Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag 266: 21/06/2021 2u00

Alle beugels geplooid op maat rond de jufferblokken en dicht gesoldeerd. De lange beugels voor de bezaan ontdaan van overtollig tin en gezwart met patina-zwart. Bij het spoelen onder stromend water hebben er echter 3 het hazenpad genomen in de afvoerbuis. Na demontage van de buizen onder de wastafel, kon ik er 2 inrekenen, de derde heeft de woonplaats verlaten ☹. Morgen maar verder.

Dag 267: 22/06/2021 0u45

Een nieuwe beugel geplooid voor degene die ontsnapt is.

Alle resterende beugels opgekuist en gezwart.

IMGP4789.JPG

Af en toe een vreemde ting in de werkzone ! Spoken? Nee, 9 beugels zijn opengesprongen na het zwarten.

Ik denk dat Marc gelijk heeft Herby, als ik messing soldeer dan schilder ik het altijd zwart om dit soort problemen te voorkomen. Goed kans dat wanneer je straks de talrepen aanspant er nog meer open springen...

Dank voor het meeleven en meedenken.
De slots in de rusten probeer ik een beetje aan de enge kant te maken, zodat, na het aanbrengen van de naald, de ijzers niet meer kunnen openzetten.
Bij de Victory was het solderen helemaal niet gelukt, en daar is tot nu toe nog geen enkele terug open gekomen.
Fingers crossed dan maar :)

Dag 268: 23/06/2021 1u00
De gleufjes voor de jufferblokken en het gat voor de oogbout in de rusten van de fokkemast gemaakt.

Dag 269: 26/06/2021 1u45

De gleuven voor de jufferblokken in alle resterende rusten gevijld en de zijkanten van de rusten gefineerd met noten 0,5 x 3 mm. De uitstekende delen gelijk geschuurd.
IMGP4790.JPG

Veel modelbouwplezier,

Geen update zonder foto, dus meteen 2 modelbouwdagen :)

Dag 270: 27/06/2021 1u15

De bovenkanten van alle rusten gefineerd met noten 0,5 x 6 mm en passend gemaakt voor de uitparingen in de sierlijst.

Dag 271: 03/07/2021 3u20

De puttingijzers bestaan doorgaans uit een aantal schakels, maar in AotS zijn deze getekend als een enkele gesmede stang, die bovenaan in de ring rond de onderste jufferblokken haakt, en onderaan met een bout tegen de scheepswand wordt bevestigd net boven het bovenste berghout. Hoe meer naar achter op de rust, hoe schuiner het puttingijzer komt te staan, waardoor dus geen enkel ijzer even lang is. Daarom maak ik deze uit zwart koord 0,5 mm. Aan elke metalen band van de jufferblokken wordt dus een touw bevestigd met een “nep”oogsplits, gezekerd met een vleugje roze Zap-CA-lijm. Met de rust in de bankschroef leg ik nu de jufferblokken in de uitsparingen en lijm er met SLO-Zap een op lengte geknipte messing sierstrip op, die dient als “naald”. Hierdoor ontstaat er een eenheid tussen de rusten en de sierstrip op de romp die hiervoor onderbroken werd.

Een hele uitleg, en het uitvoeren vergt ook best wel wat tijd. Vandaag de volledige bakboordrusten afgewerkt, klaar voor plaatsing.
IMGP4794.JPG

Veel modelbouwplezier,

Hello Herman. Verskoon asseblief as dit een dom vraag is, maar zit die een korrek? Ik begin nouw maar eers leer van tuigage.
en @Jaques
:) Als je een zekere reputatie opbouwt, word je strak in het oog gehouden.
Die jufferblok moet inderdaad nog een draaitje krijgen. bij de meeste heb ik dat bij de montage al gedaan, deze is voorlopig hieraan ontsnapt, maar ten laatste bij het plaatsen van de talrepen wordt dit, des noods met brute kracht, bijgedraaid. De 4e grote jufferblok van de fokkemast zal daar trouwens ook niet aan ontkomen.

Veel modelbouwplezier,

Geprikkeld door jullie opmerkzaamheid heb ik maar meteen gekeken of ik deze jufferblokken tot de orde kon roepen.
ik heb 2 naalden in de gaatjes van de betrokken jufferblok gestoken en dan met een platte bektang een draaibeweging uitgevoerd. de ene gaf al iets vlotter mee dan de andere, maar ze nemen nu allen de correctie positie in. :thumbsup:

Dank aan allen voor de interesse in de vorderingen.

Dag 272: 04/07/2021 2u05

Vandaag de volledige stuurboordrusten afgewerkt, klaar voor plaatsing.

Omdat de puttingijzers in het verlengde van de stagen moeten gemonteerd worden, gaan de rusten even in de opslag, tot ik de ondermasten en marsen gemaakt heb. Dat kan dus nog een paar maandjes duren.

Dag 273: 05/07/2021 1u25

Stukjes noten lat van 1,5 x 3 mm op 7,5 mm lang gezaagd en geslepen, gevijld en geschuurd tot de vorm er in zat voor de ontbrekende klampen (kikkers) voor aan de zijkant van de boegspriet.

De nodige stukken noten op maat gezaagd voor de 4 ankers. Voor elk type anker heb ik reeds in het midden een gleuf gezaagd/gevijld voor de ankerstok, net diep genoeg zodat tussen de 2 latten een minuscule gleuf ontstaat. Dit werd gedaan om het drogen van het hout te bevorderen nadat het anker enige tijd op de zeebodem had doorgebracht.
Van elk type anker heb ik vervolgens er 1 bijgevijld zodat de vorm van de armen beter overeenkomt met de tekeningen in AotS, en om de gietranden te verwijderen. Aandachtspunt: als het anker niet helemaal recht is, probeer het dan niet te plooien, het breekt (ervaringsdeskundige ).
IMGP4814.JPG

Van links naar rechts: onbehandeld standaardanker uit de kit van Panart (63 mm)l; bijgewerkt standaardanker; bijgewerkt kleiner anker (Corel 50 mm); onbehandeld anker van Corel. Op de voorgrond rechts de originele ankerstokken van Corel.

Dag 274: 06/07/2021 0u45

De 2 andere ankers bijgevijld en de gleufjes in het midden van de ankerstokken gezaagd/gevijld.

Dag 275: 10/07/2021 2u45

Ankerstokken in vorm geschuurd op de schijfschuurmachine, en in nerfrichting afgewerkt met een schuurlat.

De 2 helften aan elkaar gelijmd met houtlijm, en gelijk geschuurd met een schuurlat.
IMGP4815.JPG

Elke ankerstok voorzien van 4 touwtjes, doordrenkt met roze Zap-CA-lijm en geplet tussen de bankschroef.

De onderdelen van de sloep los gesneden, de koolranden opgeschuurd, de onderzijde van de spanten en de boegversteviging verjongd om een vlot verloop van de huidgangen te verzekeren en in elkaar gelijmd.
IMGP4816.JPG
IMGP4817.JPG

Veel modelbouwplezier,

@Heinrich Dank voor de mooie woorden.
Allen bedankt voor het volgen , de likes, ...

Dag 276: 11/07/2021 0u50

De spanten van de sloep op de kiel gelijmd, na spanten 2 tot en met 5 ingezaagd te hebben op de hoogte waar die na het beplanken afgebroken moeten worden.

De ankers satijnzwart geschilderd en de ankerstokken met D-oil ingestreken.

IMGP4830.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back