Retro F3A Modellen



Eerst de 63 mm spinner pas gemaakt op de motorkap, als tweede moet ook de binnenring voor de 51 mm spinner corresponderen met de opening.
Uiteindelijk ontstaat er een mooie rand rondom de spinner waar de koellucht door kan.
 
Met een luchtspleet van 1mm rond een 51mm spinner kun je bij 90 km/h ongeveer 180 Watt aan warmte afvoeren, Maak je de spleet groter dan kun je evenredig meer koelen. Lijkt me voldoende. Na de landing je motor beetpakken vertelt je of het genoeg was, alternatief is een temperatuur sensor aan de telemetrie hangen, dan weet je zeker dat je systeem in balans is.
 
In de axiome 70 heb ik precies zo een combinatie.Zelfde motor ,zelfde regelaar en zelfde propeller.
400 + vluchten onder verschillende omstandigheden.
De regelaar wordt 43 graden bij een lucht temperatuur van 28 graden.
Motor blijft onder de 50 graden.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gebouwd, en heel leerrijk om dit te zien.
Dit draadje doet me er weer zin in krijgen,het werkt aan stekelijk. Ik heb het mezelf wat gemakkelijker gemaakt, i.p.v. te bouwen ben ik eens op zolder gaan kijken. Hoog tijd om er eentje van onder het stof te halen.
Alles is nagekeken en is nog in orde, motor zit terug los na 14 jaar stilstand. Als het weer wat beter wordt, de motor thuis nog eens testen en als die loopt kan de aurora terug de lucht in.
 
En ik kan weer niet schuren omdat er sneeuw ligt.
Schiet ook niet op zo.
Is het een Aurora 60 of 45?
Ik heb nog een gefreest vleugelsetje voor de 45 liggen.


GJ
 
Schuren in de sneeuw zou ik nu ook niet gaan doen, dan heb je blauwe vingers na 1 vleugelhelft.
Het is een Aurora 60, met een OS'je met achteruitlaat en een rood kopje :). Daarmee was hij destijds vlotjes onderweg, en ik hoop nu nog steeds.
 

Om het model te spuiten een grill gemaakt.
De losse roeren zijn met een stokje en een klein stukje triplex geklemd in de scharnieropeningen.
Nu nog wat beter weer en het spuiten kan beginnen.
 

Een uitzoek klusje ,met een servo de landingsgestel klep voor het neuswiel bedienen.
Klep is klaar alleen de servo positioneren en inbouwen nog.
De instructie van de hevelpositie van Electron is duidelijk.
[/URL
 
Na een paar uurtjes sleutelen werkt de proefopstelling van de gear door voor het neuswiel.
Gemaakt van over gebleven onderdelen van de aansturing van een multlex zwever de Fun Ray.
 
Wat een geduld om het filmpje af te kijken,de sticker Webra staat nog op het model terwijl ik een Saito zie.
De pionierfase van de viertakt.
De echte doorbraak kwam met de YS motoren met de 120 AC
Nog even en dan is deze motor ook retro..
 
Back
Top