Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

@Heinrich Dank voor de mooie woorden, ook aan alle andere volgers voor de blijken van waardering :thumbsup:

Dag 406: 28/1/2022 1u50

Het tweede paar hoofdtouwen van het want van de grote mast, aan stuurboord geplaatst, en daarna het tweede paar aan bakboord.
IMGP5137.JPG

Mocht je je afvragen welke touwen daar allemaal aan de top van de boegspriet hangen, ik had de hoofdtouwen van het want van de grote mast een beetje te nipt afgesneden, maar die kunnen nog dienen voor de fokkemast.

Veel modelbouwplezier,

Hierbij nog wat detailfoto's van de hoofdtouwen van het want van de grote mast.

Kikkers aan de hoofdtouwen
Het deel dat tegen het hoofdtouw wordt bevestigd moet ingevijld worden zodat het bindsel er niet af schuift.
Mijn nagel moet het hierbij bekopen.
20220129_160610.jpg

Het plaatsen van het bindsel - eerste slag rond hoofdtouw en kikker
20220129_161100.jpg

Na 3 slagen wordt het uiteinde door het oog van de naald gehaald (de kikker zit hier aan de achterkant van het hoofdtouw, tussen duim en wijsvinger.
20220129_161249.jpg

Hier is de kikker bevestigd met 2 bindsels, de uiteinden worden afgesneden na het aanbrengen van een zuchtje dunne CA-lijm.
20220129_161318.jpg

Zicht op het hoofd van de grote mast - vooraanzicht
20220129_160635.jpg

achteraanzicht
20220129_160658.jpg

Veel modelbouwplezier,

Dag 408: 30/1/2022 2u35

Mains stay collar ofwel de kraag van de grote stag. Eerst heb ik de stagkousen gemaakt. Terwijl ik toch bezig was heb ik meteen ook deze voor de fokkestag gemaakt. . Ik had nog 2 gesloten stagkousen liggen (Engelse term = closed hearts), die ik licht bijgevijld heb om stagen van 1,9 mm te ontvangen. De bijhorende open stagkousen (Engelse term = open hearts) heb ik gemaakt ui 3mm dik notenhout.
IMGP5139.JPG

De kraag is gemaakt uit 1 mm dik zwart garen, waaraan ik aan één uiteinde een oogsplits gemaakt heb. Het halend part wordt door het gat in de woelingknie (Engelse term = gammoning knee), door het oog van de splits gevoerd en met 3 bindsels aan zichzelf vast gemaakt. In de lus zie zo aan de bovenzijde ontstaat wordt de open stagkous met 2 bindsels bevestigd.
IMGP5140.JPG

Terwijl ik toch aan het hogeschoolpriegelen was heb ik meteen ook maar de kraag van de fokkestag gemaakt. Hier wordt de lijn 2 maal rond de boegspriet geslagen en gezekerd met een splits.
IMGP5141.JPG

Oogsplits gemaakt in een 1,9mm zwart koord voor de grote stag.
IMGP5142.JPG

IMGP5143.JPG

Veel modelbouwplezier :)

Dank voor de leuke blijken van waardering, het meeleven, het volgen en de leukjes :thumbsup:

Dag 409: 31/1/2022 1u45

Muizen voor grote en fokkestag geschuurd uit een blokje noten, met een gat van 1,75 mm om de stag door te schuiven en gefixeerd op de gewenste plaats met een druppel CA-lijm en op kleur gebracht met Humbrol enamelverf mat zwart.

IMGP5144.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 410: 1/2/2022 1u35

Aan de bovenbocht van de grote en de fokkestag komt een strop met bindsel en een oog waar respectievelijk de kruisbramstag en de grootbramstag aan bevestigd worden.

Aan de fokkestag wordt ook een 6,5 mm blok bevestigd voor het geleiden van de grootstengestag.
IMGP5145.JPG

De stagkous in het halend part van de grote stag bevestigd met een “throat seizing” en 2 platte bindsels en de stag verbonden met de stagkous met een hennepkleurige talreep van 0,75 mm, die met 2 platte bindsels met hennepkleurig garen van 0,10 mm gezekerd wordt (priegel de luxe ).
IMGP5147.JPG

IMGP5146.JPG

Overzichtsplaatje
IMGP5148.JPG

Veel modelbouwplezier,

De Royal Caroline groeit als kool Herman, wat ik dan een vreemde actie vind zijn de bevestigingen van de bramstagen, als er een stag aan gort geschoten wordt, zijn er gelijk meer stengen die hun stag kwijt zijn :(:(.
Ongetwijfeld staat dat in de beschrijving van de Caroline, maar toch.
Het blijft wel vreselijk mooi priegelwerk hoor. :worship::worship:

@Pingu57 Hoi Peter, Ik begrijp je bezorgdheid, maar als de stag onder de muis doorgeschoten wordt, blijft de lus van de stag nog altijd rond het masthoofd zitten.
Royal Caroline kon zich verdedigen als ze aangevallen werd, maar ging nooit in de aanval, en werd op langere reizen ongetwijfeld vergezeld van enkele stoerdere meiden. :)
Ook op HMS Victory zie je deze bevestigingswijze en wordt deze door Longridge in detail beschreven.

Dank voor de blijken van waardering voor het fijnere touwwerk. :)

Ik neus ook nog wel eens op internet om dingetjes te bekijken, maar zo had ik het nog nooit gezien Herman, vandaar mijn opmerking.
Als mijnheer Longridge dit zo opgetekend heeft, zal het ongetwijfeld kloppen. Hij is tenslotte een autoriteit op dit gebied.

Back