Retro F3A Modellen

Een mooi draadje met veel bruikbare tips.
Een veel besproken onderwerp evenals vermogen bij motoren.
Tonaal geluid (vlieggedrag ) is het meest irritant aan de 2 takt motoren.
Motor op rubber zetten ,alle resonantie uit het model halen, kieren en gaten stroomlijnen.
Type propeller ,spinner toepassen enzovoort.
Vanmorgen zijn de eerste 2 producten gelost uit de mal.
Even spannend omdat vanwege de vorm ,de schuin oplopende rompaansluiting de kap wat vervormd moest worden.
De epoxy is half uitgehard waardoor vervormen nu nog gemakkelijk gaat ,25 gram schoon aan de haak weegt de cockpit.

 
Ik krijg komende week een bouwdoos van de Blue Angel 60 binnen.
Volledig houtbouw en exact zoals Kato hem bedacht heeft.
Het is een voorserie, de officiele leverdatum word begin april, prijs rond de 250 Euro.
Bij Ratzo modellbau.
Hij word voor electro.
Maar ik open dan wel een apart draadje.
angel.jpg



GJ
 
Ik krijg komende week een bouwdoos van de Blue Angel 60 binnen.
Volledig houtbouw en exact zoals Kato hem bedacht heeft.
Het is een voorserie, de officiele leverdatum word begin april, prijs rond de 250 Euro.
Bij Ratzo modellbau.
Hij word voor electro.
Maar ik open dan wel een apart draadje.
Bekijk bijlage 425996


GJ
ga ik zeker volgen, ik twijvel nog tussen een curare of een Blue Angel, de lijnen van de Blue Angel zijn net even wat mooier dus dat word in April een bouwdoosje bestellen :banana:
is toch wel een volledig houtbouw kist he :D...... neee nee neeee we gaan niet weer beginnen :yes:

betekent wel dat de MKato super chipmunk f3a 120 bouwdoos nog ongemoeid blijft :p
 
Nou, er zit een plastic cockpitkap bij.
Ik hoop dat mijn E-tracts erin passen, die heb ik voor een enorm bedrag (20 Euro) uit China laten komen.

GJ
 
Laat die Kato maar toe. Veuls te veel waard geworden. Verzamelwaar... oud hout...
Een Rembrandt zal het niet worden, Ming vaas? Wel 'Kato' of MK...
Graupner nieuw in doos... 30 jaar oud... het balsahout verstoft...

Jaja... RC1... Die Mach One... maar nog zoveel te bouwen wat eerst moet... 3 jaar Kaos bouwen... ook nog eens ex-ARF...

Retracts maak je pas op het model. Ook al zijn ze zo goedkoop dat het tot negatieve spaarrente lijdt... Haha
 
Ik heb Ratzo ook al gevraagd of ie de Aurora ook op de markt kan brengen.
Maar die heeft een gfk uittlaattunnel en motorkap, dus ik vraag me af of ie dat wil>
Hij mailde me net dat de Engel op de post is, dinsdag moet ie dus hier zijn.
Ik ga wel in de huiskamer bouwen, te koud in de kelder en geen ruimte in het bouwhok.

GJ
 
Laat die Kato maar toe. Veuls te veel waard geworden. Verzamelwaar... oud hout...
Een Rembrandt zal het niet worden, Ming vaas? Wel 'Kato' of MK...
Graupner nieuw in doos... 30 jaar oud... het balsahout verstoft...

Jaja... RC1... Die Mach One... maar nog zoveel te bouwen wat eerst moet... 3 jaar Kaos bouwen... ook nog eens ex-ARF...

Retracts maak je pas op het model. Ook al zijn ze zo goedkoop dat het tot negatieve spaarrente lijdt... Haha

zou die originele Kato bouwkit nou echt wat waard zijn denk je ??
oud balsa word minder heb ik inderdaad vaker gehoord, doch als ik in de doos kijk zie ik werkelijkwaar prachtige kwaliteit hout die kakelvers lijkt..
 
Het is altijd.. wat een gek er voor geeft.
Ik heb vroeger Marklin treinen gehad.
Er kwam ooit eens een man die treinen verzamelde en die had exact de locomotief die ik als kind gehad had.
Bleek dat ding 1200 gulden waard te zijn.
Ik heb hem voor mijn kerstrapport gekregen, denk hooguit 100 gulden.
Zelfde met de Hanno Special motor, denk dat je die kocht voor 250 gulden.
Ze vragen er nu 600 euro voor, en mensen betalen dat ook nog.


GJ
 
Een Aurora zal voor Ratzo modellbau niet interessant zijn. De Aurora is voor een motor met achteruitlaat, die zijn nauwelijks meer verkrijgbaar. Als je er een vind zijn het meestal hoogtoerende motoren waarmee je op geen enkel veld meer welkom bent.

Elektro zou eventueel kunnen maar dan moet het ontwerp behoorlijk op de schop, dat is behoorlijk wat werk. De vraag is of dat lonend is.

Grt,

Arnoud.
 
Het is dat ik al een volgend model heb uitgekozen anders is dit wel een heel mooie Curare.
CPLR de Huidige F3A wereld kampioen is er ook een aan het maken.
Heeft 3 Minares gehad en geen Curare.
Ook de speedbrakes zijn hier goed te zien.

 
Zelfde met de Hanno Special motor, denk dat je die kocht voor 250 gulden.
Ze vragen er nu 600 euro voor, en mensen betalen dat ook nog.
Toch een klein beetje nuanceren, een Hanno Special kostte 675 gulden in 1990 Mijn Longstroke Webra was in 1983 425 gulden zonder uitlaat.
Maar dat ze gezocht zijn weet ik, heb zelfs € 1200 voorbij zien komen.
Ik had er 2.
 
Het is altijd.. wat een gek er voor geeft.
Ik heb vroeger Marklin treinen gehad.
Er kwam ooit eens een man die treinen verzamelde en die had exact de locomotief die ik als kind gehad had.
Bleek dat ding 1200 gulden waard te zijn.
Ik heb hem voor mijn kerstrapport gekregen, denk hooguit 100 gulden.
Zelfde met de Hanno Special motor, denk dat je die kocht voor 250 gulden.
Ze vragen er nu 600 euro voor, en mensen betalen dat ook nog.


GJ
dat is waar, is maar net wat een liefhebber er voor over heeft, ben eigenlijk best wel benieuwd wat ie zal doen op e-bay :p
misschien maar eens proberen en zien of er reactie op komt
 
Toch een klein beetje nuanceren, een Hanno Special kostte 675 gulden in 1990 Mijn Longstroke Webra was in 1983 425 gulden zonder uitlaat.
Maar dat ze gezocht zijn weet ik, heb zelfs € 1200 voorbij zien komen.
Ik had er 2.

Dan waren ze duurder dan ik ooit vermoedde..
675 gulden dat was een half maandsalaris.
Ik vond YS 4takten al prijzig.

Ed, welke Curare is dit, van welk fabrikaat?

GJ
 
Ik vond YS 4takten al prijzig.
De YS 4 takten waren zo rond de 1200 gulden.
Ik heb ooit een 120 AC 2e hands gekocht voor 850 gulden, vele honderden vluchten mee gemaakt.
Een fantastische motor.
Heb deze nog in de orginele verpakking.
Is ook geld waard.
Moet nog even wachten op de retro status.
Er is in Frankrijk een heel actieve Retro F3a groep, een van de groepsleden heeft er een stuk of 10 gemaakt.
Ga wel even op zoek, als je een romp hebt zijn de vleugels en het stabilo snel gemaakt.
Mijn ervaring 20 % bouwtijd voor de vleugels en het stabilo ,de rest is voor de romp.
 
Lijken mij beplankte vleugels..
Als ik me kwaad maak, 1 dag werk.
Maar laat ik eerst maar eens de Blue Angel bouwen.
Ik zal wel je tips nodig hebben.. ik heb niet zo veel RC1 modellen gebouwd dus de kennis ontbreekt deels.

GJ
 
Lijken mij beplankte vleugels..
Als ik me kwaad maak, 1 dag werk.
Maar laat ik eerst maar eens de Blue Angel bouwen.
Ik zal wel je tips nodig hebben.. ik heb niet zo veel RC1 modellen gebouwd dus de kennis ontbreekt deels.

GJ
een bouwpakketje bouw jij toch zo even in elkaar .. daar heb jij toch geen hulp bij nodig als ik jou zo hoor praten

pas geleden las ik ergens op t forum dat je een toestelletje zelf ontwerpt en in een paar dagen in elkaar bouwt.... dan is een bouwpakketje voor jouw een koud kunstje toch :rolleyes:
 


In mijn zoektocht naar de curare kit kwam ik wat amerikaanse modellen tegen en wat bouwtechnieken.
De tiporare van Dave Brown ,een Curare kloon en een oude bekende Bil cunningham is ook weer actief in het retro circuit.
In de VS is ook een actieve groep retro bouwers
 
Back
Top