Recht boren

Dank voor de sugestie Henk.

Een hangmotor heb ik vele jaren geleden gemaakt.
Kleinere DC motor met een hoger toerental.
Veel plezier van gehad.
Onverwoestbaar.

Ik gebruik zo wie zo maar een van de twee motoren die ik nu heb.
Een komt op reserve of gaat weg.

Wat een luxe.
Geen probleem.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Taphulp/statief

Alle metalen gezaagd.
Nu nog een paar lasjes maken.
upload_2022-2-12_16-22-55.png

Foto's w.p. 2-2022

Ik moet nog even kijken of ik een tapkrukje ombouw
of dat ik iets anders verzin om de tappen te kunnen vasthouden.
Het een onwrikbaar stevig ding worden.

Komt goed.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Taphulp/statief

Niet veel anders dan de gegeven voorbeelden.
Alleen,
Super stabiel.

Toch maar een boorkopje om de tap te houden?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Als ik een gaatje geboord heb waar schroefdraad in getapt moet worden gebruik ik, in dezelfde opspanning, de boor/freeskolom voor de eerste gang. Draaien met de hand met behulp van een inbussleutel. De rest met een tapkruk.
Groet, Jan.
 
Vlamspuiten

Dit is inderdaad een bijzondere toepassing van vlamspuiten.
Ik ken het van vlamverzinken,
en van opdikken van versleten of beschadigde delen.
Zoals op het filmpje is het een erg dure reparatie.
De spuitpoeders zijn vrij duur.
Ik heb hier meerdere Castolin potten in soorten poeder staan.
De spuitbrander heb ik niet meer.
Wat niet is kan nog komen.

.

Zoals hier gedaan een duurzaam goede reparatie.
Maar,
altijd voorverwarmen en naverwarmen.
Het is gietijzer, zeer gevoelig voor krimpscheuren.

Ik kan nog wel eens een stukje samenstellen over gietijzer reparaties.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Schroefdraad tappen.

Als ik een gaatje geboord heb
waar schroefdraad in getapt moet worden gebruik ik,
in dezelfde opspanning, de boor/freeskolom voor de eerste gang.

Dat doe ik met regelmaat op jouw manier.
In de draaibank boren en direct erachter aan tappen.
Enkele gaten boren en tappen in een inspanning.

Heb ik meer draad gaten
dan boor ik ze eerst allemaal
en dan alles in een keer tappen.

Recht aanzetten en tapbreuk is voor veel mensen een probleem.
Daarom het hulpstuk.
Zoals al eerder geschreven, Dunsz had het al eens aangehaald.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vlamspuiten

Dit is inderdaad een bijzondere toepassing van vlamspuiten.
Ik ken het van vlamverzinken,
en van opdikken van versleten of beschadigde delen.
Zoals op het filmpje is het een erg dure reparatie.
De spuitpoeders zijn vrij duur.
Ik heb hier meerdere Castolin potten in soorten poeder staan.
De spuitbrander heb ik niet meer.
Wat niet is kan nog komen.

.

Zoals hier gedaan een duurzaam goedMaar,
voorverwarmen en naverwarmen.
Het is gietijzer, zeer gevoelig voor krimpscheuren.

Ik kan nog wel eens een stukje samenstellen over gietijzer reparaties.

Veel modelbouwplezier,
Willum
De man maakt een noodreparatie omdat de gietijzeren bak stuk is gevallen en een nieuwe een maand of 3 kost.
Zolang willen ze de machine niet stil laten staan.
De man zegt overigens in het filmpje dat de reparatie op deze manier uiteindelijk beter en goedkoper is dan met speciale electrodes lassen..
Ik neem het maar van hem aan.
Zo te zien is het gelukt..
 
Ik ken het van vlamverzinken,
en van opdikken van versleten of beschadigde delen.

Restaureren door opdikken is dit in het filmpje.
Je kunt het zien als een manier/vorm van oplassen.
Kan bij slijtage van het werkstuk
of gewoon omdat er een nieuw dikker deel in het werkstuk moet komen.

Deze spuitpoeders zijn er in zeer veel soorten.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ruimer

35mm moest het zijn.

upload_2022-2-14_12-36-9.png

Foto w.p. 2-2022

Voor gebruik eerst helemaal los gehad.
Alles goed schoongewassen.
35mm ingesteld en gecontroleerd.
Bij deze ruimer klopte het precies, over parallel 35mm gemeten.
Wel even zwoegen om de ruimer rond te krijgen tot onder in het gat.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Botterikke

Het bakje botte boren is geslepen.
Eerst de dikke en langzaam ook de dunnere.
Veel kwaliteiten zaten bij de verzameling,
zachte met een mooie goude laag,
blanke Co boortjes,
en zwarte HSS, keiharde en zachtere.
upload_2022-2-15_14-24-27.png

Met het aanzetten op de slijpsteen is het oppassen met die harde boren.
Harde boren,
heb ik de ervaring,
kunnen ongevraagd in de slijptsteen hakken.
Dan is het weer steen dressen/vlakken.

Dan waren er nog enkele morseonus 1 boren (overgenomen) tot 14mm,
die heb ik ook maar weer geslepen en een plekje gegeven.

Het boren slijpen is vaak,
even de boorkop raken en dan is ze weer scherp.
Heeft een boor iets geleden,
bijvoorbeeld een stukje weggeslagen,
dan zijn enkele slijpgangen nodig om de boor weer bruikbaar te maken.
De normale slijphoek is altijd 118 graden met meer of minder vrijloop.

Ben zuinig op je gereedschap.
En hou het scherp.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Schroefdraadrevolver

upload_2022-2-21_18-40-33.jpeg

Foto © w.p. 2-2022

Onderdelenlijst Schroefdraad snijrevolver

1 RVS /Stalen schijf doorsnede 70mm / 22 mm dik
Links gladde boring voor het toolbit 8,0 mm
Rechts getapte schroefdraad m8
2 Draadbeitel 8mm toolbit of boorstompje
3 Inbusboutje 6 mm
4 Inbusboutje 6 mm
5 Tuimelaar stift 10mm RVS of Staal schroefdraad m8
6 Boutjes verzonkenkop m6 x20 mm
7 Toolbithouder/oplegstuk 40x30 mm en 8 mm dik
8 Stalen houder 25x20mm en 100 mm lang
De houder heeft kopse schroefdraadgetapt 2x m 6x 20 mm
Scharnierpuntboring met draadgat m8
Eindstop tuimelaar m6 vol door.
9 Scharnierpuntbout 10mm glad schroefdraad m8
10 Stopboutje tuimelaar m6x 25 mm en moertje m6
11 Inbussleutel tbv m6
12 Inbussleutel tbv scharnierboutje inbus 5mm

De hele maatvoering is gebaseerd op een verstelbare beitelhouder “Dixon model-G”.
Het ontwerp kan proportioneel aangepast worden voor iedere ander houder.

upload_2022-2-21_18-42-20.jpeg

Foto © w.p. 2-2022

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Willum
Even een klein vraagje , hoe krijg je de beitel omhoog als je draad moet snijden zonder "uitloopgroef" ?
Moet je dan de klauwplaat iets met de hand terugdraaien voor je hem kan kantelen?
Dirk
 
Schroefdraadrevolver

upload_2022-1-30_16-42-11-png.478918

Foto © w.p. 2-2022
Zie bericht #584

met de hand terugdraaien voor je hem kan kantelen?
Is eigenlijk bedoeld voor uitloopgroef.
In de groef verliest de beitel het laatste spaantje.
Heb je geen uitloopgroef blijft het spaantje op de beitelpunt liggen
en verhinderd dat de beitel naar boven kan.
Een mm terug in de groef en dan klappen zou ook kunnen.

Toen ik begon met het overdenken hoe ga ik de beitelhouder maken,
wat zijn de voor en tegens,
was dit de ideale voor mij.

Het zal aan het metaal liggen
en de insnijdiepte per gang
of je de beitel toch kan klappen,
zonder uitloopgroef.


De andere variant is op het W.W.W. te zien,
het is een terugtrekker.
GOOGLE eens:
retractable threading tool - Google Searchwww.google.com
en dan foto's.

Terugtrekker, dan heb je ook nog kans dat het beitelpuntje afbreekt.
Wegklappen in de uitloopgroef heeft dat probleem niet.

Veel modelbouwplezier,
Willum


Ook leuk:
http://www.lathes.co.uk/multifix/
 
Laatst bewerkt:
Koper laseren

Bezoek bij een bedrijf,
upload_2022-2-26_18-6-11.png
upload_2022-2-26_18-6-23.png

Foto © w.p. 2-2022
upload_2022-2-26_18-6-53.png

Foto © w.p. 2-2022

Het onderste blok koper is 30x30mm messcherp en glad gesneden.
Men zegt, niet echt gemakkelijk, wel goed mogelijk als alles klopt.
Vreemd dat de snij inlaat in het midden is en niet in een hoek.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top