Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dank voor alle leukjes :thumbsup:

Dag 235: 12/05/2021 0u05

6 paaltjes van 3 x 3 mm op maat gezaagd.

Dag 236: 13/05/2021 2u05

Bij de 4 buitenste paaltjes de kop in vorm gevijld.

De 2 buitenste en de 2 binnenste paaltjes afgewerkt (hoeken afgeschuind, katrolschijven aangebracht, gleuf voor de nagelbank gevijld) en met messing pinnen van 0,9 mm dry-fit op hun plaats gezet.

2 oogbouten op de basisplank geplaatst met een weinig SLO-Zap.
IMGP4720.JPG

Ze mogen bij mij ook eens het dek komen zwabberen van het schuurstof :)

Veel modelbouwplezier,

Dag 236: 14/05/2021 2u15

Bij laatste 2 paaltjes de kop in vorm gevijld. De nagelbanken op maat gemaakt en de 12 gaten van 1,2 mm voor de korvijnagels geboord. Het geheel dry-fit geplaatst om de uitlijning te controleren.
IMGP4721.JPG

2 enkelschijf katrolblokken van 4,5 mm op maat geschuurd en het gat bijgeboord (de hoeken uit geslepen met de zijkant van de boor zodat de lijn een vloeiend verloop krijgt als deze door het blok geregen wordt).
IMGP4722.JPG

Uit een stukje massief notenhout de boog voor boven de bel gevijld/geschuurd, en aan onder en bovenzijde voorzien van een rand in noten 0,5 x 5 mm, afgeschuurd tot 4 mm, zodat aan beide zijden van het massieve hout een randje van 0,5 mm over blijft.
IMGP4723.JPG

ver van af, maar even passen en poseren voor de foto :)

Dag 237: 15/05/2021 2u35

De zijkanten van een noten latje 1 x 4 mm schuin gevijld, geweekt en met de soldeerbout gebogen, op maat geschuurd en op de boog van het belhuis gelijmd. Daarop een lat van 0,5 x 5 mm bevestigd en het geheel in de Danish Oil gezet.

2 steunen gemaakt van 3 mm lang uit noten 1 x 3 mm, aan de bovenzijde voorzien van een inkeping en aan de onderzijde afgeschuind. Deze steunen komen tegen de binnenzijde van de 2 middelste zuilen, en in de inkeping komt de as van de scheepsbel te liggen.

2 katrolblokken voorzien van hun strop en oogbout en op de basislat van de korvijnagelbank achteraan het bakdek geplaatst. Korvijnagelbank op zijn plaats gelijmd.

Uit massief notenhout een balk gemaakt waaraan de scheepsbel bevestigd wordt, aan beide zijden voorzien van een 1mm gat voor de as waar die op kan draaien.

Klokkestoel in de beugeltjes gelegd en het dakje er op gelijmd. De klok is dus bewegbaar, maar onderaan de massieve bel een gat boren voor het koordje zal er niet in zitten.

Het volledige bakdek met zijn verschansing en nagelbanken, kraanbalken en bolders in de Danish Oil gezet.

IMGP4724.JPG
IMGP4727.JPG
IMGP4726.JPG
IMGP4725.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor alle leuke reacties :)

Dag 239: 19/05/2021 0u40

Template gemaakt van het bakdek en de plaats van de oogbouten rond de fokkemast en voor de ijzers van de penterbalken en de plaats van de steunen voor de falkonetten.
plan_2b bakdek.jpg

De 9 oogbouten bijgeslepen en gezwart en geplaatst rond de opening voor de fokkemast.
IMGP4730.JPG

Dag 240: 20/05/2021 1u55

Penterbalk: een balkje walnoot van 6 x 6 mm, 58 mm lang in vorm gezaagd/geschuurd/gevijld, van 4 ringen, gemaakt van zwart koord van 1 mm dik, voorzien. Dit koord met een halve steek onderaan gebonden en doordrenkt met dunne CA-lijm. De uiteinden afgesneden met een hobbymes. Het koord geplet tussen een bankschroef zodat het eerder op metalen banden lijkt. Het geheel ingestreken met Danish Oil.

De steun voor de penterbalk, die tussen de bolders op de verschansing aan stuurboord komt, gemaakt van het hardhout van de balein van de parasol.

IMGP4731.JPG

Veel modelbouwplezier,

Hopelijk heb je rekening gehouden met de hoofdtouwen van het fokkewant Herby, want daar gaat de penterbalk doorheen steken... De kit van Mantua heeft geen penterbalken, dus op mijn Caroline zitten ze er niet op. Wel weer een mooi detail :thumbsup:

Ik vond die penterbalk een leuk detail: op de Victory in Portsmouth is deze aan bakboord opgezet, en ligt die aan stuurboord langs de verschansing, maar noch Longridge, noch McKay beschrijven ze, dus op mijn Victory zijn ze niet aanwezig :(

Eigenlijk helemaal niet, maar ik heb deze geplaatst volgens de tekeningen van AotS, en als ik de rust en de plaatsing van de hoofdtouwen ook op basis daarvan uitvoer, zou het moeten goed komen... hoop ik... :eek::oops:
Ben benieuwd of het allemaal goed komt, we zien het wel voorbij komen...

Dank voor de leuke reacties :)

Dag 241: 21/05/2021 2u05

De steun voor de penterbalk gemaakt, die tussen de bolders op de verschansing aan bakboord komt.

Zuilen voor de falkonetten op bakdek en achterdek gemaakt van noten 4 x 4 mm, 4 van 7 mm lang en 4 van 24 mm. De hoeken afgeschuurd tot de zuilen achtzijdig zijn. Bovenaan een gat van 1,2 mm geboord voor de steun van de falkonet en onderaan 0,8 mm voor een pinnetje om in het dek te verankeren.

De onderdelen van de falkonet opgepoetst met een fijne schuurlat en gemonteerd. Vervolgens ondergedompeld in Patina zwart. De falkonet bovenaan en een nageltje onderaan in de houten zuil gelijmd met een zuchtje SLO-Zap.

De zuiltjes met Danish Oil ingestreken. Klaar om te plaatsen.

IMGP4732.JPG
IMGP4733.JPG

Veel modelbouwplezier :banana:

Dag 242: 22/05/2021 3u55

Uit messingstaf diameter 1,5 mm de railing voor op het achterschip gemaakt volgens de tekeningen in AotS, met patina zwart gekleurd en met Danish Oil gefixeerd.

Het messing gedeelte van de helmstok gepatineerd en de knop goudkleurig geschilderd. Het geheel in de roerkoning gelijmd met een weinig SLO-Zap.
IMGP4734.JPG
IMGP4735.JPG

Ik ben aan het twijfelen of ik die falkonetten ook met D-oil zou behandelen of zo laten.

Diverse messing ornamenten van gietresten ontdaan en goudkleurig geschilderd.

Back