Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Voor anderen of toekomstige bouwers van dit model; ik heb de nagelbank die voor de fokkemast komt anders gemaakt als de bouwbeschrijving laat zien, de maten zijn wel correct, maar ik heb de stijlen niet verlengt (zie tekening en tekst)
JPG_8674_4502_bewerkt-1.jpg

De tekening laat zien dat de stijlen van de nagelbank dwars door het dek gaan en tot het onderliggende dek doorlopen (blauwe O) hiervoor moeten dan twee vierkante gaten in het bakdek gemaakt worden. Daar dit uiteraard niet zichtbaar is als het model klaar is heb ik alleen de nagelbank gemaakt zoals deze voor de mast staat (Blauwe lijn Y) en dus niet de stijlen verlengt tot het onderliggende dek.
De nagelbank komt nu gewoon met twee nagels in twee gaatjes op het dek (X) te staan Op deze manier hoef je dus ook geen twee vierkante gaten te maken in het dek X. Je kan het natuurlijk doen zoals op de tekening, maar dat is extra werk (met kans op schade van het dek) en geeft volgens mij niet of nauwelijks meerwaarde aan het geheel mede daar je er niets van kan zien.
(dit om misverstanden te voorkomen)

Momenteel bezig met het maken van de klokkenstoel, die er ong. zo uit moet komen te zien,
JPG_8687_4513_bewerkt-1.jpg

Wederom geen gemakkelijke opgaaf, de hele installatie is slechts 65 mm lang en de grootste hoogte is 22 mm. Het gaatje mooi haaks boren in de ronde kop boven de bel was behoorlijk pittig om te doen...
Alles is nog dry-fit, behalve de bel die zit al vast (kan wel bewegen om de het messing houdertje) De koppen van de stijlen worden nog bewerkt en het geheel komt straks op een rond dek hetgeen betekend dat de onderkant dus moet worden aangepast aan het dek:rolleyes:. Morgen maar verder....

Laatst bewerkt:
Goh Piet, wat zie ik nu, is dat tweede paaltje van links niet ietwat schuin aan de bovenzijde , dat valt wel tegen van je hoor :rofl::rofl:

Nee hoor zonder gekheid, knap wat je ons hier allemaal weer voorschotelt, een genot om te volgen......

Goh Piet, wat zie ik nu, is dat tweede paaltje van links niet ietwat schuin aan de bovenzijde , dat valt wel tegen van je hoor :rofl::rofl:

Nee hoor zonder gekheid, knap wat je ons hier allemaal weer voorschotelt, een genot om te volgen......
Volgens mij is er niet één recht aan de bovenkant Koos, omdat de koppen nog bewerkt moeten worden, grapjas;)

Back