een dun latje. Dit verkregen spant lijmde ik op de kielbalk. Het pvc plaatje diende als maat om de kielbalk 1,0 mm onder de spanten uit te laten steken.

Bovenstaande maakte ik tegelijkertijd voor de schuit en de bok. Wat hier is te zien geldt voor de schuit.

Als laatste verbond ik alle spanten met een latje voor de stabiliteit.

Alles wat hier is te zien verdwijnt in de loop van de bouw of wordt onzichtbaar.

Constant

Het maken van de bok en de schuit. 3.

upload_2019-7-21_22-46-20.jpg

Met dit resultaat in de bagage ging ik bijna drie weken op vakantie.

Achter de schuit, op de voorgrond de bok.

De schuit is hier voorzien van de bovenste huidgang. Ik gebruikte daar dun fineer van essen voor. Makkelijk uit te snijden en heel buigzaam na de te buigen onderdelen even in mijn mond te hebben gehouden. De achterplecht is aangebracht om daar de juiste vorm te krijgen. De laatste twee spanten heb ik hier al verwijderd.

Boven de schuit op een gummetje, onder de bok. De bok heeft een platte achtersteven, zoals ook te zien is op de oude prenten in de beschrijving van Gerrit de Veer. De achtersteven van de schuit is rond. Een paar huidgangen zijn al aangebracht.

Het zeer tijdrovende werkje van het aanbrengen van de huidgangen vorderde langzaam. Ik maakte de huidgangen niet breder dan ca 2,5 mm wat neerkomt op een echte huidgang van ca 23 cm. Bij de bok stak de kielbalk al zo’n 2 mm uit en die maakte ik in het begin al van perenhout, gelijmd onder tegen het multiplex.

En zo zag het er dan uit aan de bovenkant. Inmiddels had ik twee rompen die maar iets dikker waren als een eierschaal.

Constant

Het maken van de bok en de schuit. 4.

upload_2019-7-22_13-36-32.jpg

Nadat ik een deel van de triplex spanten had verwijderd kon ik beginnen aan het inzetten van de uiteindelijke spanten. Ook dat waren latjes van essen, ca 1,5 tot 1 mm breed. Dit werkje kostte de meeste tijd en kon niet gedaan worden zonder een sterke handwerkloep en een onmisbaar pincet. Zichtbaar zijn hier ook vier kleine horizontale latjes van de kielbalk naar de zijkanten. Hierop komen de planken van de denning, de beloopbare bodem van de schuit.

In het voorste deel zijn veel lijmresten te zien. Voor zover die onder de denning komen te liggen is dat geen bezwaar. Achter zaten die lijmresten ook maar die heb ik geduldig verwijderd net een scherp geslepen schroevendraaiertje. De nieuwe spanten eindigen ca een halve millimeter onder de boorden van het vaartuig.

Hier overheen komt, na het plaatsen van de denning en de roeibanken, nog een kleine verdikking van de boorden.

Onder de achterplecht is een vertikaal schot gekomen, en de denning is tot aan de helft aangebracht. Ook is de achterste roeibank tijdelijk aangebracht. De voorplecht is eveneens bevestigd.

Het bovenaanzicht. Veel lijmresten tussen de achterste spanten moeten nog worden verwijderd. Even ter verduidelijking; het vaartuig is dus 72 mm lang, dus veel details zijn ongenadig uitvergroot.

Hier is al te zien dat het triplex langzamerhand verdwijnt of aan het zicht wordt onttrokken. Persoonlijk vind ik het onaangenaam als op een scheepsmodel triplex in het zicht komt. Daar komt nog bij dat ik al mijn modellen nooit schilder, dus ik moet ook wel de kopse kanten van triplex op de een of andere manier afdekken/verwijderen.

Constant

Het maken van de bok en de schuit. 5.

upload_2019-7-22_18-20-43.jpg

Ook de bok is nu voorzien van spanten, en zijn de triplex spanten verwijderd.

Daar overheen de denning

De voorsteven van de bok was nog van triplex. Evenals bij de schuit de voor- en achtersteven en ook de kiel. Dat is allemaal weggevijld en op die plek kwamen de bovenstaande onderdelen in perenhout. De schuit is al voorzien van een roer. Nu is alle triplex verdwenen.

Constant

Het maken van de bok en de schuit. 6.

Beide vaartuigen voltooid.

upload_2019-7-22_18-24-51.jpg

upload_2019-7-22_18-24-52.jpg

Daarna volgde de kennismaking met de grote broer.

upload_2019-7-22_18-24-52.jpg

Ze komen nadat het schip is voltooid beide op het dek te staan. Er zijn aanwijzingen dat de bok op het dek stond en dat de schuit niet kon worden gesleept bij al het opkruiende ijs rondom het schip. Het zou versplinterd worden of losgerukt. Ergens staat in het verslag dat ze het schip naar een betere plek roeiden. Dat zou natuurlijk door het slepen met de schuit kunnen, maar omdat alles ronddom ijsschotsen was denk ik dat het schip zelf geroeid werd door de riemen uit de vele poorten te steken. Het schip is zo klein dat zoiets volgens mij heel makkelijk kan.

Voorlopig kom er niets van het voltooien van het schip. Komende tijd heb ik mijn handen vol aan het bouwen van de maquette van Zutphen (zie ook; www.Zutphen1485.nl )

Constant

Een heel interessante manier van bouwen van deze bootjes Constant, die ga ik onthouden en opslaan, misschien waag ik mij daar ook eens aan.
Ik ben wel heel benieuwd naar je tuigage straks, want linnen van 76 jaar oud, daar zou je van denken dat dit vergankelijk is als het uit de verpakking komt

Zoals ik het aantrof in de winkel. Het is kennelijk 76 jaar bewaard in een afgesloten glazen buisje. De onderkant is dichtgemaakt met een soort cellofaan en lijm.

upload_2019-7-22_19-51-56.jpg

Ik weet nog niet of ik het ga gebruiken. Het is wel heel erg sterk, je trekt het niet zo maar kapot.

Constant

Zoals ik het aantrof in de winkel. Het is kennelijk 76 jaar bewaard in een afgesloten glazen buisje. De onderkant is dichtgemaakt met een soort cellofaan en lijm.

upload_2019-7-22_19-53-27.jpg

Ik weet nog niet of ik het ga gebruiken. Het is wel heel erg sterk, je trekt het niet zo maar kapot.

Constant

Grappig. Ik heb twee van die doosjes en alles volledig intact samen gekocht voor 8 euro.

Maar....heeft er nog iemand vragen over de beide vaartuigen van Barentz?

Constant

Back