Recht boren

Dit anker van een startmotor lag in een bak voor met dynamos en startmotoren.
Daar was al wat regen overheen gegaan.
Dit anker viel op omdat dit het enige was in de grote bak.

Wel een leuk voorbeeld. Zover afdraaien had ik nog niet gezien.
Die wikkelingen die zijn zo grof dat de zelden stuk gaan.
Verder is mooi te zien hoe de wikkelingen in de rand van de collector gedrukt zijn.

Willum
 
Willum ik heb zo mijn twijfels?
In een vorig leven heb ik in een Bosch diagnosecentrum gewerkt
en de hoofdtaak was daar het herstellen van startmotoren, dynamo's
en alternatoren.
Afgaande op de foto zou ik durven stellen dat, de aantasting veroorzaakt door
een vochtige omgeving daar gelaten, er aan die collector weinig of niks verkeerd
is op te merken ?
Dat de collector ogenschijnlijk diep is afgedraaid is eigen aan ankers voor startmotoren
dat is gedaan om genoeg plaats te hebben om de twee dikke uiteinden van de anker
wikkelingen in te kunnen klemmen. Een anker van een dynamo heeft veel dunnere
bedrading en daar is een "grote opstaande kraag " dan ook niet zo nodig.
Kijk even naar een fabrieksnieuw anker op de foto hoe diep die collector
bewerkt is.
armatures-product.png
 
Mijn werkelijke verbazing is eigenlijk dat de collector zo ver afgedraaid is.
Die verbazing blijft ook na jouw uitleg, dank je Paul.
Daar blijft weinig materiaal over tot op de isolatie van de as.
Constructie van de koperplaatjes met het pertinax is dan wel oerdegelijk.

Dan zou het misschien ook mogelijk zijn om de collector van een dynamo ver af te draaien?

Willum
 
Mijn werkelijke verbazing is eigenlijk dat de collector zo ver afgedraaid is.
"Ver afgedraaid...."
Kijk eens even op volgende foto, dat is quasi een identiek anker, "factory fresh" ook diep uitgedraaid.
Ik zou er zelfs geld willen op verwedden dat , wat ik uit jouw foto kan opmaken, dat dat anker geen draaibank heeft
gezien nadat het uit de fabriek is gekomen.
745059814405f67abc.jpg
 
Mijn verbazing blijft.

upload_2024-2-11_8-33-6.png

Ik neem aan dat de collector vol opgebouwd word.
En na montage 2e op de as op de juiste diameter afgedraaid word.
In feite blijft van die klos koper niet echt veel meer over.
En toch blijft de opbouw stevig genoeg voor een lang leven.
Lijm en isolatie houden de zaak goed bij elkaar.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Mijn verbazing blijft.

Ik neem aan dat de collector vol opgebouwd word.
En na montage 2e op de as op de juiste diameter afgedraaid word.

Collectors worden op de juiste maat aangeleverd bij de assemblagelijn
waar ze op de ankeras geperst worden.
Het enige van draaiwerk dat nog kan gebeuren is het effenen van de opstaande
kraag (doorstekende draadeinden) nadat de draadeinden ingeperst (of soms nog
gesoldeerd worden) zijn.
Collectors zijn ook gewoon als reparatieonderdeel te verkrijgen voor eventuele
herstellingen .
OIP.60xH8WwQRtVI5D4fiE-7pwHaHT
 
Als een collector zo diepmwordt afgedraaid, krijg je dan geen problemen met de koolborstel? Hoe diepr afgedraaid, hoe groter de kans dat ze met meerdere lamellen contact gasn maken?

Jeroen
 
Als een collector zo diepmwordt afgedraaid, krijg je dan geen problemen met de koolborstel? Hoe diepr afgedraaid, hoe groter de kans dat ze met meerdere lamellen contact gasn maken?

Jeroen

Ik begrijp je niet goed Jeroen " zo diep afgedraaid..." ?
De collector op de foto is fabrieksnieuw en daar is niks
verder aan afgedraaid, die gaat zo op de ankeras.
Wat betreft de koolborstels van een startmotor :
als mijn geheugen me niet in de steek laat meen ik
me te herinneren dat de borstels altijd breder waren
dan een enkele lamel. Dat zou zo zijn om de
vonkvorming zo minimaal mogelijk te houden ,
een startmotor is uitgevoerd als seriemotor en
daar gaan tijdens het starten hoge stromen
door de wikkelingen .
 
Enkele foto's
upload_2024-2-12_12-56-59.png
upload_2024-2-12_12-57-34.png

Links. Wat een smeerboel, anker met koolborstels. Op de houder zitten vier stevige koolborstels. Rechts. Kopse kant aanzicht van het anker/collector.
upload_2024-2-12_12-57-46.png
upload_2024-2-12_12-57-57.png

Links. Onder in het midden zie je hoe de koolborstel op een lamel van de collector treft. Rechts. Doorsnede van de collector. de collector is opgebouwd met lamellen/plaatjes. Lijmwerk.

Alles voor modelbouw,
Willum
 

Bijlagen

  • upload_2024-2-12_12-57-7.png
    upload_2024-2-12_12-57-7.png
    592,4 KB · Weergaven: 66
Ponsen
upload_2024-2-18_10-19-9.png
upload_2024-2-18_10-19-20.png

Links de complete set. Rechts geponste gaten in een 0,5 mm rvs plaatje, het grote gat is 10 mm.
upload_2024-2-18_10-19-34.png
upload_2024-2-18_10-19-46.png

Links pons set. Rechts op deze foto de dimpel set. Rechtse foto het resultaat.
upload_2024-2-18_10-20-12.png
upload_2024-2-18_10-20-32.png
upload_2024-2-18_10-20-44.png

Foto's uitsluitend en alleen voor het modelbouwforum w.p. 2-2024 Links de opstelling. midden de actie. Rechts het resultaat.

Voor dunne materialen gebruik ik een nauwpassende matrijs en pons pen.
Bovenop het te ponsen metaal ligt een tegenhouder voor het netjes afstropen.
Het resultaat van het ponsen kan zijn een gewenst gat in een plaat materiaal.
Een ander kan zijn een rondje van een gewenst materiaal.

Is een gat geponst kan het met een volgende stempel set gedimpeld worden.
Het setje onder stempel en boven stempel zijn samen een dimple-die set.
Resultaat een uit kraging naar een kant.

Voor zachte materialen en bij weinig gebruik volstaat een stempel set van bijvoorbeeld c45 staal of rvs 304 of rvs 316
Zijn de te ponsen plaatmetalen dikker dan een mm of harder dan moeten de stempel set en de pers hier ook geschikt voor zijn.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Is zo'n pons aan de onderkant (perszijde) gewoon vlak of zit daar net als een pakking pons (om gaatjes in pakkingpapier te maken) een scherpe kant aan?
Groet,

Ruud.
 
Ponsen

De mijne op de voorgaande foto zijn met vlakke bodem.
En met een scherpe (90 graden) snijkant.


upload_2024-2-18_12-2-11.png

Foto w.p. 2-2024

De linkse 1 is er een met een vrij schuivende aanwijspen.
2 vlakke bodem
3 met vast aanwijspunt
4 met holle scherpe bodem.

Omdat ik soms mooie vlakke rondellen maak wil ik deze onbeschadigd zonder center of wat dan ook.
Maak ik gaten, zeker grotere gaten die exact op een bepaalde plek moeten komen, dan liever met een aanwijspunt.

De nummer 4 helemaal rechts is voor echt scherp snijwerk in dunnere of zachtere materialen.

Bij de 3e op de kladtekening kan de puntgrote variëren.
De punt heeft hier ook de functie het materiaal dat afgesneden word naar binnen bedrukt word/kleiner word.
Is maar een fractie maar maakt het ponsen van dik metaal gemakkelijker.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Stansen

Messing revetten
upload_2024-3-21_20-18-17.png
upload_2024-3-21_20-18-31.png
upload_2024-3-21_20-19-52.png
upload_2024-3-21_20-18-48.png

upload_2024-3-21_20-20-23.png

Schoonmaken en klaar.

1) Alles in center.
2) eerste aanzet.
3) door gedrukt.
4) pen helemaal tot onder aan het borstje geeft de holle en bolle vorm.

Echt klein prutswerk.
Alles voor modelbouw,
Willum
 

Bijlagen

  • upload_2024-3-21_20-18-6.png
    upload_2024-3-21_20-18-6.png
    2,3 MB · Weergaven: 66
  • upload_2024-3-21_20-18-41.png
    upload_2024-3-21_20-18-41.png
    351,6 KB · Weergaven: 68
  • upload_2024-3-21_20-18-41.png
    upload_2024-3-21_20-18-41.png
    351,6 KB · Weergaven: 72
Er was gisteren een gesprek waar ik bijzat.
De bouw van houten schepen in Nederland.
Het verhaal ging over de logistiek bij de scheepsbouw.
Ik schat dat in Amsterdam de meeste schepen gebouwd zijn.
upload_2024-3-24_21-52-5.png

Waar haalde men zoveel hout vandaan.
Is alles op de werft zelf gebouwd, nee.
Ook in andere andere noordelijke plaatsen maakte men delen voor een schip die dan weer naar de werft verscheept werden.
Waar haalden men de vaklui vandaan?
De kennis om een schip zo snel te kunnen bouwen.
Daar in Oostenburg kon man dat.
In het Amsterdamse Oostenburg zijn in 150 jaar ca. 500 houten schepen gebouwd.

Na de houten schepen bouwde men stalen schepen.
upload_2024-3-24_21-59-5.png

Vanaf dat moment ging Oostenburg heel snel over van hout industrie naar staal industrie.
Stalen schepen en een nieuwe industrie, de stoomtreinen.
Men bouwde stoomtreinen en wagons.
In alle soorten en maten.
upload_2024-3-24_22-3-10.png

40 locomotieven met ieder 100 wagons? Waanzinnig aantal.
upload_2024-3-24_22-3-22.png

upload_2024-3-24_22-3-33.png

Mooie en zeer groot foto verhaal over Oostenburg Amsterdam onder tegen de spoordijk aan. Zeer de moeite waart, ga kijken als je in deze buurt bent.

De Van Gendthallen staan er nog en worden op dit moment verbouwd als cultureel erfgoed met een nieuw doel.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Ik meen (is mij altijd wijsgemaakt) dat de meeste schepen in Zaandam gebouwd werden..
Het hout kwam uit Scandinavië, aardewerk en zout heen en stammen terug. (vandaar de term 'potjes' voor de schepen die op de Oostzee voeren)
Langs de Zaan was ruimte om houtzagerijen te bouwen ivm de beschikbaarheid van vrije wind (geen stadse obstakels ertussen) en voor werven..

Maar mijn mening voor een betere..
 
Logistiek

De prent laat zien en schrijft dat de werft in 1725 in Oostenburg was.
Het verhaal afgelopen zaterdag ging over de logistiek om een schip te bouwen.
Er werd verteld dat de masten kant en klaar van de Zaan kwamen.

Op de prent is geen enkele boomstam te zien alleen houtstapels met gezaagd hout.
Verder zijn er zaagbokken te zien om deze balken langs te zagen.
Op de werft staat geen zaagmolen.
De molen op de achtergrond links zou die aan het "EI" kunnen zijn?

Ik ga het niet onderzoeken.
Al het hout kwam uit Scandinavië.
Stammen of gezaagde balken.
Stammen werden in de Zaanstreek in de zaagmolens gezaagd.
Daarna werden ze met een ander schip naar oostenburg verscheept, en op de werft gestapeld.

In Nederland was en is geen hout om dergelijke grote projecten te kunnen doen.
100 jaargeleden hebben ze het bruikbare hout in Nederland gekapt als mijnhout.
Daarna hebben ze dan wel bossen aangeplant voor het toen toekomstige mijnhout.
Dit zijn sparren die vrij snel groeien.
Het eiken (voor schepen) heeft 2 -3 keer zoveel tijd nodig om de dikte en lengte van sparren te krijgen.
upload_2024-3-25_8-54-3.png
upload_2024-3-25_8-53-50.png

Uit de tentoonstelling in Oostenburg onder aan de spoordijk 2023, 2024.

Heel Oostenburg draaide dus om transport en vervoer.
Schepen en treinen.

Alles voor modelbouw,
Willum
 

Bijlagen

  • upload_2024-3-25_8-54-3.png
    upload_2024-3-25_8-54-3.png
    401,2 KB · Weergaven: 59
  • upload_2024-3-25_8-53-50.png
    upload_2024-3-25_8-53-50.png
    386,7 KB · Weergaven: 58
  • upload_2024-3-25_8-54-3.png
    upload_2024-3-25_8-54-3.png
    401,2 KB · Weergaven: 60
Back
Top