Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Herby, het kleine trapje naar het dak van de statiekajuit heeft op de foto wel erg blanke staanders, daar dit op 3 verschillende afbeeldingen te zien is, lijkt het niet aan de foto te liggen. Eigenlijk vind ik ze te blank en passen daarom niet in het totaal plaatje. Waarom heb je die niet het zelfde gekleurd als de trappen tegen de verschansing ?
 
Waarom heb je die niet het zelfde gekleurd als de trappen tegen de verschansing
Inderdaad Piet, als ik even terugkijk zien ze er veel bleker uit.
Bij de kit zitten die trapbomen en ze zijn van beuk.
Het enige verschil is dat de trappen tegen de verschansing al een laagje Danish oil gekregen hebben en het 2-treden trapje nog niet.
Als dat gedaan is zal het ongetwijfeld niet meer zo bleek zijn.
 
Dag 226: 03/05/2021 0u45

Railing geplaatst rond het trapgat aan de achterzijde van de statiekajuit, samengesteld uit 4 naainaalden en wit koord, bevestigd met 2 (valse) oogsplitsen.
IMGP4708.JPG


Oogbouten voor de blokken onder de 2 nagelbanken afgeslepen en gebruineerd.
 
Dag 227: 04/05/2021 0u40

12 bokken bijgeschuurd (1 maat enkelschijf in de kit) tot ik 6 blokken heb van 2,2mm en 6 blokken van 4,5 mm.

Dag 228: 05/05/2021 1u00

De blokken afgewerkt met een schuurstaaf korrel 220, en met een sleutelvijl de groeven voor de strop aangezet. Met een 0,7 mm boor de gaten in de blokken rond gezet zodat de lijn die er door gaat een vloeiend verloop heeft. De blokken met Danish Oil ingestreken. De 6 kleine blokken met 0,5mm zwart koord van een strop voorzien. Een eind 0,5mm koord door het oog van de oogbout geregen en dubbel genomen. Een bindsel van 3 toeren gelegd met zwart koord 0,3 mm. Het blok in de splits van het dikste koord gelegd en afgebonden met een halve steek. De knopen met roze Zap aangestipt; de uitstekende einden afgesneden.

IMGP4709.JPG

Onderaan: de geleverde blokken
Midden links: de bijgewerkte blokken op originele grootte (5,25 mm)
Midden rechts: de bijgewerkte blokken, gereduceerd tot 4,5 mm, voorzien van strop en oogbout
Boven: de gebruikte koorden, de lijm voor het borgen van de knoopjes en de naald voor het leggen van de bindsels.
 
Dank voor alle reacties en "leukjes" :thumbsup:

Dag 229: 06/05/2021 1u00

De 6 grote blokken voorzien van strop en oogbout. Blokken geplaatst voor de grote mast (2 kleine en 2 grote)
IMGP4710.JPG

en 8 onder de nagelbank op het bakdek.
IMGP4712.JPG


Bakboorderker geplaatst met een steepje constructielijm “Tec7”. (foto volgt later)

Begonnen met de nagelbank voor de grote mast: de basis bestaat uit een noten balkje van 5 x 5 mm, dan komt een sierring, gemaakt van jufferblokken met diameter 5 mm, en dan een stukje rondhout van 4 mm diameter.
IMGP4711.JPG
 
Dag 230: 07/05/2021 1u30

Stuurboorderker geplaatst met een streepje constructielijm “Tec7”.

Rundhout voor de nagelbanken voorzien van groeven door te klemmen in een boorkop. Bovenbalk voor de bootsteun samengesteld uit noten latjes van diverse afmetingen:

- 2 stuks van 0,5 x 5 mm

- 1 stuk van 1 x 6 mm

- 1 stuk van 1,5 x 5,5 mm rondom afgeschuind en voorzien van 4 gaten van 0,75mm

IMGP4713.JPG
 
Dag 231: 08/05/2021 1u45

Verder met een lat van 2 x 6 mm, waarvan de bovenzijde in het kenmerkend profiel gevijld is.
IMGP4714.JPG


De steunbalken gemonteerd met stukjes messingstaf van 1,4 mm, en gleuven gezaagd/gevijld van 1,5 mm voor de korvijnagelbank.

Nagelbank gemaakt van noten 1,75 x 5 mm, de zijkanten in profiel geschraapt/gevijld en voorzien van 8 gaten van 1,2 mm.
IMGP4715.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dag 231: 08/05/2021 1u45

Verder met een lat van 2 x 6 mm, waarvan de bovenzijde in het kenmerkend profiel gevijld is.
Bekijk bijlage 439481

De steunbalken gemonteerd met stukjes messingstaf van 1,4 mm, en gleuven gezaagd/gevijld van 1,5 mm voor de korvijnagelbank.

Nagelbank gemaakt van noten 1,75 x 5 mm, de zijkanten in profiel geschraapt/gevijld en voorzien van 8 gaten van 1,2 mm.
Bekijk bijlage 439482

Veel modelbouwplezier,
:thumbsup:
 
Omdat jullie het zo mooi en leuk vinden, meteen maar het vervolg. :thumbsup:

Dag 232: 09/05/2021 1u55

Gleuven voor de katrolschijven geboord, messing katrolschijven diameter 6 mm afgeslepen tot ze nog 1,4 mm dik waren, assen van 2 mm messingstaf gemaakt en al het messing gezwart en geplaatst. Kleine versiering van 3 x 3 x 0,5 mm aangebracht, ook op de nagelbank op het bakdek.

IMGP4716.JPG
 
Back
Top