Retro F3A Modellen

Lijken mij beplankte vleugels..
Als ik me kwaad maak, 1 dag werk.
Mooie verhalen horen bij hobby,ook bij modelbouw.
Dit lokt weer reacties uit..
Ben nu 5 maanden bezig met de Magic en tussendoor met wat andere kleine projecten.
Droogtijd en het verzamelen van onderdelen vreet tijd.
Laten wij ons beperken tot techniek en het onderwerp.
 
een bouwpakketje bouw jij toch zo even in elkaar .. daar heb jij toch geen hulp bij nodig als ik jou zo hoor praten

pas geleden las ik ergens op t forum dat je een toestelletje zelf ontwerpt en in een paar dagen in elkaar bouwt.... dan is een bouwpakketje voor jouw een koud kunstje toch :rolleyes:

Het is iets heel anders om zelf iets te ontwerpen en te bouwen dan een bouwpakket.
Bij een bouwpakket moet je de gedachten van iemand anders aanhouden.
En vleugels snijden is 10 minuten werk, beplanken kan binnen een nacht.
Ik kan het je zelfs in de praktijk laten zien, als je in de ochtend komt dan is in de avond de vleugel klaar, dus niets aan gelogen.

In Duitsland is ook een groep retro vliegers, veel Curare vliegers, ook omdat Schweighofer destijds die ARF Currare uitgebracht heeft.
Ik was al begonnen aan de Blue Angel 20 maar toen kwam Ralf met het voorstel, dus dan wordt het een .60.
Ik zal tips nodig hebben wat betreft bekleden, ik denk glasweefseltje over de romp.. maar dat behandel ik in mijn eigen bouwdraadje.

GJ
 
Het is iets heel anders om zelf iets te ontwerpen en te bouwen dan een bouwpakket.
Bij een bouwpakket moet je de gedachten van iemand anders aanhouden.
En vleugels snijden is 10 minuten werk, beplanken kan binnen een nacht.
Ik kan het je zelfs in de praktijk laten zien, als je in de ochtend komt dan is in de avond de vleugel klaar, dus niets aan gelogen.

In Duitsland is ook een groep retro vliegers, veel Curare vliegers, ook omdat Schweighofer destijds die ARF Currare uitgebracht heeft.
Ik was al begonnen aan de Blue Angel 20 maar toen kwam Ralf met het voorstel, dus dan wordt het een .60.
Ik zal tips nodig hebben wat betreft bekleden, ik denk glasweefseltje over de romp.. maar dat behandel ik in mijn eigen bouwdraadje.

GJ
Ik weet hoe dat gaat GJ, je bent niet de enige in nederland die een schuimvleugel kan maken.... het is geen rocketscience die alleen jij kent, er zijn meer mensen dan alleen jij die vliegtuigen van tekening kunnen bouwen :friends:
 
Laatst bewerkt:


Vanmorgen de motorkap gelost en de 2e luchtuitstroomopening .
De cockpit voorzien van een paar spantjes om mooi aan te sluiten op de romp.
Herex is een heel fijn materiaal om de spanten te maken.
 


Doordat het afneembare deel niet alleen de cockpit betreft maar ook een stukje romp rug was ik benieuwd of de karakterestieke Magic look zichtbaar is.
Heb de cockpit in de uiteindelijke vorm afgeplakt.
 



Vanavond de schuif en de fixeer pennetjes pasgemaakt en vastgelijmd.
Ook de spinner past mooi op de motorkap,er is nu nog een ruimte tussen de backplate van de spinner en de kap van 3.5 mm.
Ik twijfel om het zo te laten, de spinner sluit zo mooi aan, is wel goed voor de koeling.
Of een kleinere spinner en zo nog meer koeling maken.
 
Laatst bewerkt:
In de Ellipse heb ik de motor tussen twee aluminium spanten hangen, de voorste voorzien van koelribben zodat de warmte uit de stator er naar voren uit kan. Alleen bij erg warm weer zet ik de kleine spinner er op.

IMG_0938.JPG IMG_0939.JPG IMG_0940.JPG
 
  • Like
Reactions: wvr
Wat een mooie oplossing.
Loop met het idee om een luchthapper toe te voegen boven op de motorkap.

Eerst maar pasmaken op de romp en de bevestiging maken.
 
Je hebt al een opening onder de spinner... daar zou je een reflector op kunnen zetten die de tocht op de motor richt?
Dat geldt ook voor die bovenop. Of het echt werkt... wel...
Zaak is goede doorstroming door het toestel, en de uitwaaiing in de romp moet een x-maal
groter zijn dan de inlaat van de koellucht, voor enige trek. Niet anders dan bij brandstof.
Oogt nu vrij nihil voor enig effect?

Bij mijn Rascal 40 (zelfbouw, ARF gewoon overgetekend) heb ik de spinner aangepast. De kist draait
op 1900kv en reductiekast... het moet wel kunnen koelen...
Dus hup in de draaibank... Op de motor staat onderop nog een extra scoop gericht...
De onderkant bij de neus is geheel gesloten. Koellucht gaat aan de onderop in de romp via een rooster er weer uit.
Telemetrisch zie ik nu dat het mooi koel blijft daar... was eerst niet op orde genoeg vond ik...

IMG_8628.jpg IMG_8614.jpg DSC_2954.JPG
 
Bij mijn nieuwe electric Curare heb ik een Cooling spinner toegepast, 2 openingen ter hoogte van de regelaar (zit in de kap boven de motordrager) en een opening in de motorkap aan de onderzijde voor koellucht van de motor.
Ecalc gaf een temperatuur van 46° op, ruimschoots in het "groene" gebied.
Afgelopen zaterdag de eerste 3 vluchten, niets lijkt warm te worden.

upload_2021-3-12_18-55-40.png


upload_2021-3-12_18-57-18.png


Grt,

Arnoud.
 
Nu we toch retro doen kunnen we even terug naar 1982, ik heb toen als afstudeerproject de koeling van de FMV motoren onderzocht. Ik zal mij beperken tot de samenvatting. De foto is het model (met variabele inlaat en propellor op 18000 rpm) in de windtunnel van de HTS in Haarlem. Let vooral op de tipwervelingen.

Windtunnel model.png


Voorop het windtunnel model zaten twee deurtjes waarmee je de opening van de inlaat kon veranderen, dat bleek geen effect te hebben. Een kleine deflector in het inlaatgat onder de motor is meer dan voldoende. Als de lucht maar niet stil staat.
Het luchtkanaal sloot nauw om de motor met als gedachte dat dat optimaal was omdat de lucht dan geforceerd tussen de koelribben door moest. Daar bleek niks van te kloppen, ook met meer ruimte bleef de koeling op peil. Zonder luchtkanaal kon de motor vrij warmte uitstralen, dan verdubbelde het koelvermogen. De binnenkant van je romp matzwart maken lijkt aan te bevelen.
Het aluminium frame trok veel warmte uit de motor, dus je motor op aluminium schroeven is beter dan carbon.
 
De luchtdoorstroom in het bovenste deel is een orgineel onderdeel, de resonantiepijp werd door dit systeem gekoeld.
Bij de cockpit is een luchtsleuf en aan de achterzijde de 2 uitstroom openingen.
Deze koeling is alleen voor de regelaar.


Er is ook nog een ander koelprincipe,lucht kan versnellen,door een kleinere opening aan de voorzijde te maken neemt de luchtsnelheid toe.
Bij speedmodellen hanteert men het principe in oud muntgeld een dubbeltje aan de voorkant en een kwartje aan de achterzijde.
Dit was ook het principe van de resokoeltunnel.
De koellucht voor de motor kan via de kap door het hele model heen,moet aan de onderzijde nog 2 openingen maken.
 


Vanmorgen het frame gemaakt voor in de motorkap.
15 gram extra gewicht toegevoegd, door de geringe wanddikte van de motorkap trokken de zijkanten naar binnen,
Kan nu de motorkap door de koelopening met M 3 Boutjes bevestigen, geen parkers aan de buitenkant.
 
Voordat de uitlaat weer in elkaar gezet wordt gaan we deze ook nog zandstralen.
Wordt het een geheel, als we toch bezig zijn.

Inmiddels heb ik ook de gloeiplugklem binnen en heb ik een glowdriver weer tot leven gewekt.
Misschien houden de metaal hydride cellen het. 4x 3500 ma maken 4.8 volt en dit wordt weer teruggeregeld naar 2 volt.
Misschien past er wel een lipo in.
Heb dit ding 15 jaar niet meer aangeraakt.


Nu nog een gloeiplug, heb alleen nog OS F voor de 4 takten en een Rossi 8.
Ga starten met een Enya 3 of 4.
 
Laatst bewerkt:


De uitlaat op de Webra gemonteerd.
Door het zandstralen is het tussenstuk wel mat geworden.Het kleurverschil blijft.
Is verschillend materiaal.
Nog wachten op de pluggen en de brandstof ,dan kan er gestart worden.
 
Back
Top