Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Kijk Piet, lekker bijgekomen hoop ik, dan kun je nu weer volop aan het werk hier ;);) we zitten er weer klaar voor....

Wie helpt mij aan een adres waar ik de haakjes en de oogjes kan bestellen, ik probeer ze zelf te maken maar krijg ze niet mooi rond. :( BVD Jos. En Piet de kanonnen zien er prachtig uit, compliment:worship:

Wie helpt mij aan een adres waar ik de haakjes en de oogjes kan bestellen, ik probeer ze zelf te maken maar krijg ze niet mooi rond. :( BVD Jos. En Piet de kanonnen zien er prachtig uit, compliment:worship:
De haakjes aan de blokken zijn gemaakt van oogboutjes en dus niet te koop. Oogboutjes zijn in nagenoeg iedere modelbouwwinkel wel te vinden in diverse maten, haakjes zijn vaak wat moeilijker te vinden. Waar ze nagenoeg alles hebben op dit gebied is hier; https://www.cornwallmodelboats.co.uk/index.html

IMG_3532.JPG
Jos,
Draad 8mm en makkelijk verwerkbaar met bijbehorend tangetje (uiteinden hiervan zijn rond)

Beiden Gamma

Wegens wat lichamelijke ongemakken is er weinig gebeurd hier de laatste 14 dagen, maar ik voel me nu langzaam weer wat beter en ga ik weer verder met het model.

Eerst heb ik gisteren de kleur van de korvijnnagels aangepast, want zoals te zien op de vorige pagina waren de nagels van de klokkenstoel zo'n 2 tinten donkerder als de overige nagels en eerlijk gezegd stoorde mij dat toch wel een beetje, het klopte gewoon niet. Dus heb ik alle korvijnnagels nog een laagje donkere eiken beits gegeven, zodat alles nu zo'n beetje de zelfde kleur heeft,
JPG_8725_4540_bewerkt-1.jpg

JPG_8724_4539_bewerkt-1.jpg

Het geschut is zo goed als gereed, aan bakboord moet ik de plaatjes voor de ringen nog aan de verschansing lijmen en de gaatjes boren, tevens heb ik besloten om toch ook ieder rolpaard te voorzien van één inhaaltalie ondanks dat de rolpaarden in verhouding iets te groot zijn, is er toch wel voldoende ruimte voor de talie....

Vandaag gaten geboord in de verschansing voor de ringen voor de broekings + de ringen voor de bakstakels,
JPG_8728_4541kopie.jpg

Blokken voor de inhaaltalies in het dek gezet,
JPG_8737_4545kopie.jpg

En de plaats voor de roerganger die de kolderstok bediend, (geen idee dat zoiets bestond, laat staan hoe het genoemd word....)
JPG_8735_4544kopie.jpg

Heel mooi Piet, je maakt ook mooie foto's. Bij mij zijn de foto's niet zoals het in werkelijk is. In elk geval lelijker.
Kolderstok? Wat een kolder om dat zo te noemen. Maarja roerstok is ook een dingetje. Die krijg je bij de Gamma.

Heel mooi Piet, je maakt ook mooie foto's. Bij mij zijn de foto's niet zoals het in werkelijk is. In elk geval lelijker.
Kolderstok? Wat een kolder om dat zo te noemen. Maarja roerstok is ook een dingetje. Die krijg je bij de Gamma.
Dank je wel Stephan, de foto's worden allemaal gemaakt met een 'echte' camera en dus niet met de telefoon, wel meestal met kunstlicht, wat een beetje een nadeel is voor de kleur echtheid.

Je zet een ? achter het woord Kolderstok, maar die bedoel ik eigenlijk niet, ik bedoel de latjes voor het daglicht die cirkelwijs op het dek liggen waar de roerganger hoort te staan, dat kom ik voor het eerst tegen op een model. De roerkoning die later uit het gat net voor de vlaggenmast houders komt word dan verbonden met de helmstok die tot net voorbij het daglicht reikt en daar dan bediend word door de roerganger. Misschien een soort antislip matje van hout ??? zodat de man in kwestie niet uitglijd :rolleyes:

k bedoel de latjes voor het daglicht die cirkelwijs op het dek liggen waar de roerganger hoort te staan
Geeft dit niet een aantal kompas-streken aan? Zodat de kapitein kon zeggen: "roerganger: 2 streep bakboord!"

Ik dacht ook dat dit met scheepsbewegingen had te maken zoals het rollen en slingeren en bedoeld zodat de roerganger zich schrap kon zetten. Maar ik denk ook dat het nog best een hele toer moest zijn geweest om dit te bedienen dus zou ook het afzetten hiervoor bedoeld kunnen zijn. Het was toch best een flink stuk hout en geen sateprikkertje wat je in je handen had.

Laatst bewerkt:
Back