Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dank aan @pietsan en @Pingu57 voor de mooie woorden en aanmoediging.:thumbsup:

Dag 449: 13/3/2022 3u50

Grootbramsteng:

Slothout in de voet van de grootbramsteng geplaatst (gezwart messing 0,7mm), en de bramsteng met zijn ezelshoofd definitief geplaatst.

Een grommer van zwart koord 0,5 mm op de hommer gelegd.

2 dubbele lengtes zwart garen 0,5 mm afgemeten voor het want. Halfweg dubbel genomen en er een plat bindsel van 7 slagen van zwart koord 0,25 mm op gelegd zodat een lus ontstaat.

De uiteinden door de gaatjes in de dwarszalingen gevoerd en voorzien van een oogsplits. Deze met een wit bindsel stijf gezet op de spreeworsten van het stengewant.

2 enkele lengtes bovenaan voorzien van een lus met bindsel van 7 slagen en op gelijke wijze als de eerste hoofdtouwen bevestigd.

De bramstengepardoens: 2 lengtes zwart koord 0,5 mm afgesneden, elk voorzien aan het boveneinde van een lus met zwart bindsel van 0,25 mm koord en over de hoofdtouwen gelegd.

In de onderzijde is een 3 mm jufferblok bevestigd met een “throat seizing” en 2 platte bindsel. Deze is met een hennepkleurige talreep stijf gezet op de kleinste jufferblok op de pardoensrust.

Ten slotte wordt de grootbramstengestag over de pardoens gelegd. De stag heeft een lus met bindsel bovenaan, en loopt door een 4-1 blok dat met een strop aan het hoofd van de voormarssteng bevestigd is. In het halend part komt een oogsplits, die met een hennepkleurig bindsel verbonden wordt met de strop die aan de achterzijde van de lus van de fokkestag hangt.
20220313_224252.jpg

upload_2022-3-17_16-59-6.jpeg

IMGP5229.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 450: 14/3/2022 2u20

Voorbramsteng:

Slothout in de voet van de voorbramsteng geplaatst (gezwart messing 0,8mm), en de bramsteng met zijn ezelshoofd definitief geplaatst.

Een grommer van zwart koord 0,5 mm op de hommer gelegd.

2 dubbele lengtes zwart garen 0,5 mm afgemeten voor het want. Halfweg dubbel genomen en er een plat bindsel van 7 slagen van zwart koord 0,25 mm op gelegd zodat een lus ontstaat.

De uiteinden door de gaatjes in de dwarszalingen gevoerd en voorzien van een oogsplits. Deze met een wit bindsel stijf gezet op de spreeworsten van het stengewant.

2 enkele lengtes bovenaan voorzien van een lus met bindsel van 7 slagen en op gelijke wijze als de eerste hoofdtouwen bevestigd.
20220314_232630.jpg

De voorstengepardoens kunnen nu met de jufferblokken op de rusten stijf gezet worden. (kleine jufferblokken)
20220314_232541.jpg

Totaalplaatje:
IMGP5231.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 451: 15/3/2022 1u45

De bramstengepardoens: 2 lengtes zwart koord 0,5 mm afgesneden, elk voorzien aan het boveneinde van een lus met zwart bindsel van 0,25 mm koord en over de hoofdtouwen gelegd.

In de onderzijde is een 5 mm jufferblok bevestigd met een “throat seizing” en 2 platte bindsel. Deze is met een hennepkleurige talreep stijf gezet het jufferblok op de pardoensrust tussen de eerste en de tweede geschutspoort..

Kluifhout: Het plaatsen van het kluifhout heb ik zo lang mogelijk uitgesteld om schade bij het draaien van bakboord naar stuurboord en terug te vermijden.

Aan het uiteinde van het kluifhout komt een beweegbare ring, met 2 haken en een 2,5-1 blok. Het staand part van de kluiverstag wordt met een oogsplits aan deze ring bevestigd.

20220315_195656.jpg
De ring is gemaakt van messingdraad 0,8 mm en de haken uit 0,5 mm, de schijn er af gehaald met patina zwart.

Veel modelbouwplezier,

Het staand part van de kluiverstag wordt met een oogsplits aan deze ring bevestigd.
Hier ben ik wel heel benieuwd naar Herman, bij de botter heb ik deze ring ook gemaakt, hier noemen ze dit de uithaler, om de kluiver uit te zetten of in te halen, en daar zit geen staand part aan, maar de hoek van de kluiver.
Vandaar dat ik heel nieuwsgierig ben geworden, hoe het bij dit schip komt :koud::koud:

@Pingu57 Het is best mogelijk dat deze ring waarvan ik de exacte benaming niet kon vinden ook werkelijk zo heet. In het Engels heet het alvast de "jib traveler". Aan het open haakje komt inderdaad de hoek van de kluiver. Aan het gesloten haakje komt het staand part van de "uithaler", het touw dat de ring naar boven trekt.
Alvast een klein voorproefje van de volgende update :)
20220316_001114.jpg

Het koord dat hier aan de ring zelf bevestigd is is de stag waar de kluiver aan bevestigd kan worden. Ik heb die hennepkleurig uitgevoerd, in tegenstelling tot de andere stagen, omdat deze soepel moet blijven bij het in- en uithalen, en omdat hij door een schijf loopt die tegen de zijkant van het hoofd van de voormarssteng bevestigd is.
Het open haakje, zichtbaar in het midden van de gesloten haak, is gesloten met een zwart bindseltje.

Veel modelbouwplezier,

Aan het gesloten haakje komt het staand part van de "uithaler",

Dan gaan we het geheel waarschijnlijk in de volgende update zien, ik heb namelijk aan mijn uithaler nog een oogje zitten, om de kluiver weer in te kunnen halen.
Ik kan mij deze constructie nog niet helemaal voor de geest halen , moet ik eerlijk zeggen, misschien heb ik er een teveel:bier: gehad

Dag 452: 16/3/2022 xu45

Kluifhoutring (‘jib traveler”)voorzien van een uithaler.

De ring over het kluifhout geschoven, de uithaler door het gat van de schijf in het kluifhout gestoken, door de onderste schijf in de duizendpoot en belegd op de voorreling van het bakdek.
20220319_190000.jpg
Aan het uiteinde van het kluifhout een 4-1 blok voor de voorbramstengestag bevestigd.
20220316_230550.jpg

Een lijn zwart 0,25 mm aan het achtereind van het kluifhout gesplitst.

Het kluifhout op de pin aan de voorzijde van de boegspriet gelijmd, en de achterzijde gezekerd met het zwart koord.
20220320_115928.jpg

De voorbramstengestag, die eerder al aan de stuurboordapostel bevestigd was, door het 4-1 blok aan het einde van het kluifhout geregen, aan het einde van het staand part met een bindsel van 7 slagen van een oog voorzien, dit oog over de top van de voorbramsteng gelegd en op lengte opgespannen.

Strag voor de kluiver door de bovenste schijf aan bakboord van het voorstengehoofd geregen
20220316_230657.jpg

en belegd op… AotS tekent de lijn naar de pardoensrust, maar ik heb daar enige twijfel over. Ik heb het halend part dus voorlopig op een vrije korvijnagel op de nagelbank naast de klok belegd.
20220316_230711.jpg

Een alternatief zou de oogbout achteraan de rust van de fokkemast zijn..

Het staand want in al zijn glorie
IMGP5234.JPG

IMGP5237.JPG

Veel modelbouwplezier,

ik blijf het wat vreemd vinden dat er geen inhaler bijzit.

Bij de Victory is er wel een inhaler aan verbonden. AotS Royal Caroline tekent er geen. Ik vermoed dat de neerhaler, die aan de bovenhoek van de kluiver bevestigd is en door het kleine blokje aan de "jib traveler" loopt, tevens dienst doet als inhaler. Als je de uithaler lost en aan de neerhaler trekt, zal de "jib traveler" van zelf ook naar het voorschip getrokken worden.

Mooi werk weer Herby :thumbsup:. Volgens mij zie ik hier voor het eerst een loopring/travelaar (jib traveler) op een Engels getuigd schip wat natuurlijk een leuk detail is:)

Dank voor de leuke reacties. :thumbsup:

Dag 453: 19/3/2022 2u30

Nu het staand want van de masten afgewerkt is, moeten de ra’s voorbereid worden.

Al het houtwerk was vorige zomer al gedaan.

Voetpaarden.

Eerst moeten de verticale steunen van de voetpaarden geplaatst worden. (Engelse term = stirrups.
20220320_002718.jpg

Na het opmeten van de plaats heb ik in de ra’s 0,5 mm gaatjes geboord. De “stirrups zijn gemaakt van zwart koord 0,5 mm, aan de ene zijde voorzien van een oogsplits, van onder naar boven door het gaatje gestoken, en bevestigd met 3 slagen rond de ra. De “stirrups” worden stijf gezet met een weinig dunne CA-lijm.
IMGP5239.JPG

4 down, 3 to go

Veel modelbouwplezier,

Back