Hallo Marko,
Tja, dat is nou het geheim van de smid, hahahaha !, dus dat ga ik niet vertellen hé, grapje !
Op zich zelf heb ik altijd weinig last van kromtrekken, omdat ik meestel toch wel dik messing gebruik !!
Bovendien verwarm ik het messing bij veel soldeernaden eventje voor, zodat er weinig of geen spanning in het materiaal komt.
Maar soms richt ik mijn werkstuk ook weeleens op het aambeeld of boven de de bekken van de bankschroef als het toch is krom getrokken.
Maar solderen is echt een gevoelskwestie en ik werk met een bepaald patroon bij het in elkaar solderen van het raamwerk van de bak, waardoor het trekken van het materiaal zo min mogelijk wordt !!!
(ik soldeer pas 40 jaar)
En anders moet je keertje naar Wierden komen, dan kan je zien hoe ik soldeer en jou bruikbare tips geven !!
Maar ik denk dat jou Vader jou ook wel het een en ander kan leren !!!
Mijn vader zelf heeft nooit echt veel geslodeerd. af en toe een klein dingtje. Pas toen ik met modelbouw begon is hij het ook weer een beetje gaan doen. Maar ook eigenlijk nooit werkstukken die meerder soldeer verbindingen hebben.
Ga binnenkort toch mijn bullbar voorzien van messing gaas. ik heb heel mooi draad kunnen kopen dan ga ik het proberen met de tips die jij me gegeven hebt via de mail. Lukt het niet wil ik graag de meester in het echt zien werken.