Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Ik wil daar waar je aan boord komt via de buitenboord trap (moet nog gemaakt worden) een trapje plaatsen naar het dek maar, nadat ik het trapje had gemaakt wil het niet erg goed passen i.v.m. het geschut wat daar staat opgesteld...
Bekijk bijlage 347954
Zoals te zien krijg ik het trapje niet mooi centraal onder de beide handgrepen omdat het wiel van het rolpaard in de weg zit. Als oplossing plaats ik een klein bordes hetgeen dit probleem oplost en er ook nog aardig uit gaat zien (moet nog wat bewerkt worden en natuurlijk gebeitst,
Bekijk bijlage 347955
Mischien kan je de trapbomen nog iets minder zwaar uitvoeren om breedte te winnen. Mogelijk de treden ook nog wat minder breed zodat het alsnog tussen de handgrepen past ? Zonder je bordes spreekt het mij wat meer aan namelijk.

Laatst bewerkt:
Mischien kan je de trapbomen nog iets minder zwaar uitvoeren om breedte te winnen. Mogelijk de treden ook nog wat minder breed zodat het alsnog tussen de handgrepen past ? Zonder je bordes spreekt het mij wat meer aan namelijk.
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak, wel of geen bordes. De trapjes smaller maken is niet echt een optie omdat de verhouding met de rest dan niet meer past, ze zijn nu 10 mm breed.

Laatst bewerkt:
JPG_8648_4489_bewerkt-1.jpg

Ook ik sluit me hier helemaal bij aan Piet, ik hoop voor jou (en ons allemaal) dat 2020 brengt wat je / wij ervan verwachten en vooral een goede gezondheid en veel bouwplezier.

Bezig met de constructie van de kraanbalken,
JPG_8655_4493_bewerkt-1.jpg

De kraanbalken worden gemaakt van 6x6mm noten en zijn 46 mm lang. Voor het vierkante gat heb ik eerst een gat geboord met een boordje van 3 mm en vervolgens met een driehoek-vijltje het gat rechthoekig gevijld. Daarna van 4 mm dik rondhout een dubbele schijf gemaakt (is wel uit één stuk, omdat twee aparte schijven nagenoeg niet te doen is, de dubbele schijf is 4 x 4 mm...de balken op de foto zijn ruim 2 x zo groot als de werkelijke op mijn snijmat) daarna gaatje door de kraanbalk en de schijf geboord van 1 mm en met een messing pin de schijf opgesloten in het gat.

Laatst bewerkt:
De beide kraanbalken zijn zover gereed,
JPG_8657_4494_bewerkt-1.jpg

De korvijnnagels zijn om het halende part van de latere ankertalie op te beleggen. De hoek van ong. 20 graden aan de onderkant heb ik deze keer maar op de schuurmachine gemaakt, omdat ik daarmee perfect haaks kan schuren iets wat uit de hand toch wel een behoorlijke opgave is.
JPG_8659_4496_bewerkt-1.jpg

Onder de kraanbalk(en) komt nog een knie, de zogenaamde drukker en voor iedere kraanbalk (op de hoek(en) van de bak) tegen de kraanbalken aan komt een knecht, dus er valt nog héél wat te vijlen en te schuren i.v.m. de uitzonderlijke vormen die weg geschuurd dienen te worden... Ik ga deze items maken en plaatsen alvorens ik het potdek rond de bak maak, wat ik dan mooi tegen de kraanbalken en knechten kan aansluiten.

(uiteindelijk moet het er zo uit komen te zien), JPG_8660_4497_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag de versiering voor het schot achter de luizenplecht op maat gemaakt en geschilderd en de nagelbank voor de fokkemast gemaakt. De nagelbank moet nog de juiste kleur krijgen en dan morgen maar proberen om alles op het model te plaatsten.... (de nagelbank is wat kleiner als die van de grote mast, de stijlen zijn 4 x 4 mm en de nagelbank 2 x 6mm noten terwijl de stok rondhout is (varilla) van 2 mm dik)
JPG_8673_4501_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Back