Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Dit zijn wel mooie werkjes om te maken deze klokkestoel. Je zegt hierbij ongeveer, dus het wordt zo ongeveer straks nog mooier.:)
Ik denk dat wanneer het in de juiste kleur is gebracht en de koppen van de stijltjes zijn bewerkt, dat het er wel iets anders uit gaat zien, dat bedoel ik eigenlijk.

Momenteel bezig met het maken van de klokkenstoel,

Dit ziet er mooi en strak uit Piet

Ik leer erg veel van je posts

Wat is me afvraag;

Als alles strakt in zijn geheel vastgezet wordt, de onderlingen verbindingen, is alleen hout lijn voldoende of gebruik je daarnaast ook nog andere hulpmiddelen (bv spijkertjes) o.i.d. ?

Alles word verbonden met houtlijm, spijkertjes zou niet gaan gezien de maat van de onderdeeltjes die veel te klein zijn.

Ik heb de nagelbankjes aan de klokkenstoel veranderd omdat ik de verhoudingen niet vond kloppen, de korvijnnagels waren veel te groot en stonden te dicht op elkaar. Nieuwe nagelbalkjes gemaakt en kleinere korvijnnagels, tevens onder de nagelbalkjes kleine driehoekjes gemaakt van 3x3 noten balkjes voor wat meer lijmoppervlak,
JPG_8692_4517_bewerkt-1.jpg

Moet nog geschilderd worden in de zelfde kleuren als de andere nagelbanken, stijlen rood, nagelbalkjes beits en de bedoeling van het strookje fineer is om dit goud te schilderen, mocht dat niet mooi staan dan kan ik het alsnog rood maken....

Ik heb de nagelbankjes aan de klokkenstoel veranderd omdat ik de verhoudingen niet vond kloppen, de korvijnnagels waren veel te groot en stonden te dicht op elkaar. Nieuwe nagelbalkjes gemaakt en kleinere korvijnnagels, tevens onder de nagelbalkjes kleine driehoekjes gemaakt van 3x3 noten balkjes voor wat meer lijmoppervlak,
Bekijk bijlage 349019
Moet nog geschilderd worden in de zelfde kleuren als de andere nagelbanken, stijlen rood, nagelbalkjes beits en de bedoeling van het strookje fineer is om dit goud te schilderen, mocht dat niet mooi staan dan kan ik het alsnog rood maken....
Netjes en gelijktijdig wat extra nagels geplaatst zie ik. De verhouding is veel mooier zo.

Ik heb de boel nog ff in de verf gezet en het gouden strookje is het toch niet geworden, staat iets te kitserig (vind ik). Op onderstaande foto is wel goed te zien in vergelijk met de nagelbank die er voor staat dat de korvijnnagels een maatje kleiner zijn, (vanwege verschil in hout is de kleur van de nagels donkerder, was eigenlijk niet echt de bedoeling, maar kan er mee door:rolleyes:)
JPG_8695_4518_bewerkt-1.jpg

De boothouder valt mooi in de gleuven, later komen er nog 2 extra klampen voor, voor de boothouder,
JPG_8697_4520_bewerkt-1.jpg

In de onderkant van de stijlen zitten kleine nageltjes zonder kop zodat alles 'zeevast' staat...

Laatst bewerkt:
Voor de baks talies en de broeking voor het geschut moeten er gaatjes geboord worden in de verschansing aan de binnenkant, daar de verschansing maar net 2,5 mm dik is en ik liever niet heb dat het boortje er aan de buitenkant weer uitkomt (2,5 mm is niet veel:rolleyes:) heb ik besloten om maar iets te improviseren..
JPG_8704_4526_bewerkt-1.jpg

Op de plaatsen waar de ringen komen heb ik er één mm bij geplakt, waardoor ik nu 3, 5 mm heb om te boren hetgeen wel voldoende is. Is natuurlijk niet helemaal volgens het 'boekje', maar na het op kleur brengen en plaatsen van het geschut en straks de ringen en talies is dit niet of nauwelijks meer te zien,
JPG_8712_4529_bewerkt-1.jpg

Na een weekje ontspanning pakken we draad weer op. Omdat ik toch bezig was met de gaten voor de ringen in de verschansing om het geschut straks op te tuigen maak ik dit maar eerst helemaal af zodat het later allemaal geplaatst kan worden.
JPG_8716_4533_bewerkt-1.jpg

De blokken voor de zij-talies zijn gebeitst en hebben allemaal een haakje gekregen, zodat ze straks zo in de ring aan de verschansing kunnen worden gepikt. De broeking zet ik met kleine bindsels aan de ringen. Inhaal talies komen er waarschijnlijk niet op, maar deze optie is nog open, dus dat kan nog veranderen....

Back